اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

دویچه‌وله فارسی در مسیر فارسی‌زبانان ضدانقلاب/ واکسن روسی برای آلمانی‌ها خوب است و برای ایرانی‌ها بد؟

رسانه رسمی آلمان با سیاستی دوگانه در قبال خرید واکسن روسی توسط ایران و آلمان نشان داد که قصد دارد در اهداف ضدایرانی پا در جای رسانه‌هایی چون BBC فارسی بگذارد.

دویچه‌وله فارسی در مسیر فارسی‌زبانان ضدانقلاب/ واکسن روسی برای آلمانی‌ها خوب است و برای ایرانی‌ها بد؟

شایعه تا واقعیت: چندسالی است که  برخی رسانه‌های مطرح اروپایی، بخش فارسی خود را به راه انداختند اما مرور عملکردشان نشان می‌دهد که آن‌ها در مسیر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان ضدانقلاب قرار دارند و هدفی جز سیاه‌نمایی و ناامید کردن مردم ندارند.

بخش فارسی این رسانه‌ها عملکرد متضادی با رسانه اصلی و یا انگلیسی زبان خود دارند. در آخرین نمونه دویچه‌وله رسانه رسمی آلمان درحالی که خبرنگارش از تجربه موفق  تزریق واکسن اسپوتینک گزارش داده وزارت بهداشت آلمان از واردات ⁧ واکسن‌ کرونا ⁩ اسپوتینک و ساینوفارم بعد تایید در اروپا خبر داده اما بخش فارسی هیچکدام از این مطالب را منتشر نکرده است.

 

بخش فارسی دویچه‌وله آلمان به همین بایکوت خبری اکتفا نکرد و در مطلب دیگری همین واکسن‌هایی که ایران قرار است از روسیه بگیرد را بحث‌برانگیز (بخوانید غیرایمن و خطرناک) خواند.

 

این رسانه در نمونه دیگر نشان داده که چشم دیدن موفقیت‌های ایرانی‌‌ها را ندارند و سعی می‌کنند به هر نحوی شده آن را تحت‌الشعاع خبر دیگری قرار دهند، به طور مثال «کاندید شدن شرکت‌های آمریکایی برای ساخت سطح‌نشین ناسا» را بلافاصله بعد از خبر «تولید اولین خودرو شاسی بلند ایران» می‌آورد تا به نوعی خبر ایران را بی‌ارزش نشان دهد و به صورت غیرمستقیم به ایرانی‌ها القا کند که اتفاقی مثبتی رخ نداده؛ این روش در بسیاری از اخبار رسانه‌های بیگانه قابل مشاهده است.

 

نمونه بارز این سیاست‌های دوگانه را می‌توان در کمپانی خبری BBC و BBC فارسی مشاهده کرد. در نمونه، BBC  انگلیسی برای پدرمادر بریتانیایی تیتر « چطور می‌توانید جلوی آسیب دیدن کودکان را بگیرید؟» انتخاب کرده اما همان مطلب BBC فارسی اینگونه نوشته است: «اینترنت را برای کودکان باید فیلتر کرد یا نه». در واقع با استفاده از کلید واژه فیلترینگ! قصد دارند تا همه مسائل را سیاسی کنند.


یک خبر با دو رویکرد متفاوت در BBC و BBC فارسی

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول