اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تمام تالاب‌های کشور به‌زودی درگیر آنفلوآنزای پرندگان می‌شوند/ ورود به تالاب‌ها برای همگان ممنوع شود

در حالی که سازمان دامپزشکی درگیری سه تالاب کشور به آنفلوآنزای پرندگان را تایید کرده است، اسماعیل کهرم، فعال محیط‌زیست به «صبح‌نو» می‌گوید که به‌زودی تمام تالاب‌های کشور درگیر می‌شوند.

تمام تالاب‌های کشور به‌زودی درگیر آنفلوآنزای پرندگان می‌شوند/ ورود به تالاب‌ها برای همگان ممنوع شود

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو در گزارشی به خطر شیوع آنفلوآنزای پرندگان در تمام تالاب‌های کشور پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

همه ساله با آغاز فصل سرما، مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشور آغاز می‌شود. به‌دنبال این مهاجرت، موضوع شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کانون‌های تجمع پرندگان، همه‌ساله به‌عنوان یکی از مسائل جدی مورد توجه صاحبان صنایع مرغداری قرار می‌گیرد. این بیماری سال گذشته خسارت سنگینی به صنعت مرغداری به‌ویژه مرغداری صنعتی وارد کرد که طبق تخمین‌ها، خسارت این بیماری دو هزار میلیارد تومان برآورد شد.

 

 

در روزهای گذشته سازمان دامپزشکی مرگ پرندگان مهاجر به‌دلیل ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در سه استان تأیید کرده است که یکی از آن‌ها تالاب میقان در استان مرکزی و دیگری تالاب میل در استان اردبیل است. همچنین در یکی از نقاط تالابی در استان مازندران آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش شده است. سید‌حسین رضوانی، مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: این سازمان مرگ تعدادی پرنده زمستان گذران را بر اثر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب ازباران فریدونکنار تأیید کرده است.

شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته است:« سازمان حفاظت محیط‌زیست از قبل احتمال می‌داد که بخشی از پرندگان مهاجر که از کشور روسیه وارد ایران می‌شوند، به این بیماری مبتلا باشند. از این‌رو جلساتی با سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت برگزار و هشدارهای لازم برای افزایش پایش و مدیریت این موضوع به دستگاه‌های مختلف در استان‌های کشور داده شد. 

 

 

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه همکاران ما در استان‌ها هرگونه تلفاتی در پرندگان مهاجر را به سازمان دامپزشکی برای نمونه‌برداری اعلام می‌کنند، تصریح کرد: درحال حاضر تمامی لاشه‌های پرندگان مرده جمع‌آوری و به‌صورت بهداشتی دفع شده است. منتظمی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد پرنده تاکنون به‌علت ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلف شده‌اند، گفت: درحال حاضر آماری در این زمینه ندارم اما تعداد تلفات زیاد نبوده است.

 

 

تمام تالاب‌ها درگیر می‌شوند

در همین رابطه روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و فعال محیط‌زیست انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

در صورتی که تا الان سه تالاب کشور درگیر آنفلوآنزای حاد پرندگان شده‌اند به‌طور یقین تالاب‌های دیگر کشور هم درگیر می‌شوند و نمی‌توان جلوی آن را گرفت، چون این پرندگان اگر به فاصله ۲۵‌سانتی متری هم قرار بگیرند بیماری را منتقل می‌کنند.

همانطور که در گذشه این اتفاق افتاده است و قطعاً به‌زودی شاهد مرگ بسیاری از پرندگان خواهیم بود.

سازمان محیط‌زیست مجوز شکار پرندگان را لغو کند

تنها پیشنهاد و خواهش من این است که سازمان محیط‌زیست مجوز شکار پرندگان را لغو کند چون اگر خدایی ناکرده شکارچیان پرندگان بیمار را بر سر سفره خود ببرند دیگر اتفاق‌های بسیار بدی را شاهد خواهیم بود.

یک مرغابی آلوده ۳۰‌مرغابی را آلوده می‌کند

تنها یک مرغابی آلوده به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای آلوده کردن یک گله شامل ۳۰‌مرغابی کافی است.

سرعت انتشار این ویروس بسیار زیاد است و در حال حاضر که حدود ۲۵۰‌تالاب طبیعی و مصنوعی در کشورمان میزبان پرندگان مهاجر هستند یک بی‌احتیاطی ساده می‌تواند به خساراتی غیرقابل جبران بینجامد.

ورود به تالاب‌ها برای همگان ممنوع شود

اکنون درناها وارد تالاب میقان شده‌اند بنابراین برای حفظ جان انسان‌ها باید ورود به تالاب را برای همگان ممنوع اعلام کنند.

برای نجات جان پرندگان درمانی نداریم و آن‌ها خواه‌ناخواه کشته می‌شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول