اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

درآمدهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ محقق نمی‌شود/ کسری بودجه قطعاً اتفاق خواهد افتاد

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه درآمدهایی که دولت پیش‌بینی کرده است در بودجه محقق نخواهد شد گفت: بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد که بودجه ۱۴۰۰ نیاز به جراحی‌های اساسی دارد.

درآمدهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ محقق نمی‌شود/ کسری بودجه قطعاً اتفاق خواهد افتاد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی با ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس و رئیس مجمع نمایندگان فارس انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

بودجه ۱۴۰۰ نیازمند جراحی‌های اساسی است

در زمان حاضر اظهار نظر در رابطه با تأیید یا رد کلیات بودجه شاید زود باشد ولی به‌نظر می‌آید که لایحه دولت نیازمند یک بازنگری جدی است.

اگر این بازنگری را بخواهیم در یک زمان‌بندی و با دقت بیشتری انجام بدهیم، تصمیماتی غیر از تصویب کلیات باید مورد توجه قرار بگیرد.

بودجه در حوزه استانی و ملی در دست بررسی است لکن بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد که بودجه ۱۴۰۰ نیاز به جراحی‌های اساسی دارد و امید داریم که هرچه زودتر اتفاق بیفتد.

درآمدهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ محقق نمی‌شود/ کسری بودجه قطعاً اتفاق خواهد افتاد

ظاهراً اتکای بودجه به نفت است و به‌نظر می‌آید این اتکای به نفت یا فروش اموال، املاک و منابع دولتی قابل تحقق نباشد.

با بررسی‌های ابتدایی انجام‌شده به‌نظر می‌رسد در بخش مالیاتی دولت نتوانسته است بر اساس طرح جامع مالیاتی بودجه را ببندد و نیاز است در حوزه‌ درآمدها یک نگاه واقع‌بینانه‌ داشته باشیم.

برداشت اولیه ما این است که درآمدهایی که دولت پیش‌بینی کرده است در بودجه محقق نخواهد شد لذا کسری بودجه قطعاً اتفاق خواهد افتاد و یکی از نگرانی‌های جدی ما نیز همین هست لذا دولت کلیات و جزییات لایحه بودجه را باید بیشتر مورد توجه قرار می‌داد.

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۰ با انتقادهای فراوانی از سوی صاحب‌نظران و اقتصاددانان مواجه شده است. 

حجت‌الاسلام و‌المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برآورد فروش ۲/۳میلیون بشکه‌ نفت خوش‌بینی افراطی است.

همچنین سیداحسان خاندوزی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ پیام ضعف مخابره می‌کند گفته است: در نیم قرن گذشته اقتصاد ایران، اینکه کسری تراز عملیاتی بودجه ۳۵ تا ۴۶ درصد کل بودجه باشد، کم سابقه است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفته است:  بودجه سال ۱۴۰۰ بسیار مبسوط بسته شده است و ارقام آن چه در بخش درآمدی و چه بخش هزینه‌ای افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. در ظاهر وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت ۲۵ درصد است، اما اگر درآمدهای اوراق سلف نفتی، فرآورده‌های نفتی و امثال آن را حساب کنیم، بیش از ۴۰ درصد از بودجه را شامل می‌شود.

 

 

آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز گفته است: بودجه سال آینده بیش از ۲ برابر عملکرد سال ۱۳۹۹ و بسیار دور از واقعیت است، و این یعنی چنین چیزی اتفاق  نمی‌افتد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول