اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تاجزاده: هاشمی از پروژه حذف جناح چپ استقبال کرد/ مسیح مهاجری: اصلاح‌طلبان خیلی تند رفتند

مرور سخنان اصلاح‌طلبان درباره رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از یک اختلاف درباره یک برهه تاریخی از زندگی هاشمی رفسنجانی پرده برمی‌دارد.

تاجزاده: هاشمی از پروژه حذف جناح چپ استقبال کرد/ مسیح مهاجری: اصلاح‌طلبان خیلی تند رفتند

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: در روزهایی که رسانه‌های جریان اصلاحات از رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بیشتر یاد می‌‌کنند، از لابه‌لای گفتگوی آنها با رسانه‌های مختلف اختلاف‌نظری در خصوص عاملکرد هاشمی رفسنجانی در دهه 70 بروز پیدا کرده است.

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با روزنامه همشهری اینگونه آن برهه تاریخی را تشریح می‌کند: هاشمی در زمان ریاست‌جمهوری‌اش خدمات بسیاری به میهن و مردم کرد اما چند اشتباه بزرگ نیز مرتکب شد که خسارت آن را در عرصه ملی، مشاهده کرده‌ایم. نخستین خطا آن بود که با رضایت، شاهد حذف جناح چپ از قدرت بود و در این مسیر گام‌هایی هم برداشت. نتیجه این کار، حرکت جمهوری اسلامی به سمت تک‌صدایی بود. آیت‌الله هاشمی از این پروژه حذف استقبال کرد با این تصور که راه برای دولت او باز می‌شود تا بتواند به سازندگی بیشتر بپردازد غافل از آنکه چنین اقدامی موقعیت او را به‌طور استراتژیک متزلزل و جناح راست عملا او را کنترل خواهد کرد و مانع پیشرفت پروژه‌های او خواهد شد.

وی می‌افزاید: این در حالی بود که آیت‌الله هاشمی فقط در صورت ایجاد موازنه بین دو جناح می‌توانست نقشی استثنایی ایفا کند و پروژه‌های خود را پیش ببرد. هر جناحی هم فاتح می‌شد، هاشمی نمی‌توانست مطلوب جریان فاتح واقع شود. به همین‌خاطر دیر یا زود خود او هم حذف می‌شد. بقای هاشمی و پروژه او در گرو دو‌جناحه‌بودن جمهوری اسلامی بود. نمی‌دانم به چه دلیل خود ایشان در آن زمان متوجه این امر نشد و در انتخابات مجلس چهارم از حذف‌ها استقبال کرد و عملا با شورای نگهبان در جریان حذف به‌نام نظارت استصوابی همراهی کرد. این اشتباه استراتژیک باعث شد که در سال ۷۶ جناح راست تقریباً تمام نهادهای انتصابی و همینطور اکثریت را در مجلس در اختیار خود بگیرد و به فکر تصاحب قوه مجریه هم بیفتد.

وی در ادامه می‌گوید: سرانجام هاشمی در سال76 متوجه این خطا و خطر شد و مسیر خود را تا حدود زیادی اصلاح کرد؛ به سمت ایجاد موازنه قدرت پیش رفت و راه را برای پیروزی آقای خاتمی در انتخابات دوم خرداد هموار کرد اگرچه خود به‌خاطر دوستی و رفاقت به آقای ناطق رأی داد. هاشمی از پیروزی آقای خاتمی خوشحال بود و تصور می‌کرد می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را به‌خود اختصاص دهد. به باور من چنین هم شد؛ یعنی با توزیع قدرت، هاشمی توانست نقشی جدی‌تر در رتق و فتق امور پیدا کند.

مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی اما در گفتگو با خبرآنلاین روایتی دیگر دارد و تصریح می‌کند: اصلاح طلبان در دهه ۷۰ خیلی تند رفتند، شروع‌کننده حمله به آقای هاشمی اصلاح طلبان بودند، به این دلیل که آیت‌الله هاشمی در قدرت بود و آنها به دنبال این بودند که قدرت را خودشان به دست بگیرند. بعدها متوجه شدند که خیلی تندروی کردند، خیلی از این اصلاح طلبان تغییر کردند و خودشان را تعدیل کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول