اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آل‌ اسحاق: حذف ذی‌نفعان بازدارنده راهکار تحقق شعار سال است/ انحصاری بودن تسهیلات بانکی آفت بخش تولید است

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد سیاست‌زده است و یکی از ریشه‌های اصلی سیاست‌زده بودن اقتصاد ایران، وجود ذی‌نفعان بازدارنده است گفت: ذی‌نفعان بازدارنده هرگز اجازه تحقق شعار سال را نمی‌دهند.

آل‌ اسحاق: حذف ذی‌نفعان بازدارنده راهکار تحقق شعار سال است/ انحصاری بودن تسهیلات بانکی آفت بخش تولید است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز گفت‌وگویی با یحیی آل‌اسحاق، اقتصاددان، وزیر پیشین بازرگانی و رئیس اتاق مشترک ایران و عراق انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

موانع تولید همچنان پابرجاست

- اینکه چرا به رغم اهمیت این موضوع، جهش و رونق تولید محقق نشد، سوالی است که پاسخ آن را باید در شعار سال ۱۴۰۰ جست‌وجو کرد.

- در شعار امسال علاوه بر تاکید بر موضوع تولید، به پشتیبانی و مانع‌زدایی به عنوان بسترهای تحقق رونق تولید توجه شده است؛ به این معنا که پشتیبانی‌های لازم برای رونق و جهش تولید انجام نشده و موانعی که بر سر راه تولید قرار دارد، همچنان پابرجاست. 

راه‌های برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی در اختیار دولتمردان است

- چالش‌های متعددی در اقتصاد ایران وجود دارد که معلول عوامل داخلی و خارجی است؛ از چالش‌های نظام بانکی گرفته تا اشتغال، کسری بودجه، صندوق‌های بازنشستگی، مالیات، فساد و... نقاط ضعفی است که اقتصاد ایران را فلج کرده است، از طرف دیگر تهدیدهای بین‌المللی و تحریم‌ها نیز مزید بر علت شده است. 

- خوشبختانه نقاط ضعف اقتصاد ایران کاملا واضح و مشخص است و اقتصاددان‌ها و کارشناسان اقتصادی طی سال‌ها تحقیق و پژوهش، این نقاط ضعف را شناسایی و استخراج کرده‌اند.

- نکته جالب توجه این است که راه‌های برون‌رفت از این چالش‌ها نیز در اختیار دولتمردان قرار دارد.

تسهیلات بانکی در ایران فراگیر نیست/ ۹۴ درصد تسهیلات بانکی در اختیار ۶ درصد از صنایع!

- یکی از مهم‌ترین دلایلی که چالش‌های نظام بانکی همچنان به قوت خود باقی مانده، این است که تسهیلات بانکی فراگیر نیست. 

- در همه‌جای دنیا بخش تولید تنها ۳۰ درصد از سرمایه مورد نیاز را از آورده خود تامین می‌کند و ۷۰ درصد مابقی را از تسهیلات بانکی استفاده می‌کند.

- در ایران ۹۴ درصد از بخش تولید را کارگاه‌های کوچک و متوسط و ۶ درصد را صنایع بزرگ تشکیل می‌دهند.

- در مقابل، ۹۴ درصد تسهیلات بانکی به ۶ درصد از صنایع اختصاص داده شده و تنها ۶ درصد از تسهیلات بانکی به ۹۴ درصد از صنایع تعلق گرفته است.

انحصاری بودن تسهیلات بانکی آفت بخش تولید است

- انحصاری بودن تسهیلات و حمایت‌های اقتصادی  آفت بخش تولید است و تا زمانی که این موانع از پیش پای تولید برداشته نشود، نمی‌توان به رونق و جهش تولید امیدوار بود.

- علاوه بر این انحصاری بودن تسهیلات بانکی، منجر به بهره‌کشی و تضعیف واحدهای صنعتی کوچک و متوسط می‌شود. 

- ایران خودرو ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرد اما پراید ۲۰ میلیون تومانی را در بازار به ۱۰۰ میلیون تومان عرضه می‌کند.

ذی‌نفعان بازدارنده اجازه تحقق شعار سال را نمی‌دهند

- اقتصاددان‌ها بخوبی می‌دانند که اقتصاد ایران یک اقتصاد سیاست‌زده است و یکی از ریشه‌های اصلی سیاست‌زده بودن اقتصاد ایران، وجود ذی‌نفعان بازدارنده است.

- ذی‌نفعان بازدارنده کسانی هستند که شرایط آشفته اقتصادی کشور را به نفع خود تمام کرده و از آشفته بودن اقتصاد منتفع می‌شوند، لذا این افراد تمایلی به تغییر در شرایط ندارند و ترجیح می‌دهند وضعیت بر همین منوال ادامه پیدا کند. 

- ذی‌نفعان بازدارنده کسانی هستند که هرگز اجازه تحقق شعار سال را نمی‌دهند.

- مقابله و برخورد با این افراد نیز با خواهش و توصیه و درخواست امکان‌پذیر نیست، بلکه حذف آنها به یک جراحی اساسی نیاز دارد و البته جراحی بدون خون امکان‌پذیر نیست.

- در نتیجه عده‌ای از جراحی و دیدن خون واهمه دارند و هرگز تلاشی برای حذف این ذی‌نفعان بازدارنده نمی‌کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول