اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

روابط علمی و عاطفی علامه مصباح یزدی و علامه جوادی‌آملی/ مرتضی جوادی: ادب اختلاف‌نظر را از بزرگان یاد بگیریم

فرزند آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: خوب است ما ادب اختلاف‌نظر را از بزرگان یاد بگیریم. با اینکه آیت‌الله جوادی‌آملی و آیت‌الله مصباح‌یزدی با هم اختلاف‌نظراتی داشتند اما با این وجود یک رابطه قلبی دوستانه و صمیمانه هم با هم داشتند.

روابط علمی و عاطفی علامه مصباح یزدی و علامه جوادی‌آملی/ مرتضی جوادی: ادب اختلاف‌نظر را از بزرگان یاد بگیریم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روز جمعه ۱۲ دی‌ روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست. 

این استاد برجسته حوزه علمیه قم سال‌ها به عنوان رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس سابق شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و... خدمات شایسته‌ای را به نظام اسلامی ارائه کرد.

 

در همین رابطه روزنامه وطن امروز گفت‌وگویی با حجت الاسلام مرتضی جوادی‌آملی، فرزند آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی درباره روابط علمی و عاطفی علامه مصباح یزدی و علامه جوادی‌آملی انجام داده است که بخش‌هایی از آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

نقطه وصل این دو بزرگوار محضر علامه طباطبایی بود

شخصیت چهره‌های بنام علمی، همیشه در پرتو حضور در محضر اساتید و مربیان الهی شکل می‌گیرد. بر اساس همین قاعده، آیت‌الله جوادی‌آملی و مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی، نقطه وصل‌شان، محضر علامه طباطبایی بود. این ۲ بزرگوار، پرورش‌یافته مکتب و محضر علامه طباطبایی هستند.

همان‌طور که می‌دانید علامه طباطبایی حلقه درسی داشتند که علاقه‌مندان به علوم عقلی آن را مغتنم می‌دانستند و همین حلقه درس، حلقه وصل برخی بزرگان حال حاضر حوزه علمیه بوده است. آیت‌الله جوادی‌آملی پیشگام شدند تا علامه طباطبایی جلساتی در حوزه مسائل فلسفی داشته باشند، و این جلسات ارتباط آیت‌الله مصباح و آیت‌الله جوادی‌آملی را عمیق‌تر کرد. 

اختلاف‌نظرهای مشهود!

البته آیت‌الله جوادی‌آملی نظریات‌شان پیرامون نهایه‌الحکمه منطبق با نظر علامه طباطبایی بود اما آیت‌الله مصباح‌یزدی از این حیث با آیت‌الله جوادی‌آملی اختلاف‌‌نظرهایی داشتند که در تعلیقه‌هایی که بر کتاب علامه طباطبایی زدند، این اختلافات مشهود است.

این ۲ بزرگوار، ۲ جریان متفاوت فلسفی را در حوزه علمیه پی‌ریزی کردند؛ یکی جریان آیت‌الله جوادی‌آملی که تقویت‌کننده حکمت متعالیه ملاصدرا بود و دیگری جریان فکری آیت‌الله مصباح‌یزدی که رویکرد دیگری در فلسفه داشتند. 

آیت‌الله جوادی در موضع منتقدان حکمت متعالیه ملاصدرا قرار نمی‌گیرند و آیت‌الله مصباح‌یزدی رویکرد نقادانه به حکمت متعالیه ملاصدرا داشتند. در واقع اگر شما رحیق مختوم آیت‌الله جوادی‌آملی را با تعلیقه‌های آیت‌الله مصباح‌یزدی بر نهایه‌الحکمه مقایسه کنید، این تفاوت نگاه را متوجه می‌شوید. 

هر دو منشأ برکات و خدمات بودند

آیت‌الله مصباح‌یزدی در حوزه مسائل قرآنی، معارفی مانند فرهنگ و مسائل فرهنگی در قرآن را به جامعه تقدیم کردند و آیت‌الله جوادی‌آملی نیز تفسیر تسنیم را به طلاب و دانش‌پژوهان تقدیم کردند. در واقع این ۲ بزرگوار، ۲ جریان فکری فلسفی را در حوزه علمیه پایه‌ریزی کردند که منشأ برکات و خدمات زیادی در راستای فهم و ترویج معارف اسلامی شد. 

ادب اختلاف‌نظر را از بزرگان یاد بگیریم/ یک رابطه قلبی دوستانه و صمیمانه با هم داشتند

خوب است ما ادب اختلاف‌نظر را از بزرگان یاد بگیریم. با اینکه آیت‌الله جوادی‌آملی و آیت‌الله مصباح‌یزدی هم در مباحث فکری و فلسفی و هم در مباحث سیاسی با هم اختلاف‌نظر داشتند- که این طبیعی هم هست- اما با این وجود یک رابطه قلبی دوستانه و صمیمانه هم با هم داشتند؛ فوق‌العاده با هم رفیق بودند و نسبت به هم تواضع داشتند.

آن زمان برخی افراد که سعه صدر و تحمل دیدن این اختلاف نظرات را نداشتند، مواضع و رفتارهای نادرستی از خود بروز دادند، در حالی که این ۲ بزرگوار در نهایت احترام و ادب و دوستی و صمیمیت و محبت با هم ارتباط داشتند.

انقلاب اسلامی و معارف دینی همیشه محل تضارب آرا بوده و خواهد بود، این جامعه دینی است که باید با اسوه قرار دادن رفتار و ادب و متانت بزرگان خود مثل آیت‌الله جوادی‌آملی و آیت‌الله مصباح‌یزدی، نحوه تعامل با یکدیگر را الگوبرداری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول