اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

عقب‌ماندگی دولت؛ این‌بار در واردات واکسن کرونا!

چرا باید این فکر در مردم ایجاد شود که دولت نمی‌خواهد واکسن بیاورد یا توانایی ندارد؟ اخبار متفاوت به مردم داده شد و مردم امید ندارند با توجه به شرایط پاندمی کووید در دنیا، در ایران هم تمام شود.

عقب‌ماندگی دولت؛ این‌بار در واردات واکسن کرونا!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان در گزارشی به تعلل دولت در پروسه واردات واکسن کرونا و عقب‌ماندن از کشورهای همسایه در این پروسه پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

مردم گول نخورند!

بعد از انتشار آگهی تبلیغاتی سفر به ترکیه و امارات با چاشنی واکسن کرونا(!) مسئولان وزارت بهداشت به آن واکنش نشان دادند. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه تبلیغاتی نظیر «تور ترکیه و امارات ویژه تزریق واکسن کرونا» جعلی است، گفت: «چنین تورهایی وجود ندارد و طبق معمول، سوءاستفاده شیادان از نیاز مردم است. مردم هیچ‌گونه وجهی تحت هیچ عنوانی برای واکسن کرونا، پیش‌خرید واکسن کرونا یا تور واکسن کرونا به هیچ فردی پرداخت نکنند که علائم اولیه کلاهبرداری‌های اینترنتی و... آشکار شده است.»

 

بی‌اعتمادی، عدم نظارت و نیاز عمومی

با این اوصاف اما آن چیزی که وجود دارد، واقعیت وجود چنین آگهی و تبلیغی است که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد و حتما همین مساله از چند منظر قابل تحلیل و بررسی است. مساله اول شاید پیوند چنین تبلیغی با مطالبه عمومی برای تزریق واکسن کرونا و ناامیدی آنها از تولید و توزیع واکسن در کشور است. ناامیدی‌ای که می‌توان آن را حاصل برخی اظهارات و تناقضات موجود بین مسئولان و وعده‌هایی دانست که در قیاس با وضعیت جهانی خیلی منطقی و نزدیک به نظر نمی‌رسد. این مساله را می‌توان به تجربیات مشابه هم گره زد. تجربیاتی نظیر واکسن آنفلوآنزا که به هر دلیل هنوز که هنوز است آن‌طور که وعده داده شده بود در دسترس قرار نگرفته است و مردم حسابی از مدیریت دولت در تامین نیازهای اساسی بهداشتی‌شان ناامید شده‌اند و فکر می‌کنند که ممکن است تا ابدالدهر واکسن کرونا به ایران نیاید (البته تصور اشتباهی هم نیست و یا حداقل اینکه نمی‌توان به مردم خرده گرفت).

مساله دوم اما این است هر اقدامی آن هم در این سطح، نیاز به نظارت جدی دارد. درست در شرایطی که مردم مضطرب و نگران از آینده هستند، خیلی‌ها عزیزان‌شان را از دست داده‌اند و خلاصه اینکه به هر شکلی به فکر خلاص شدن از شر این ویروس کشنده هستند و به هرحال عجیب و بعید نیست که به چنین تبلیغاتی اعتماد کنند، این‌طرف هم که سودجویان خون مردم را در شیشه کرده‌اند و از هیچ فرصتی هم برای سوءاستفاده نمی‌گذرند. پس وظیفه نهادهای نظارتی است که با چنین مسائلی با قدرت برخورد کنند تا شاهد آنها نباشیم.

نکته آخر هم اینکه منطقا عقلانی به نظر نمی‌رسد کشوری که هنوز شهروندان و مردم خود را واکسینه نکرده است، مسافران سایر کشورها را واکسینه کند، مگر اینکه قرار باشد این مسافران ترکیه و امارات، موش آزمایشگاهی این کشورها برای انجام مطالعات در تهیه واکسن‌هایشان باشند! مسئول یک آژانس مسافرتی به «فرهیختگان» گفت: «حقیقتش اینکه در این مملکت هیچ‌چیزی غیرممکن نیست. این قضیه هم احتمالا وجود دارد. ولی من سال‌هاست که تور ترکیه می‌برم، در شرایط کرونایی هم وضعیت به این سادگی‌ها نیست و خود ترکیه‌ای‌ها اصلا چنین اجازه‌ای نمی‌دهند و سخت‌گیر هستند. به‌نظر من این کلاهبرداری است و اگر هم قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد، باید استانداردها و پروتکل‌هایی داشته باشد.»

در همین رابطه روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

 


هر کشوری ابتدا مردم خود را واکسینه می‌کند

با خیلی از دوستان از خیلی جاهای دنیا اعم از امارات، ترکیه و... ارتباطات زیادی داریم تا بدانیم چه اتفاقاتی در دنیا می‌افتد. با این همه اینکه از الان صحبت‌هایی را درباره تزریق واکسن با تور ترکیه و... بیان کنند، من فکر نمی‌کنم این ریشه‌ای داشته باشد، چون هر کشوری در درجه اول به مردم خود فکر می‌کند تا اینکه واکسن را در جایی بفروشد.

واکسن ترکیه هم در سازمان بهداشت جهانی ثبت شده است. به‌هرحال این را مسلم بدانید نیاز اولیه هر کشوری مرتفع شود، اگر کشور دیگری واکسن نداشته باشد، مسلم است به آن کشور می‌فروشد. ترکیه سال‌هاست از همه‌جای دنیا توریست درمانی قبول می‌کند، همان‌طور که ایران هم توریست درمانی قبول می‌کند.

متاسفانه در بحث واکسن عقب افتادیم

متاسفانه در بحث واکسن عقب افتادیم و بحث ترایال ما دیرتر شروع شده است. لذا ممکن است این فرصت‌ها در آینده پیش بیاید، اگر واکسنی وارد ایران نشود ممکن است کشوری واکسن داشته باشد و مازاد بر نیاز داشته باشد و ما تهیه کنیم.

خوشبختانه در جلسه‌ای که ظاهرا شورای‌عالی امنیت ملی داشت، مسائلی ‌مطرح شد و به این نتیجه رسیدند که باید واکسن را تهیه کنند. امروز رئیس‌جمهور هم اعلام کرده است که باید واکسن را خریداری کنیم. آقای رئیس‌جمهور گفتند هر جایی که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران قبول کند، تایید می‌کنند. برای ما هم فرقی نمی‌کند برند چیست. دوست داریم واکسن تاییدشده را تزریق کنیم.

کندی ما فرصت تجارت را به بقیه کشورها می‌دهد

ایران می‌تواند این همت را داشته باشد واکسن زیاد بخرد و مردم از کشورهای دیگر برای تزریق واکسن بیایند. این امر جدیدی در دنیا درباره واکسن نیست. درباره واکسن آنفلوآنزا هم همین‌طور بود. همین الان می‌توانید واکسن را در یک سوپرمارکت در آمریکا در ازای پرداخت وجهی دریافت کنید.

این تزریق واکسن در هر کشوری اعم از ترکیه، آمریکا، اروپا و... بوده است. می‌توانید وجهی را پرداخت و واکسن را دریافت کنید. خیلی مواقع کندی ما فرصت‌های مناسب را چه از نظر درمان و چه از نظر اقتصاد از بین می‌برد و کشورهای اطراف رصد می‌کنند و اگر ببینند واکسنی نداریم، قطعا تبلیغات خواهند کرد و مردم به آن کشورها برای دریافت واکسن مراجعه می‌کنند، چون می‌دانند به‌هرحال اگر یک بیمار وارد ICU شود، هزینه بسیار گسترده‌تری از بحث واکسن و مسافرت و... دارد.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح‌دانشوری نیز گفت‌وگویی با روزنامه فرهیختگان داشته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

 


تناقض در اظهارات مسئولان و ناامیدی مردم 

موضوع اصلی که در این زمینه بد و زشت است، این است که مردم فکر می‌کنند دولت کاری نمی‌کند و بسیاری از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند.

دولت باید در اینجا قوی وارد شود. اولا جلوی این موضوع گرفته شود، چون از نظر وجهه بین‌المللی هم خوب نیست، ثانیا اطمینانی نیست کسانی که به کشورهای دیگر می‌روند تقلبی در کار آن کشور نباشد که چه واکسنی را تزریق کنند. این موضوعی است که اگر بخواهد انجام شود دولت ایران و وزارت امور خارجه نسبت به آن مسئولیت دارند.

وزارت بهداشت ما اشراف داشته باشد مراکزی که در این زمینه استفاده می‌کنند معتبر است، واکسن معتبر است یا خیر؟ از یک جنبه‌ نمی‌خواهیم مردم را از دریافت واکسن محروم کنیم، جنبه مهم‌تر این است که با اقدام قاطع و بسیار قوی جلوی این سوءاستفاده‌ها را بگیریم.

چرا باید این فکر در مردم ایجاد شود که دولت نمی‌خواهد واکسن بیاورد یا توانایی ندارد؟ ابتدا گفته شد این میزان دوز واکسن می‌گیریم، بعد انکار کردند و گفتند درست نیست و پول را نداده‌اند. اخبار متفاوت به مردم داده شد و مردم امید ندارند با توجه به شرایط پاندمی کووید در دنیا، در ایران هم تمام شود.

الان تنها چاره و درخواست عمومی و ملی مردم واکسن است. اجابت هم نشده است، مردم هم اخبار متناقض دریافت می‌کنند و می‌توانند در دام این افراد بیفتند.

واکسن تولید داخلی خوب است اما...

واکسن تولید داخلی خوب است و می‌تواند پشتوانه‌ای برای ما شود تا کووید در سال‌های بعد کنترل شود. همانند آنفلوآنزا شاید نیاز باشد درمورد کووید برنامه واکسیناسیون داشته باشیم. اینکه توانایی داخلی داشته باشیم خوب است ولی واکسن ایرانی تا بخواهد جواب دهد در کمترین زمان تیرماه است. یعنی واقعا باید به این فکر باشیم که مردم ما روزی ۴۰۰-۳۰۰ نفر کشته شوند و بگوییم تیرماه می‌خواهیم واکسن تولید کنیم؟ این مردم را ناامید می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، پیش از این، روحانی گفته بود که اعتراف می‌کنم دولت در بخش مسکن دچار عقب‌ماندگی شد. گویا این عقب‌ماندگی تنها در حوزه مسکن باقی نمانده و مانند ویروس کرونا به سایر حوزه‌های تحت مدیریت دولت سرایت کرده است!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول