اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

برآورد فروش ۲/۳میلیون بشکه‌‌ای خوش‌بینی افراطی است/ مجلس با اصلاح ساختار بودجه وابستگی به نفت را پایان دهد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برآورد فروش ۲/۳میلیون بشکه‌ نفت خوش‌بینی افراطی است گفت: بنده تاکید می‌کنم نمایندگان در این دوره، به دنبال اصلاح ساختار بودجه باشند تا در آینده نزدیک، شاهد رفع وابستگی به درآمد نفت باشیم.

برآورد فروش ۲/۳میلیون بشکه‌‌ای خوش‌بینی افراطی است/ مجلس با اصلاح ساختار بودجه وابستگی به نفت را پایان دهد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام و‌المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

برآورد فروش ۲/۳میلیون بشکه‌ نفت خوش‌بینی افراطی است

برآورد دولت از فروش ۲/۳ میلیون بشکه نفت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نوعی خوش‌بینی افراطی است. بودجه نباید بر اساس منابع غیرقابل اطمینان بسته شود. 

چون هنوز چیزی از رفع تحریم‌های آمریکا برای فروش نفت مشخص نیست، نباید مبنای بودجه را بر فروش ۲/۳ میلیون بشکه نفت قرار دهند.

این امکان وجود دارد که برای بودجه سال آینده مبنا را بر فروش ۷۰۰ هزار بشکه قرار بدهند که این پیش‌بینی مطابق عقل و معقولانه است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، قطع وابستگی بودجه عمومی کشور به درآمد نفت را اعلام فرمودند. الان هم ۷ سال از اعلام این سیاست گذشته است و دیگر معنی ندارد وابستگی بودجه به نفت بیشتر شود. 

مازاد درآمد نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود

دولت حتی اگر هم بتواند مقدار بیشتری نفت بفروشد، نباید وابستگی خود به این درآمد را بیشتر کند، بلکه باید مازاد درآمد نفت را به صندوق توسعه ملی واریز کند که بدهی‌های سال‌های اخیر خود را تسویه کند.

دولت در سال‌های اخیر، بدهی‌های متعددی به صندوق توسعه ملی داشته است. هر سال باید مقداری از درآمدهای نفتی را به صندوق واریز می‌کرد اما این سهم را به طور کامل واریز نکرد. همان سهم ۲۰ درصدی را هم که واریز کرد، معادل همان را مجددا از منابع صندوق توسعه ملی استقراض کرده است.

اکنون حتی در صورت رفع تحریم، دولت باید بدهی‌های گذشته خود را به این صندوق پرداخت کند. صندوق توسعه ملی، صندوق حمایت از تولید است و تا تولید رونق نگیرد، دریافت مالیات بیشتر ناممکن است. 

این برآوردها پیام ضعف صادر می‌کند؛ آقای روحانی اشتیاق نشان ندهد!

اینگونه برآوردها از فروش نفت در لایحه بودجه، پیام ضعف است. ما در دوره قبل هم که وارد مذاکره با ۱+۵ شدیم، از موضع ضعف وارد نشدیم؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب از نرمش قهرمانانه یاد کردند؛ نرمش قهرمانانه یعنی مذاکره از روی قدرت.

اینکه آقای رئیس‌جمهور موضع اشتیاق نشان می‌دهد آن هم در چنین جایگاه رفیع مسؤولیتی، این به زیان ما است حتی اگر طرف مقابل آماده برای گفت‌و‌گو باشد. 

مجلس با اصلاح ساختار بودجه وابستگی به نفت را پایان دهد

من خوشحالم مجلس یازدهم به این گونه مواضع دولت اعتنایی نمی‌کند و وظیفه خودش را برای اصلاح ساختار بودجه انجام می‌دهد.

بنده تاکید می‌کنم نمایندگان در این دوره، به دنبال اصلاح ساختار بودجه باشند تا در آینده نزدیک، شاهد رفع وابستگی به درآمد نفت باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول