اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تفاهمنامه تهران و پکن ظرفیت حمایت از تولید را دارد/ حفظ رابطه با چین تحریم‌ها را ناکارآمد کرده است

سفیر اسبق ایران در چین با بیان اینکه تفاهم‌نامه راهبردی ایران و چین از نظر حقوقی و اجرایی با قرارداد فاصله بسیار زیادی دارد، گفت: حفظ روابط با چین توانسته تحریم‌های آمریکا را ناکارآمد کند.

تفاهمنامه تهران و پکن ظرفیت حمایت از تولید را دارد/ حفظ رابطه با چین تحریم‌ها را ناکارآمد کرده است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، حسین ملائک سفیر اسبق ایران در چین با خبرگزاری مهر به گفت‌وگو نشسته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

امضای سند همکاری با تأخیر زیاد صورت گرفت

- وزارت خارجه در گزاره برگ منتشره خود این متن را «برنامه همکاری جامع ایران و چین» می‌نامد. در سند انتشار یافته سال پیش نیز این متن به همین عنوان آمده بود که جنبه تفاهم‌نامه دارد و ارزش حقوقی آن از توافق‌نامه نازل‌تر است، بنابراین از نظر حقوقی و اجرایی با قرارداد فاصله بسیار زیادی دارد.

- امضا این سند که از نظر زمانی با تأخیر بسیار زیاد صورت گرفته است باید بتواند به مجموعه روابط ایران و چین جهت‌گیری معنی‌داری بدهد.

- روابط دو کشور در عرض بیست سال گذشته از حدود ۶۰۰ میلیون دلار که شامل عمدتاً فروش نفت خام و برخی از اقلام پتروشیمی به چین و در مقابل واردات ناچیز کالاهای نیمه صنعتی و مصرفی از چین به ایران بود تا رقم ۵۰ میلیارد دلار شامل گستره وسیعی از اقلام اقتصادی و سرمایه‌گذاری، پیمانکاری‌ها و صدور خدمات مهندسی چینی به ایران، ارتقا یافته بود.

- حضور ایرانیان و تجار ایرانی در چین ده‌ها برابر شد و فرصت‌های زیادی هم برای صادرات اقلام ایرانی و برای واردات از چین به وجود آورده بود.

- باید این مجموعه روابط که علیرغم وجود کمیسیون مشترک روابط اقتصادی دو کشور به صورت بی‌برنامه شکل گرفته بود در قالب یک برنامه هدفمند تنظیم شود.

سند همکاری، روابط تهران-پکن را معنادار می‌کند

- امضای این سند آغاز یک روابط نیست که بسیاری به آن انتقاد دارند بلکه شکل‌دهی به روابط موجود و تاکید می‌کنم معنا‌دار کردن آن است.

- تاکید مقامات وزارت خارجه ایران از جمله سفیر ایران در پکن بر این نکته که این برنامه علیه کشور ثالثی نیست دقیقاً گویای اهمیت این برنامه برای کشورهای ثالث است، که ماهیت ارزش سیاسی این برنامه را مشخص می‌کند.

- اهمیت و ارزش این برنامه دقیقاً به برخورد درست نظرگاه‌های سیاسی کشور مرتبط است. اگر این برنامه بخواهد دستمایه مذاکرات محرمانه و غیر محرمانه با کشورهای ثالث شود، ایران صدمه جبران ناپذیری خواهد خورد.

حفظ رابطه با چین تحریم‌ها را ناکارآمد کرده است

- تا همین زمان نیز حفظ روابط با چین توانسته تا حدود ملموسی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را چه در دوره تحریم‌های اوباما (تحریم اول)، چه در دوره ترامپ و چه در دوره فعلی بایدن ناکارآمد کند و الا محاسبه آقای بولتون که یک ساله ایران سقوط می‌کند محاسبه غلطی نبود. البته همکاری مردم در تحمل فشارهای اقتصادی ارزش محوری داشت.

- این تفاهم نامه در صورتی که توسط دو طرف محترم شمرده شود، می‌تواند ارزش افزوده سیاسی و اقتصادی زیادی برای دو طرف به وجود آورد.

- در حوزه صنعت چین توانسته در همه بخش‌های اقتصادی از تولید فیلم یا خودرو یا ماهواره و سفر به فضا و لوازم مصرفی و تکنولوژیک انحصار غرب را بشکند بنابراین برای کشورهایی مثل ایران فرصت‌های جدیدی به وجود آمده است تا رفتار انحصارطلبانه غرب را بشکند.

تفاهمنامه ایران و چین ظرفیت حمایت از تولید را دارد

برجام بیشتر در افکار عمومی معادل حذف تحریم هاست. این تحریم‌ها بر هنجارهای بین‌المللی سوار شده مثل روابط بانکی که به سادگی و تا حاکمیت دلار بر اقتصاد جهان وجود دارد و نمی‌توان از آن فرار کرد مگر اینکه در هنجارها تغییراتی بوجود بیاید.

تحریم‌ها رونق اقتصادی و تولید را نشانه گرفته‌اند که این تفاهمنامه ظرفیت حمایت از این سیاست را دارد به شرطی که مقامات کشور نیز بخواهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول