اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

همشهری: نرخ تورم، رکورد سال 74 را می‌شکند!

تازه‌ترین روایت مرکز آمار از نرخ تورم در 12‌ماه منتهی به بهمن امسال نشان می‌دهد که هرچند از رکورد سال74 فاصله زیادی داریم اما به‌احتمال زیاد نرخ تورم ایران در پایان سال1399 به بالاترین میزان ممکن طی 25سال گذشته خواهد رسید.

همشهری: نرخ تورم، رکورد سال 74 را می‌شکند!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه همشهری در گزارشی به وضعیت تورم در کشور پرداخته و آن را در آستانه رکوردشکنی ترسیم کرده است. رکوردی که در سال 74 و ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی ثبت شده است و حال در پایان سال 99 و ریاست جمهوری حسن روحانی، کسی که با حمایت‌های هاشمی رفسنجانی به کرسی ریاست جمهوری نشسته و اتفاقا سیاست‌های او را نیز پیگیری می‌کرد این رکورد جابجا خواهد شد! بخش‌های مهم این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

25سال از زمانی که اقتصاد و مردم ایران شاهد تورم 49.4 درصدی در پایان سال 1374 بودند، می‌گذرد و تازه‌ترین روایت مرکز آمار از نرخ تورم در 12‌ماه منتهی به بهمن امسال نشان می‌دهد که هرچند از رکورد سال74 فاصله زیادی داریم اما به‌احتمال زیاد نرخ تورم ایران در پایان سال1399 به بالاترین میزان ممکن طی 25سال گذشته خواهد رسید.

بالاترین نرخ تورم سالانه در 25سال گذشته در پایان سال1392 به‌میزان 34.7درصد به‌روایت بانک مرکزی رقم خورده و هرچند این نهاد موتور انتشار نرخ تورم را در آبان سال97 خاموش کرد، اما برآوردهای مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم در پایان بهمن امسال به 34.2 درصد رسیده است. با این توضیح که معمولا نرخ تورم محاسباتی مرکز آمار یک تا 1.5 درصد پایین‌تر از نرخ تورم محاسبه شده اما منتشر نشده بانک مرکزی است، انتظار می‌رود با صعودی بودن نرخ تورم در آخرین ‌ماه سال1399، بالاترین نرخ تورم سالانه پس از نرخ تورم نزدیک به 50 درصدی سال 1374، در پایان امسال ثبت شود.

تازه‌های تورم در بهمن ۹۹

مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهانه در بهمن امسال را ۲.۵ درصد در کل کشور، ۲.۴ درصد در مناطق شهری و ۳.۳ درصد در مناطق روستایی برآورد کرده و می‌گوید شاخص احساس تورم یعنی نرخ تورم نقطه به نقطه که نشان‌دهنده میزان افزایش سبد هزینه‌های مردم در هر‌ماه نسبت به‌ماه مشابه پارسال بوده هم با حرارت زیادی روند افزایشی داشته و در بهمن امسال به ۴۸.۲ درصد رسیده است.

این گزارش نشان می‌دهد که به‌طور میانگین یک خانوار شهری ایران برای خرید یک سبد کالا و خدمات یکسال در بهمن امسال ۴۷.۲ درصد و یک خانوار روستایی ۵۳.۶ درصد بیشتر از بهمن سال گذشته هزینه کرده‌اند. این بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه دست‌کم در طول دولت حسن روحانی است و محاسبات مرکز آمار نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ۹۹ را در کل کشور ۳۴.۲درصد، در مناطق شهری ۳۴.۱درصد و در مناطق روستایی ۳۵درصد روایت می‌کند.

تورم خوراکی‌ها در مرز ۷۰ درصد

روایت رسمی مرکز آمار ایران این است که یک خانوار ایرانی ۶۷.۲ درصد در بهمن‌ماه امسال نسبت به بهمن‌ماه پارسال بیشتر پول داده تا بتواند یک سبد از کالاهای خوراکی و آشامیدنی را بخرد. نرخ تورم نقطه به نقطه گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی‌، بالاترین میزان نسبت به دیگر گروه‌های کالایی و خدماتی مصرفی مردم در بهمن‌ماه بوده و پس از آن مبلمان و لوازم منزل با ۶۶.۹ درصد، تفریح و امور فرهنگی ۵۹.۵ درصد و حمل‌ونقل ۵۶.۷ درصد و دخانیات ۵۴.۳ درصد قرار دارد.

این گزارش می‌افزاید: در مقایسه قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی در بهمن امسال نسبت به بهمن پارسال، قیمت گروه کالاهای نان و غلات ۶۴درصد، گوشت قرمز و گوشت پرندگان ۵۶.۶درصد، گوشت ماهی ۶۰.۶درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۷۹درصد، روغن و چربی‌ها ۹۹.۵درصد، میوه و خشکبار ۸۸.۲درصد، قندوشکر و شیرینی‌ها ۶۹.۵درصد و نوشیدنی‌های گرم و سرد غیرالکلی هم ۶۷.۷درصد رشد کرده است.

این روند فزاینده قیمت‌ها در عمل باعث کوچک‌تر شدن سفره مردم و به خطر افتادن امنیت غذایی آنها به‌ویژه در بین اقشار محروم، روستایی و دهک‌های پایین درآمدی شده و بسیاری از خانوارها، مصرف برخی کالاهای ضروری و مهم ازجمله شیر و لبنیات و گوشت را کم یا حذف کرده‌اند. رشد ۷.۱ درصدی قیمت خوراکی‌های تازه و خیز ۴.۱ درصدی قیمت کالاهای بی‌دوام براساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران نشانه‌ای آشکار از گران‌تر شدن قیمت کالاهای مصرفی عمدتا خوراکی و آشامیدنی مردم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول