اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: با مجلس اختلاف نظر داریم نه دعوا/ ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه با مجلس اختلاف نظر داریم نه دعوا گفت: هدف دولت و مجلس یکی است و فقط اختلاف‌نظر و سلیقه در مورد روش‌هاست که آن هم با گفت‌وگو قابل حل است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: با مجلس اختلاف نظر داریم نه دعوا/ ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم گفت‌وگویی با حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

دولت به دنبال تعامل برادرانه با مجلس بوده و هست

- دولت همواره به دنبال تعامل برادرانه و موثر با مجلس شورای اسلامی بوده و هست. از همین روی آقای روحانی در افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اظهارات خود عنوان کردند، دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند، ما از مجلس اخوت را می‌خواهیم.

- همه سعی دولت و مجلس شورای اسلامی این است که به مصالح نظام، یکپارچگی و انسجام ملی تمام و کمال پایبند باشند. 

با مجلس اختلاف نظر داریم نه دعوا

- گاهی اختلاف نظراتی در مورد روش تامین منافع ملی پیش می‌آید که کاملا طبیعی است. در این خصوص باید فضا را برای گفت‌وگو مهیا کنیم.

- ممکن است برخی‌ها، این گفت‌وگو را به نزاع و دعوا تعبیر کنند در حالی که چون هدف دولت و مجلس یکی است، فقط اختلاف‌نظر و سلیقه در مورد روش‌هاست که آن هم با همین گفت‌وگوها و استفاده از ظرفیت‌های قانونی قابل حل‌وفصل است.

- مجلس یازدهم در آغاز دوره و از سوی دیگر دولت در پایان دوره‌اش است که بخشی از اختلاف‌نظرات می‌تواند ناشی از همین موضوع باشد. تا زمانی که چشم‌انداز و اهداف دولت و مجلس یکی شود، طبیعی است که ممکن است تصور وجود اختلاف‌نظرات بیش از میزان واقعی جلوه کند. 

ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم

- مناسبات و تعاملات فی‌مابین شخصی نیست که اگر اختلاف‌نظری وجود داشت منجر به کارشکنی و انتقامجویی شود.

- سران قوا و بسیاری از مسؤولان، از عنفوان جوانی در خدمت نظام و انقلاب بوده‌اند، این نکته را یادآور شویم که هیچ‌گاه انسان معقول، شاخه درختی را که به پای آن خون دل خورده و همراه آن به بالندگی رسیده قطع نمی‌کند. بنا به قولی معروف، «ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم».

رویکرد کلی دولت، شکایت از نمایندگان نیست

- رویکرد کلی دولت، شکایت از نمایندگان نیست و اساس کار ما تعامل برادرانه است.

- در صحن مجلس گاه می‌بینیم نماینده‌ای اظهاراتی می‌کند که دقیق نیست و براساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس ما به هیات‌رئیسه اعلام می‌کنیم نماینده در اولین فرصت، اظهارات خود را جبران و اصلاح کند.

- رهبری در دیداری که با اعضای ستادملی مبارزه با کرونا داشتند، توهین به مسؤولان را حرام دانستند و از نظر قانون هم اهانت، نشر اکاذیب، افترا و نسبت ناروا قابل قبول نیست.

- موارد معدود و محدودی از نطق و اظهار نظرات واجد همین عبارات بوده و پیگیری بخش‌های مرتبط با مسائل قضایی به عهده معاونت حقوقی است.

مجلس به اندازه دولت کارشناسی ندارند

- مجلس به اندازه دولت کارشناسی ندارند و به امور متنوع و مختلفی می‌پردازند. در حالی که در دولت هردستگاه اجرایی وظایف تخصصی خاصی دارد و موسسات، پژوهشکده‌ها و مراکز علمی پشتیبان و حمایت‌کننده وجود دارد.

- نمایندگان، گاه ملاحظات محلی و منطقه‌ای و قومی دارند و بخشی از آن هم طبیعی است و بالاخره باید پاسخگوی مطالبات باشند. اما در دولت مصالح کل کشور به صورت یکپارچه و نه به صورت بخشی دیده می‌شود.

مجلس لوایح دولت را در اولویت قرار دهد

- نمایندگان از جهت قانون حق دارند طرح ارائه دهند، اما براساس مطالعاتی که انجام گرفته، چون طرح‌ها در زمان کوتاهی تهیه می‌شود و مجالس امکانات دولت را ندارند در عمل خیلی از مسائل ریز قانونگذاری در طرح‌ها مغفول می‌ماند.

- به همین دلیل از ریاست محترم مجلس تقاضا داریم لوایح دولت را در دستور بررسی قرار دهد که تمامی این لوایح بار مالی آن تامین می‌شود.

مسؤولان نظام و روسای قوا در تعامل با یکدیگر هستند

- در همه ادوار مجلس، اختلاف نظرات یا دیدگاه‌هایی با دولت‌ها وجود داشته که به دلیل تعداد کثیر نمایندگان و حزبی نبودن مجلس عادی است. اصلا ما می‌گوییم اگر این اختلاف نظرات وجود نداشته باشد، مشکلات ما بیشتر خواهد شد، زیرا این اختلافات، برکات و ثمراتی مانند افزایش نشاط و ایجاد انگیزه دارد.

- در جلسات نیز بخش عمده‌ای از اختلاف دیدگاه‌ها بیان و رفع می‌شود و مسؤولان نظام و روسای قوا در تعامل با یکدیگر هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول