اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مسأله اصلی انتخابات پیش رو کارآمدی است/ نامزدهای اصلی باید زودتر مشخص شوند تا مردم اسیر احساسات نشوند

عباس سلیمی نمین گفت: در شرایط کنونی کارآمدی به این دلیل مهم است که ما به دولتی با انگیزه قوی نیازمندیم. انگیزه قوی یعنی این دولت باید ریسک پذیری، ایثارگری و توان کارشناسی داشته باشد، در عین حال قدرت تحمل فوق‌العاده داشته باشد تا بتواند در این شرایط مسائل را به پیش ببرد.

مسأله اصلی انتخابات پیش رو کارآمدی است/ نامزدهای اصلی باید زودتر مشخص شوند تا مردم اسیر احساسات نشوند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عباس سلیمی نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره انتخابات ریاست جمهوری با روزنامه ایران به گفت‌وگو نشسته است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

مسأله اصلی انتخابات پیش رو کارآمدی است

- مسأله اصلی انتخابات پیش رو بحث کارآمدی است. امروز مجموعه عوامل ضرورت کارآمدی یک دولت جدید را پیش روی ما قرار داده است.

- در شرایطی که بدخواهان استقلال ملت ایران فشارهای زیادی وارد می‌کنند تا امور کشور در مسیر درستی حرکت نکند، علی‌القاعده باید دولت کارآمدی را انتخاب کنیم تا بتواند هم بر مشکلات ناشی از دشمنی‌های بیگانه غلبه کند و هم مسائلی را که به دلیل رقابت‌های داخلی کشور به وجود آمده است  حل و فصل کند.

- معتقدم دولت آتی باید بر این مشکلات فائق آید تا بتواند مسائل جامعه را به گونه‌ای رقم بزند که همه مشکلات را تا حد زیادی برطرف کند. بنابراین  فکر می‌کنم ما باید بر مسأله کارآمدی تمرکز کرده و درباره آن بیندیشیم.

به دولتی با انگیزه قوی نیازمندیم

- در شرایط کنونی کارآمدی به این دلیل مهم است که ما به دولتی با انگیزه قوی نیازمندیم. انگیزه قوی یعنی این دولت باید ریسک پذیری، ایثارگری و توان کارشناسی داشته باشد، در عین حال قدرت تحمل فوق‌العاده داشته باشد تا بتواند در این شرایط مسائل را به پیش ببرد.

- اگر این گونه دولتی روی کار بیاید که بتواند مسائل را پیش ببرد، در ذیل آن مسائل دیگر نظیر مشکلات اقتصادی هم حل و فصل خواهد شد، اشتغال تا حد زیادی ایجاد خواهد شد و سایر امور نیز به همین ترتیب.

- من همه مسائل خردتر جامعه از قبیل صف مرغ، اشتغال یا گرانی و سختی معیشت را ذیل مسأله کلان کارآمدی می‌بینم.

جهت‌گیری سیاسی در انگیزش افراد بسیار تأثیر دارد

- جهت‌گیری سیاسی در انگیزش افراد بسیار تأثیر دارد. به عنوان مثال، اگر من به نظام برآمده از رأی مردم اعتقاد جدی نداشته باشم یا به الگوهای وارداتی توجه کنم و معتقد باشم زمانی می‌توانیم به موفقیت نائل شویم، کارآمد باشیم یا نظام ما پیشرفت کند که الگوهای غربی را در دستور کار قرار دهیم، فردی با چنین نگرشی تلاش زیادی برای حل مشکلات مردم و کشور نخواهد کرد.

- چیزی که بعضاً امروز در یک جناح سیاسی شاهد هستیم، این است که افراد براساس قانون اساسی روی کار می‌آیند، اما بعد بعضا مواضعی اتخاذ می‌کنند که در واقع به ناکارآمدی منجر می‌شود، زیرا وقتی شما به یک مسیر یا یک اصلی باور نداشته باشید، علی القاعده در آن مسیر هم تلاش نمی‌کنید. بنابراین موضع گیری‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی در کارآمدی تأثیر بسزایی دارد و تعیین کننده است.

- برخی از آقایان که به غرب گرایش دارند، اصلاً به ظرفیت‌های داخلی نمی‌اندیشند و زحمتی به خود نمی‌دهند تا این ظرفیت‌ها را درک کنند و در چارچوب این ظرفیت‌ها گام بردارند.

نامزدهای اصلی باید زودتر مشخص شوند

- مشی رهبری همواره این بوده است که هر دولتی با هر گرایشی که روی کار می‌آید، تقویت کنند تا از طریق این تقویت، کارآمدی نظام افزایش یابد. اگر همه نیروها به این فهم مشترک برسند، تأثیر بسیاری در کارآمدی خواهد داشت.

- من امروز قدری نگران هستم، زیرا بسرعت به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم، اما هنوز نامزدهای اصلی  مشخص نیستند و معلوم نیست که تمرکز اصلی جریان‌های سیاسی روی چه افراد و اشخاص یا برنامه‌هایی است. این امر باعث خواهد شد شرایط انتخابات، آن طور که شایسته است پیش نرود زیرا باید فرصتی برای مردم قائل بود تا بتوانند نسبت به منتخبان خود کلان نگری داشته باشند و آنان را از یک زاویه وسیع تری بررسی کنند، اما این طور که اکنون دارد پیش می‌رود، قطعاً در انتخابات پیش رو احساس، بیشتر نقش‌آفرینی می‌کند یعنی برانگیختن، احساسات را تحریک کردن و کارهای تبلیغاتی و هیجانی کردن در دستور کار  خواهد بود.

- اما اگر فضا به صورت دیگری بود، یعنی دو ماه قبل از انتخابات، نامزدها و برنامه‌هایشان مشخص باشد تا برای مردم زمان تأمل ایجاد کنند، قطعاً مردم فرصت تفکر بیشتری خواهند داشت تا به کارآمدی فکر و بررسی کنند که کدام یک از نامزدها روی کارآمدی تمرکز خواهند کرد، کدام یک دو برابر برای حل مسائل کشور وقت خواهند گذاشت، نه اینکه کسی را انتخاب کنند که حتی حاضر نیست وقت معمول را هم برای حل مشکلات بگذارد.

- بنابراین در این صورت فرصت اندیشیدن و تفکر برای جامعه فراهم خواهد بود، اما اکنون عده‌ای عامدانه دارند شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برند که بازهم احساسات در انتخاب مردم غلبه دارد. اگر مانند انتخابات سال 96 احساسات را تحریک کنیم و چند حرف تبلیغاتی بزنیم، طبیعی است که نتیجه خوبی از انتخابات یا شرایط مطلوب عاید نخواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول