اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  شبکه های اجتماعی

صدا فقط صدا نیست

اوجش در اتاق فائزه بود وقتی یکی از روزنامه نگاران دختر مرحوم هاشمی را برای پاسخ به سوالات حاضرین در شبکه اجتماعی کلاب هاوس دعوت کرد و نزدیک به بیست و چهار هزار نفر گوش دادند و برخی هم گفتند.

به گزارش فارس پلاس، زهرا کورانی در یادداشتی نوشت: اوجش در اتاق فائزه بود وقتی یکی از روزنامه نگاران دختر مرحوم هاشمی را برای پاسخ به سوالات حاضرین در شبکه اجتماعی کلاب هاوس دعوت کرد و نزدیک به بیست و چهار هزار نفر گوش دادند و برخی هم گفتند.

شبکه اجتماعی کلاب هاوس که نامش این روزها زیاد شنیده می شود اپلیکیشنی است که بر اساس گفت و گوی زنده طراحی شده است. برای عضویت در آن نیز باید فردی که در کلاب هاوس عضو است برای شما دعوتنامه ارسال کند در غیر اینصورت امکان ورود را ندارید.

این اپلیکیشن پارسال همین روزها متولد شد و به گفته مدیران آن تا به امروز نزدیک به سه میلیون کاربر دارد. به دلیل فضای آزاد گفت و گو، نداشتن امکان ضبط صدا، نداشتن امکان ارسال صوت، انتشار عکس و مطلب برخی کشورها آن را خطری برای جامعه می دانند. چین، اردن و عمان کلاب هاوس را در کشورشان از دسترس خارج کردند.

هنوز آمار دقیقی از اینکه در میان سه میلیون کاربر چه تعدادشان ایرانی است در دسترس نیست. 
حضور برخی از وزرا از جمله محمدجواد آذری جهرمی و رییس بانک مرکزی، برخی از فعالان سیاسی، هنرمندان و روزنامه نگاران بخاطر بحث ها و حرف هایی که می زنند موجب شده تا اشتیاق مردم برای عضویت در کلاب هاوس زیاد شود که اگر الزام دعوتنامه نبود شاید شبکه ایی فراگیر در ایران می شد.

یکی از دلایلی که برخی افراد در کلاب هاوس راحت و گاهی بدون رعایت حد و حدود حرف می زنند نداشتن امکان ضبط و ثبت است ولی این دلیلی بر این نیست که من مسئول، نخبه و فعال بیایم و حرفی بزنم که فضا را متشنج کنم.

اینجا فضای مجازیست فضایی که اثرگذار در فضای حقیقی است و حالا که فضای باز گفت و گو ایجاد شده باید ادب و عقلانیت در آن رعایت شود تا نه فضای مجازی داغ شود و نه تب فضای حقیقی را بالا ببریم.
رکورد زنی تعداد عضویت در اتاق یک روزنامه نگار با فائزه هاشمی نشان داد باید به جریان سازی هایی که توسط این شبکه مجازی می تواند در فضای حقیقی و دیگر شبکه های مجازی ایجاد کند را از یاد نبریم.

اینکه در این فضای مجازی همه افراد هم طیف و مخالف، ایرانی و غیر ایرانی می توانند دور هم حول یک موضوع آزادانه گفت و گو کنند رعایت ادب و مدیریت کلام موضوعات مهمی است که باید از این امکان گفت و گو در پیشبرد رشد مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بهره ببریم نه اینکه حرف هایی را مطرح کنیم که منجر به عصبانی کردن مردم شود.

تنش هایی که در یک هفته گذشته بخاطر حجم بالای مباحث سیاسی مطرح شد برخی از خبرنگاران دلسوز را بر این داشته که به مسائل اجتماعی و اخلاق در شبکه های اجتماعی بپردازند و گرد و خاک هایی که در کلاب هاوس بر پا شد را تمیز کنند.

کلاب هاوس هم یک شبکه اجتماعی است شبیه به دیگر شبکه ها که تفاوت عمده آن ایجاد فضایی برای آزادی بیان است ولی آیا آزادی یعنی ارائه آمارهای اشتباه است؟ آزادی بیان یعنی حرف های کذب؟ آزادی بیان یعنی حرف بزنیم و مسئولیتش را نپذیریم؟

این صدا فقط صدا نیست صداییست که در فکر و زندگی ما تأثیر خواهد گذاشت.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول