اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تاریخ‌نگاری انقلاب دست کسانی است که جمهوری اسلامی را قبول ندارند!/ حوزه کتاب ارشاد در خفقان‌آورترین وضعیت است

پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: ضعف اصلی را این می‌دانم افرادی که صاحب کار در حوزه تاریخ‌نویسی هستند و نهادهای مهم تاریخ‌نویسی را مدیریت می‌کنند، به تاریخ انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی افتخار نمی‌کنند و آن را قابل دفاع نمی‌دانند.

تاریخ‌نگاری انقلاب دست کسانی است که جمهوری اسلامی را قبول ندارند!/ حوزه کتاب ارشاد  در خفقان‌آورترین وضعیت است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با محمدحسن روزی‌طلب، پژوهشگر تاریخ معاصر و از روزنامه‌نگاران باسابقه کشور انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

در تولیدات فرهنگی به جنگ بیشتر از انقلاب پرداخته‌شده

- تاریخ‌نگاری بعد از انقلاب اسلامی، دو موضوع اصلی دارد؛ یکی موضوع جنگ و دفاع مقدس است و دیگری هم نهاد‌سازی و خدمات جمهوری اسلامی.

- در حوزه تولیدات فرهنگی به بخش جنگ بیشتر پرداخته‌شده، چون متصدی خاص داشته است. همچنین حضور در جنگ، جانبازی و شهادت مایه افتخار هر شخص و خانواده‌ای است. به همین دلیل خاطرات دوره جنگ راحت بیان می‌شود.

تاریخ‌نگاری انقلاب دست کسانی است که جمهوری اسلامی را قبول ندارند!

- درباره تاریخ جمهوری اسلامی و تاریخ نهادسازی در جمهوری اسلامی دو اتفاق افتاده است؛ یک اینکه خیلی از اشخاصی که در اینجا صاحب عله بودند و در بطن وقایع حضور داشتند، به هر دلیلی به حضور خود در آن برهه افتخار نمی‌کنند یا حذف و یا پشیمان شدند یا پشیمان‌شان کردند.

- ماجرایی همچون تسخیر سفارت آمریکا دو، سه سخنگو بیشتر ندارد و خیلی از افرادی که آنجا بودند برای خود این اتفاق را فخر نمی‌دانند که خاطرات خود را بیان کنند.

- افرادی که صاحب کار در حوزه تاریخ‌نویسی هستند و نهادهای مهم تاریخ‌نویسی را مدیریت می‌کنند، به تاریخ انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی افتخار نمی‌کنند و آن را قابل دفاع نمی‌دانند. این مطلب قدری صریح و تلخ است، ولی واقعیت است. خیلی راحت بیان کنم که جمهوری اسلامی و روند آن را قبول ندارند.

دستگاه‌های تاریخ‌نگاری ما دچار ایراد و اختلال هستند

- هم برخی افراد تمایل ندارند در این حوزه صحبت کنند و هم این است که دستگاه‌های تاریخ‌نگاری ما دچار ایراد و اختلال هستند.

- درباره تسخیر سفارت آمریکا حداقل دو پروژه عظیم و گسترده برای مصاحبه با دانشجویان پیرو خط امام(ره) تعریف شده، یکی در «روایت فتح» و دیگری در «حوزه هنری انقلاب اسلامی» که هرکدام برای بیش از ۲۰ سال پیش است و در هر دو پروژه، مصاحبه‌ها با افراد انجام‌ و این مصاحبه‌ها بایگانی شده است. به هر حال اشکال در نهادها را بیشتر می‌بینم.

۱۵ جلد کتاب درباره تسخیر سفارت و روابط ایران و آمریکا در دست انتشار 

- درباره تسخیر سفارت و روابط ایران و آمریکا در بحبوحه انقلاب، پروژه‌ای تعریف کردیم الان ۱۶-۱۵ عنوان کتاب آماده داریم که ۵-۴ جلد تاریخ شفاهی دانشجویان پیرو خط امام است و ۶-۵ عنوان ترجمه آثاری است که در آمریکا درباره این ماجرا چاپ شده است.

- این کار را  با همکاری دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب انجام دادیم و فکر می‌کنم ۱۵ عنوان کتاب بتوانیم در سال‌های آینده منتشر کنیم.

بسیاری از نهادهای دولتی در نقطه صفر درجا می‌زنند

- بسیاری از نهادهای رسمی و دولتی هم بودجه بیشتری دارند و هم عده و عده بیشتری اما در نقطه صفر درجا می‌زنند.

- ما در مرکز اسناد با توجه به محدودیت امکاناتی که داریم و از لحاظ مالی به‌صورت خودکفا و مستقل از دولت هستیم، عملکردمان به‌نظر من چه در حوزه تاریخ شفاهی و چه در حوزه پژوهش و جمع‌آوری و اطلاع‌رسانی و هم در حوزه انتشارات قابل‌قبول و مثبت است.

بچه‌های نسل سوم بیشتر انقلاب و جمهوری اسلامی را قبول دارند!

- بچه‌هایی که الان در نسل سوم هستند و کار می‌کنند و پژوهش می‌کنند قوی‌تر و با ذهن بازتر از نسل اول و دوم هستند.

- بچه‌های نسل سوم بیشتر انقلاب و جمهوری اسلامی را قبول دارند تا خیلی از کسانی که نسل قبلی بودند.

وزارت ارشاد در حوزه کتاب در خفقان‌آورترین وضعیت ممکن است

- وزارت ارشاد در حوزه کتاب در خفقان‌آورترین وضعیت ممکن است. درباره آقای هاشمی و... حساسیت‌های بی‌جا وجود دارد. در مورد کتاب اندیشه سیاسی آقای هاشمی‌رفسنجانی با شکایت خانواده آقای هاشمی، انتشارات مرکز اسناد را سه‌ماه تعلیق کردند.

- آقای حسینیان آن زمان جوابیه‌ای برای وزارت ارشاد نوشت و گفت در کتاب خاطرات سال ۷۶ آقای هاشمی دروغی به من نسبت داده شده که من گفته‌ام خواب امام زمان(عج) را دیده‌ام، اگر به‌خاطر این دروغی که به من نسبت داده شده من هم شکایت کنم، سه‌ماه شما تعلیق می‌کنید؟ بدون اینکه پاسخ بخواهند. یک کتابی نوشته شده و درخواست مجوز شده است. سه‌ماه انتشارات را تعلیق کردند. البته بعدا گفته شد اینها (خانواده هاشمی) پشیمان شدند، ولی واقعا نمی‌دانم دلیل این رفتارها چیست.

- به مرحوم حسینیان گفتم بروید از کتاب خاطرات آقای هاشمی شکایت کنید، ایشان می‌گفت من اگر شکایت کنم کسان دیگر با ‌انگیزه‌های دیگر این کتاب را توقیف می‌کنند و من راضی به توقیف کتاب ایشان نیستم. این روند باید ادامه یابد.

- آقای حسینیان به آقای محسن هاشمی گفته بود که شما جواب این کتاب را (اندیشه سیاسی آیت‌الله هاشمی) بدهید، من چاپ می‌کنم.

برای پایان کار وزیر ارشاد لحظه‌شماری می‌کنم

- لبه جلویی آزادی اندیشه در کشور نوشتن کتاب است. وزارت ارشاد با قشون‌کشی و ژاندارم بازی نمی‌تواند این فضا را اداره کند.

- لحظه‌شماری می‌کنیم این آقایان مخصوصا دکتر صالحی بروند. فکر می‌کنم بدترین وزیر ارشاد جمهوری اسلامی دکتر صالحی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول