به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم در گزارشی مصاحبه ۱۳ سال پیش خود با بایدن را با مواضع کنونی او مقایسه کرده است که بخشهای مهم آن در ادامه میآید.
جو بایدن در ۸۶/۶/۵ و زمانی که در مسند ریاست شورای روابط خارجی آمریکا قرار داشت، گفتوگویی با روزنامه جام جم صورت داده بود. در آن زمان، بایدن خود را برای حضور در انتخابات درونحزبی دموکراتها آماده میکرد. وی امیدوار بود سال ۲۰۰۸ رئیسجمهوری آمریکا شود اما درنهایت این جایگاه به اوباما رسید و بایدن از آن زمان تا پایان سال ۲۰۱۶ در کسوت معاونت وی در کاخ سفید ایفای نقش کرد. مرور مواضع بایدن در آن زمان (مصاحبه سال ۱۳۸۶ با روزنامه جام جم) و مواضع رسمی امروز وی در قبال ایران، پرونده هستهای و... که در مصاحبه اخیر خود با روزنامه نیویورک تایمز مطرح کرده است جالب توجه خواهد بود.
گزیدهای از مصاحبه بایدن با روزنامه جامجم در سال ۲۰۰۷
من رئیسجمهور آینده آمریکا هستم
من به شما میگویم که برای ماههای آینده برنامه دارم و این رک بودن و صراحت کلام هم مشخصه جو بایدن، رئیس جمهور آینده آمریکاست.
امروز همه به این فکر رسیدهایم که سربازان ما بهزور سلاح نمیتوانند دموکراسی را نه برای عراق، بلکه برای هیچ کشوری به ارمغان بیاورند.
مردم عراق خودشان باید دموکراسی را برقرار کنند و این تا زمانی که رهبران عراق با یکدیگر مصالحه و دوستی نکنند، مقدور نخواهد بود.
هیچوقت گزینه نظامی را از روی میز برنمیداریم
گزینه نظامی ادامه و یک مکمل برای دیپلماسی است. ازاینرو ما هیچوقت گزینه نظامی را از روی میز برنمیداریم.
در گزارش مرکز مطالعات راهبردی کمیته اطلاعاتی سنا آمده است که رشد مسلمانان در اروپا و آمریکا افزایشیافتهاست. این مساله نگرانیهایی برای ما ایجاد کردهاست.
اگرچه استفاده از اهرم تحریمهای نفتی برای محدود کردن فعالیتهای خصمانه ایران در منطقه همچنین اجبار تهران به بازگشت به میز مذاکرات ضروری است، اما منافع کلان آمریکا در حال حاضر حکم میکند که برنامههای هستهای ایران دوباره تحت کنترل و بازرسی کامل درآید.
درباره موشکهای دقیق و همه چیزهای دیگری که منطقه را بیثبات میکند حرفهای زیادی زده میشود، اما واقعیت این است که بهترین راه برای رسیدن به ثبات در منطقه، مقابله با برنامه هستهای است.
ما باید در برابر ایران طوری عمل کنیم که خود را در سطح بینالمللی منزوی نکنیم و به همکاری کشورهای دیگر در این زمینه لطمه نزنیم. در برابر ایران نباید طوری عمل کنیم که اگر زمانی به اقدام سیاسی یا نظامی علیه این کشور نیاز بود، مجبور نشویم بهتنهایی عمل کنیم.
باید اروپاییها و چین و روسیه را همراه کرده، از اقدام نظامی علیه ایران در وضع کنونی پرهیز کنیم و به تشدید تحریمهای ایران ادامه دهیم.
بایدن در سال ۲۰۲۰ به نیویورک تایمز چه گفت؟
بایدن سرانجام پس از ۱۳ سال توانست امسال در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا و در رقابت با ترامپ به پیروزی برسد. رئیسجمهوری منتخب آمریکا در مصاحبه اخیر خود با توماس فیدمن، خبرنگار نیویورکتایمز نیز به شرح مختصری از دستورکار دولت جدید خود در قبال ایران پرداختهاست. برخی از موارد تاکیدشده توسط بایدن عبارتند از:
گزینه بازگشت همه تحریمها علیه ایران روی میز است
چنانچه ایران رعایت دقیق توافق هستهای را از سر بگیرد، دولت من آماده است بهعنوان نقطه شروعی برای دور جدیدی از مذاکرات به توافق هستهای بپیوندد و تحریمهای وضعشده توسط ترامپ علیه این کشور را لغو کند.
به دنبال آن هستم که در دور جدید مذاکرات، نهتنها مذاکرهکنندگان پیشین (ایران، ایالاتمتحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیهاروپا) حضور داشته باشند بلکه اعضای جدیدی عمدتا از بازیگران مهم منطقه بهویژه عربستان و امارات متحده عربی نیز به آنها بپیوندند.
پس از بازگشت دوباره هر دو سوی این توافق به برجام (ایران و آمریکا)، باید در مدتی بسیار کوتاه دور جدیدی از مذاکرات، با هدف طولانی کردن دوره اعمال محدودیتها بر فعالیتهای منجر به تولید بمب در ایران آغاز شود؛ همچنین در چهارچوب این مذاکرات به فعالیتهای خصمانه ایران در منطقه و جنگهای نیابتی تهران در لبنان و عراق و سوریه و یمن رسیدگی شود.
اگر ایران به بمب هستهای دست یابد، فشار زیادی بر عربستان، ترکیه، مصر و دیگران وارد میشود تا آنها نیز خود را هستهای کنند و این آخرین چیز لعنتی است که ما در آنسوی جهان نیاز داریم؛ یعنی افزایش توان هستهای کشورها.
با مشورت متحدان و شرکای خود، وارد مذاکره خواهیم شد تا به توافقی برای تشدید و افزایش محدودیتهای هستهای ایران و همچنین وضعیت برنامه موشکی آن دست یابیم. آمریکا همیشه گزینه بازگشت به تحریمها در صورت نیاز را در اختیار دارد و ایران این را میداند.
از بایدن دیروز تا بایدن امروز
مقایسه نکات مطرحشده در گفتوگوی ۱۳ سال قبل جو بایدن، رئیسجمهوری منتخب آمریکا با روزنامه جامجم و مصاحبه اخیر وی با روزنامه نیویورکتایمز، بهوضوح نشان میدهد که نقاط اشتراک و افتراق مواضع گذشته و فعلی بایدن در قبال ایران، چه مواردی است:
بایدن در سال ۲۰۰۷ میلادی (در مصاحبه با جامجم)، از حق ایران برای بهرهگیری از انرژی صلحآمیز هستهای سخن گفته و خواستار همکاری بیشتر ایران و آژانس جهت بهرهگیری از این حق ذاتی شدهاست. اما وی پس از پیروزی در انتخابات ریاستجمهوری صراحتا از مقابله همهجانبه با برنامه هستهای ایران خبر داده و تاکید کردهاست که بهترین راه برای رسیدن به ثبات در منطقه، مهار هستهای ایران است.
سال ۲۰۰۷میلادی ، بایدن تاکید کردهبود گزینه نظامی علیه ایران همواره روی میز خواهدبود. اکنون( پس از پیروزی در انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۲۰) بایدن دیگر از به کارگیری گزینه نظامی علیه ایران سخنی به میان نمیآورد و در عوض تاکید دارد بازگشت تحریمهای ضد ایرانی به عنوان یک گزینه همواره روی میز دموکراتها خواهدبود.
بایدن سال ۲۰۰۷میلادی، از کشورهای اروپایی به علاوه چین و روسیه ، به عنوان بازیگرانی یاد میکند که باید در پروسه انعقاد هرگونه توافقی با ایران آنها را مشارکت داد. این بار ( در سال ۲۰۲۰ میلادی)، بایدن تاکید دارد که باید در مذاکرات با ایران، بازیگران عربی حوزه خلیجفارس نیز نقشآفرین باشند و به دغدغههای آنها نیز توجه شود.
بایدن سال ۲۰۰۷میلادی، از رشد جمعیت مسلمانان در آمریکا و اروپا به عنوان یک تهدید یاد کردهبود اما در انتخابات ریاستجمهوری سال ۲۰۲۰ ، از مسلمانان آمریکا خواست به دموکراتها رای دهند! موضوعی که نشاندهنده نگاه دوگانه رئیس جمهوری منتخب آمریکا در قبال مسلمانان است.
بایدن سال ۲۰۰۷ میلادی، تاکید کردهاست که نمیتوان با زور اسلحه، دموکراسی ادعایی آمریکا را به کشورهای دیگر تحمیل کرد. با این حال اکنون بایدن و مشاورانش علاقهای نسبت به دادن این شعارهای تکراری ندارند!
به عنوان مثال آنتونی بلینکن ( وزیر خارجه منتخب دولت بایدن ) سازش با دولت سوریه را غیرممکن دانسته و اعلام کرده خروج نیروهای آمریکایی از سوریه سبب کاهش نفوذ آمریکا در این کشور میشود. وی (بلینکن) خواستار استمرار حضور اشغالگران در سوریه شدهاست.
به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، مقایسه سخنان بایدن در این دو مصاحبه یک چرخش را در ابزارهای تهدیدی آمریکا علیه ایران از نظر دموکراتها نشان میدهد؛ از گزینههای نظامی تا تحریم!
سوالی که اینجا ایجاد میشود این است که چه عاملی باعث این چرخش شده است؟ اگر از طرفداران دولت و مذاکره این سوال را بپرسیم شاید پاسخشان برجام باشد اما آنطور که از شواهد و قرائن و صحبتهای مقامات و مسئولین و سیاسیون برمیآید، بدون شک آنچه که سایهی جنگ را از سر کشور برداشته است، نه مذاکره که قدرت و توان نظامی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
در همین رابطه عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای در چهل و نهمین نشست اجلاس معاونان حقوقی دستگاههای اجرایی کشور گفته بود: « با اطمینان میگویم که اگر توانمندی دفاعی ما نبود آنها سعی میکردند بهطریق نظامی این مسأله را حل کنند و ما این را مدیون تمامی نیروهای نظامی اعم از سپاه، بسیج، ارتش و توانمندی موشکی هستیم.»
همچنین حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در این رابطه گفت: سایه جنگ را برجام از سر کشور دور نکرده است، آن چیزی که سایه جنگ را از سر کشور دور کرد توان دفاعی و نظامی ایران است. ممکن است برجام هم نقشی داشته باشد، اما نقش تعیینکننده کلیدی و اولیه ندارد. این یک واقعیت است.
فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین الملل نیز با تاکید بر اینکه قطعاً یکی از اهداف آمریکا در منطقه جنگ علیه ایران بوده است، بیان کرد: آمریکاییها برای کشتار و جنگ و شکنجه و دروغ و تزویر محدودیت اخلاقی ندارند. جنگ همیشه روی میز بوده ولی چه زمانی از این گزینه استفاده شده است؟ چه زمانی جنگ نمیشود؟ اگر هزینه جنگ بالا باشد آمریکا حتماً جنگ نمیکند ولی اگر هزینهاش کم باشد شک نکنید جنگ میکند.
از سوی دیگر افزایش توان نظامی ایران به افزایش فزاینده هزینه اقدام نظامی علیه ایران نیز منجر شده است از این رو اندیشکدههایی چون رند در گزارشهای خود روش استفاده هوشمندانه از قدرت را به سردمداران آمریکا پیشنهاد دادهاند تا با هزینه کمتری به اهداف خود برسند؛ گزینه اصلی در استفاده هوشمندانه از قدرت تحریم است.
انتهای پیام/