اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  گزارش ویژه

نطنز ایرانیان را هم‌صدا کرد/ واکنش‌‌ها در شبکه‌های اجتماعی به خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران

حادثه خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز، واکنش چهره‌های مختلف سیاسی و کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت. در این گزارش، برخی از مهم ترین واکنش‌ها را مرور خواهیم کرد.

نطنز ایرانیان را هم‌صدا کرد/ واکنش‌‌ها در شبکه‌های اجتماعی به خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران

به گزارش فارس پلاس، هشتگ نطنز در توییتر فارسی به ترند اول تبدیل شد. مردم ایران و مسوولان کشورمان نسبت به این خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای واکنش نشان دادند و در شبکه‌های اجتماعی اعتراض خودشان را به اشتراک گذاشتند. در این میان برخی از اظهارات مسوولان قابل توجه است:

محمد جواد ظریف گفت: «به شما اطمینان می‌دهم که حتما در آینده نزدیک، نطنز با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و با قدرت بیشتر جلو خواهد رفت...الان ادعا می‌کنند اسرائیل مسئول است. ما خودمان تحقیقات‌مان را انجام می‌دهیم، اگر تحقیقات خود را انجام دادیم و اسرائیل مسئول بود و مسئول این کار شناخته شود، آن وقت اسرائیل پاسخ خود را خواهد گرفت و آن وقت خواهد دید که چه حماقتی انجام داده است. مطمئن باشید دست ایران پس از این اقدام، هم در مذاکره و هم در آینده هسته ای قوی‌تر خواهد شد.»

وی همچنین در نامه ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل نوشت:« هدف قرار دادن تعمدی یکی از تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان - با خطر بالای نشت سراسری و بی‌هدف مواد رادیواکتیو - تروریسم هسته‌ای و جنایت جنگی است.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به این حادثه، نظرات خود را اظهار کردند:

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در این باره گفت:«حمله به تاسیسات نطنز، بخشی از مذاکره‌ای است که در وین انجام می‌شود. می‌خواهند بگویند اگر تعطیل نکنید و مقاومت کنید، خودمان تعطیل می‌کنیم یا کاری می‌کنیم که امکان احیای فعالیت‌هایتان را تا مدت‌ها نداشته باشید یا شاید برای ترغیب ایران برای بازگشت کامل به برجام باشد. به نظرم افزایش غنی‌سازی به 60 درصد پاسخ مناسبی است و اگر مجلس چنین تصمیمی بگیرد، کسی نمی‌تواند «نه» بگوید.»

فریدون و عباسی و مالک شریعتی نیز در توییت‌هایی اعتراض خودشان را به این اتفاق اعلام کردند:

این حادثه، از دید چهره‌های سیاسی که احتمال کاندیداتوری آن ها در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد نیز مغفول نماند و آن ها هم به این حادثه واکنش نشان دادند.

محسن رضایی به مسئله نفوذ پرداخت و رستم قاسمی از صادر کردن بیانیه در قبال این خرابکاری‌ها انتقاد کرد؛ سعید جلیلی هم یادآوری میکند که چرا دشمن میخواهد فردو تعطیل شود:

حسین دهقان هم در واکنش به این حادثه گفت: «یک خرابکاری صنعتی بود و این موضوعی قطعی است. کسانی که متولی نصب یک سری تجهیزات بودند در زمانی تغییراتی را در آنجا ایجاد کردند که منجر به انفجار شده است... ایران نه قابل براندازی است و نه تسلیم می‌شود.» 

برخی تحلیلگران سیاسی هم در مطالبی نظراتشان را بیان کردند:

سید مصطفی خوش چشم، کارشناس روابط بین الملل، گفت:«آن‌ها به دنبال این هستند با فشار بر ایران دست برتر را داشته باشند، چون ذیل فشار غنی سازی ۲۰ درصد و کار روی سانتریفیوژ‌های پیشرفته؛ ایران دست برتر را در قبال آمریکایی‌ها داشت و حال در این مرحله ایالات متحده سعی می‌کند تا اهرم‌های فشار ایران را مهار کند که البته این اقدام کار جدیدی نیست و پیوسته اتفاق افتاده است. به هر حال به اعتقاد من هدف از حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران کوتاه آمدن جمهوری اسلامی در مذاکرات وین است.»

محمد صادق کوشکی، استاد علوم سیاسی، در یادداشتی نوشت: «آن روزهایی که با اصرار خواستار پاسخگویی قاطع به رژیم بودیم می دانستیم که عادت نحس «بنی صهیون» این است که فقط با خوردن ضربات سنگین سرجایشان خواهند نشست و سکوت در برابر خرابکاری در مرکز هسته ای نطنز یا ترور شهید فخری زاده آنها را گستاخ تر خواهد کرد. بدون شک... پاسخگویی وزیر اطلاعات در این خصوص، بسیار مفید تر از میلیونها پیامکی است که  هفته گذشته و به مناسبت هفته گرامیداشت خدمات سربازان گمنام به تک تک مردم ایران ارسال شده است. .. چاره کار وارد کردن ضربه ای سنگین به رژیم صهیونیستی است. ضربه ای که شدت آن تا مدتها رژیم را از تحرک تروریستی علیه امنیت و منافع ج. ا. ا منصرف کند.»

پرویز امینی، استاد علوم سیاسی، در یادداشتی نوشت:« فرض کنیم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حاضر باشند همه تحریم‌ها را بدون هیچ چشم‌داشتی بردارند. همچنین همه محدودیت‌های هسته‌ای ایران را نیز بردارند و مثلا هر سطحی از غنی‌سازی که خواستیم بتوانیم بکنیم و نظارت‌های سرسختانه را هم کنار بگذارند. علاوه بر این به شکل فنی و مالی کمک کنند و ما نیازهای هسته‌ای خود برای تأمین انرژی را برطرف کنیم و حداکثر با داشتن سلاح هسته‌ای ایران نیز موافقت و حتی به ساخت آن نیز کمک کنند. در قبال این وضعیت آنها تنها یک شرط بگذارند که به هر دلیل ایران حق ندارد در برابر هر گونه تعدی، تجاوز و ترور حتی با یک گلوله، عملیات دفاعی و تلافی‌جویانه انجام دهد و چنانچه به این کار مبادرت کند، همه امتیازات سلب و همه محدودیت‌ها و همه تحریم‌ها به شکل حداکثری برخواهد گشت و احتمال حمله نظامی نیز خواهد بود. آیا عاقلانه است که ایران در قبال این امتیازات بسیار رؤیایی این شرط را بپذیرد؟ خیلی واضح است که پذیرش این وضعیت برای هر انسان عاقل یا جامعه عاقل چقدر حماقت‌آمیز است. چون اصل موجودیت خود را معامله کرده است و اساسا وقتی موجودیتی در کار نباشد، امکان استفاده از آن امتیازات نیز ولو رؤیایی، ناممکن است. حالا با این آزمایش فکری بهتر می‌توان فهمید که این استدلال دولتی‌ها که نباید به حملات تروریستی صهیونیست‌ها به دانشمندانی مثل شهید فخری‌زاده و تأسیسات نطنز پاسخ داد در شرایطی که حتی خبری از آن امتیازات نیز وجود ندارد، چقدر سست و بی‌مایه و ابلهانه است.»

برخی از توییت‌های فعالان شبکه‌های اجتماعی را مرور میکنیم:


 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول