اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

الگوی امام کاظم(ع) برای تقسیم‌ اوقات شبانه‌روز/ کظم غیظ امام هفتم مقابل دوستان بود نه دشمنان

حدیثی از وجود مقدس امام موسی بن جعفر(ع) در کتاب شریف «تحف العقول»(جلد اول، صفحه ۴۰۹) نقل شده است که فرمود: تلاش کنید که اوقات شبانه‌روزی شما در چهار محور، به‌درستی مورد استفاده قرار بگیرد.

الگوی امام کاظم(ع) برای تقسیم‌ اوقات شبانه‌روز/ کظم غیظ امام هفتم مقابل دوستان بود نه دشمنان

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه خراسان گفت‌وگویی با آیت‌ا... سیداحمد حسینی خراسانی، نماینده خبرگان و عضو جامعه مدرسین انجام داده است که بخش‌های مهم آن از نظر می‌گذرد.

 الگوی امام کاظم(ع) برای تقسیم‌ اوقات شبانه‌روز

حدیثی از وجود مقدس امام موسی بن جعفر(ع) در کتاب شریف «تحف العقول»(جلد اول، صفحه ۴۰۹) نقل شده است که فرمود:«إجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَکُونَ زَمَانُکُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ»؛ تلاش کنید که اوقات شبانه‌روزی شما در چهار محور، به‌درستی مورد استفاده قرار بگیرد.

فرصتی برای مناجات با خدا

- «سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ ا...»، یک بخش از این چهار قسمت زمانی را به مناجات با خدا اختصاص دهید.

- ما باید در خودمان آمادگی ایجاد کنیم تا هر چه بیشتر و بهتر، از فرصت‌هایی که خدا در اختیارمان قرار داده است، استفاده کنیم.

مسئله معاش و گرفتار نشدن در فقر

- سپس امام کاظم(ع) می‌فرماید:«سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِیک»؛ قسمتی از اوقات شبانه‌روز را  به مسئله کار و کوشش برای اداره زندگی و کسب درآمد حلال اختصاص دهید.

- مسئله معاش و گرفتار نشدن در فقر، از منظر دین بسیار مهم و حیاتی است و اولیای الهی بر آن تاکید فراوان دارند.

ایجاد محبت و الفت در پی دیدار برادران و خیرخواهان

- امام(ع) پس از آن می‌فرماید: «سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَکُمْ فِی الْبَاطِنِ»؛ یک چهارم از اوقات شبانه‌روزی را باید مدیریت کنید و آن را برای دیدار و رفت و آمد با برادران و افراد موثق و مورد اعتماد و خیرخواه اختصاص دهید.

- این ارتباط، باعث ایجاد محبت و الفت می‌شود و در واقع، معاشرت و رفت و آمد، بخشی از وظایف کسی است که خواهان سعادت است.

رسیدگی به مسائل زندگی شخصی و خانوادگی

- سرانجام، مرحله چهارم این است که می‌فرماید:« سَاعَةً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثَةِ سَاعَات»؛ یعنی رسیدگی به مسائل زندگی شخصی و خانوادگی، ارتباط با اهل و عیال و اعضای خانواده و ارتباط صمیمی و آکنده از محبت با همسر که مبادا آن اشتغال به معاش یا آن اشتغال به عبادات و مناجات، باعث شود که از این بُعد مهم زندگی غفلت کنیم.

بافضیلت‌ترین صدقه چیست؟

- حدیثی از ایشان نقل شده است که می‌فرماید: «عَونُکَ لِلضَّعیفِ مِن أفضَلِ الصَّدَقةِ»؛ یعنی بافضیلت‌ترین صدقه این است که انسان، افراد ضعیف و ناتوان را مورد توجه و حمایت قرار دهد و نسبت به آن‌ها مساعدت داشته باشد؛ آن‌هایی که مکنت دارند.

- مدنظر داشته باشند که هستند پدرانی که پیش فرزندان و خانواده، به خاطر تهیدستی، به خاطر بیکاری و امثال این‌ها، شرمنده می‌شوند.

- شایسته است که با تأسی به سیره بابرکت موسی بن جعفر(ع)، به امور آن‌ها توجه داشته باشیم و از وضعیت برادرانی که دچار مشکلات معیشتی هستند، غفلت نکنیم.

کظم غیظ امام هفتم در برابر دوستان بود نه دشمنان

- در میان القابی که برای آن عزیز ثبت شده، مشهورترین لقب، کاظم(ع) است.

- امروز، در جامعه ما بدگویی و بداخلاقی متاسفانه کم نیست و انسانی که در مقابل بدگویی و بدزبانی کسی قرار می‌گیرد، معمولاً عکس‌العملش این است که اگر چند برابر پرخاشگری نکند، حداقل به عنوان این‌که یک توجیه اخلاقی داشته باشد، به اصطلاح مقابله به مثل می‌کند، حداقل به اندازه جفای او، جفا می‌کند.

- اخلاق خاندان رسول علیهم‌السلام همان است که حضرت امام موسی بن جعفر(ع)  به آن خُلق بزرگ انسانی ستوده شده و آن این است که در این شرایط، باید کظم غیظ کرد و آن خشم و عصبانیت را در برابر جفا و ستمی که روا داشته شده‌است، فروخورد.

در برابر دشمنان «اشداء علی الکفار» باید بود

- البته از ناحیه خودی‌ها و دوستان، نه از ناحیه دشمنانی که درصدد ضربه‌زدن هستند، آن موضوع، مشمول «اشداء علی الکفار» است.

- در حوزه «رحماء بینهم»، اخلاق اسلامی که امام کاظم (ع) نماد عینی و بی‌نقص آن محسوب می‌شود، این است که انسان خویشتن‌داری کند و این، یکی از صفات بسیار برجسته و بزرگ انسانی است که می‌تواند به جامعه آرامش ببخشد و افراد جسور و بداخلاق را تربیت می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول