اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چرا باید به واکسن ایرانی اعتماد کنیم؟/ بگذاریم واکسن غربی‌ها امتحانش را در کشور خودشان پس دهد

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، در پاسخ به این سؤال که مردم چرا باید به واکسن ایرانی اعتماد کنند، توضیحاتی ارائه داد.

چرا باید به واکسن ایرانی اعتماد کنیم؟/ بگذاریم واکسن غربی‌ها امتحانش را در کشور خودشان پس دهد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب روز جمعه ۱۹ دی ماه با طرح این موضوع که آمریکا در مهار بیماری کرونا ناموفق بوده و روزانه ۴ هزار کشته کرونایی می‌دهد، رسماً واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی را ممنوع کردند.

رسانه‌های فارسی زبان از جمله بی‌بی‌سی فارسی پس از این اعلام از سوی رهبر انقلاب تلاش دارند این دستور را غیرعلمی و در راستای منازعات سیاسی جمهوری اسلامی و آمریکا القا کنند. در این راستا، سخنگوی وزارت امور خارجه از مذاکره ایران با چین و هند در خصوص خرید واکسن و همچنین همکاری مشترک با کوبا برای تولید واکسن کرونا خبر داد.
 


اما خبر آغاز واکسیناسیون عمومی با واکسن کرونای ایرانی - کوبایی در بهار ۱۴۰۰ توسط رئیس انستیتوپاستور ایران شاید مسرت‌بخش‌ترین خبر روزهای گذشته بود. فاز سوم آزمایش انسانی در حال پشت‌سرگذاشتن است و همه چشم‌انتظار خبرها و اتفاقات خوش در این زمینه هستیم. اما چرا باید به واکسن ایرانی اعتماد کنیم؟
 


نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری مهر، به سابقه خیلی طولانی ایران در ساخت واکسن اشاره کرد و گفت: ایران از جایگاه ویژه‌ای در منطقه برخوردار است و سال‌های زیادی است که سابقه ساخت واکسن و مایه‌کوبی را داریم.

سید علی فاطمی در پاسخ به این سوال که مردم چگونه باید به واکسن ساخت داخل اعتماد کنند،گفت: برای ساخت و تولید واکسن در هر کشوری، نهاد نظارتی وجود دارد که این مسئولیت در کشور ما بر عهده سازمان غذا و دارو است.

وی ادامه داد: تأیید یک محصول در سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان تحت تأثیر نام و برند قرار نمی‌گیرد و اصولاً با کد مجهول به دست پژوهشگر می‌رسد تا مورد بررسی قرار گیرد.

فاطمی گفت: آنچه مسلم است، اولین کسانی که واکسن را آزمایش و استفاده می‌کنند، کادر درمان هستند و بعد در اختیار مردم قرار می‌گیرد. بنابراین، وقتی واکسن به بازار می‌آید نباید هیچ گونه نگرانی بابت استفاده آن وجود داشته باشد.
 


منع واردات واکسن آمریکایی نباید مساله‌ای سیاسی تلقی شود

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با علمی بودن بیانات مقام معظم در خصوص ممنوعیت خرید واکسن کرونا از آمریکایی‌ها، اظهار داشت: بیانات رهبر معظم انقلاب در اینکه از آمریکا و انگلیس و همچنین از فرانسه واکسن خریداری نمی‌کنیم حکایت از بی‌اعتمادی نسبت به واکسنی که توسط این کشورها تولید می‌شود، دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: احیاناً این کشورها بنا دارند از ایرانی‌ها به عنوان نمونه آزمایش واکسن‌های خود استفاده کنند و این یک نقطه نظر کاملاً علمی و کارشناسی است و ربطی به مناسبات سیاسی میان ایران و آمریکا ندارد.
 


بگذاریم واکسن غربی‌ها امتحانش را در کشور خودشان پس دهد

همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه واردات واکسن از کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و فرانسه ممنوع است، گفت: کشورهای غربی سابقه خوبی در مورد ارسال اقلام دارویی به ایران ندارند و نمونه آن خون‌های آلوده بود که منشأ ایدز در کشورمان شد.

وی بیان کرد: سوال ما آن است که چگونه می‌توانیم به کشورهای غربی اعتماد کنیم، در شرایطی که برخی از مسئولان غربی به ویژه مقامات آمریکا به صراحت اعلام می‌کنند که با ملت ایران مخالف هستند و با آنان دشمنی دارند؟

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز خبری شنیدیم مبنی بر اینکه به گفته برخی از کارشناسان غربی، یک نوع واکسنی که در یکی از این کشورها برای مقابله با کرونا ساخته شده است، ممکن است موجب ناباروری شود که قطعاً این موضوع بسیار خطرناک است.

سلیمی ادامه داد: بحث ما این نیست که با شرکت‌های خارجی مبادله نداشته باشیم بلکه بحث این است که آمریکا و برخی از کشورهای غربی غیرقابل اعتماد هستند و رهبر معظم انقلاب هم به این مسئله تاکید کردند. بهتر است برخی از آقایان برای دریافت واکسن از غربی‌ها عجله نکنند و اجازه دهند که واکسن خارجی‌ها در خود این کشورها امتحانش را پس دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مقابل، برخی از کشورهای دیگر هستند که ما با آنها ارتباط خوبی داریم و می‌توان با آنان در زمینه واکسن تعامل کرد. از سوی دیگر، واکسن ایرانی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است و همه استانداردهای لازم را دارد اما واکسن فایزر تاکنون چندین نفر را به کام مرگ کشانده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول