اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آرای پساانتخاباتی اصلاح‌طلبان| زیباکلام: تیر خلاص به شقیقه اصلاحات شلیک شد/ شرق: نسبت اصلاح‌طلبان با مخاطبان‌شان پادگانی شده بود

اصلاح‌طلبان پس از پایان رقابت انتخاباتی برای کرسی ریاست جمهوری و ورود به پاستور، نکات جالبی در نقد خود گفته‌اند.

آرای پساانتخاباتی اصلاح‌طلبان| زیباکلام: تیر خلاص به شقیقه اصلاحات شلیک شد/ شرق: نسبت اصلاح‌طلبان با مخاطبان‌شان پادگانی شده بود

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس:‌ با پایان انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن نتایج آرای مردم، فعالان و رسانه‌های اصلاح‌طلب به تحلیل شرایط حزب مطبوعشان در رسانه‌های مختلف پرداخته‌اند. بخش‌هایی از این تحلیل‌ها را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.
 


مرعشی: اصلاحات تضعیف شده و نیاز به بازتعریف دارد

حسین مرعشی، سخنگوی کارگزاران سازندگی گفته: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سخت‌ترین دوره سیاسی و اجتماعی ایران برگزار شد. 3سال تحریم‌های ظالمانه از یک سو و تشدید برخی اختلافات داخلی میان مسئولان از طرف دیگر، مردم را در سخت‌ترین فشارها قرار داده بود که با درنظر گرفتن این موارد، این میزان شرکت در انتخابات مناسب است. نظریه تحریم انتخابات با همه هیاهویش در این انتخابات عملا شکست خورد.

او ادامه داده: شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب باید متحد‌تر شوند و جبهه‌های سیاسی تجدید ساختار کنند و تقویت شوند و روابط خود با مردم را از نو باز تعریف کنند. من به پایان جریان سیاسی اصلاحات معتقد نیستم؛ اما حقیقت آن است که این جریان تضعیف شده و باید خود را باز تعریف کند.
 


زیباکلام: تیر خلاص به شقیقه اصلاحات شلیک شد

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم معتقده که: مخالفان انتخابات، خاصه اپوزیسیون تلاش می‌کردند انتخابات را سرد و بی‌روح نشان بدهند. اگر بگوییم جنگی تبلیغاتی به راه انداخته بودند پربیراه نگفته‌ایم.

او گفته: بزرگ‌ترین بازنده انتخابات ۲۸خرداد اصلاح‌طلبان بودند. رهبری اصلاحات اگرچه با تأخیر، اما تمام‌قد به حمایت از آقای همتی برخاست. یکی پس از دیگری چهره‌های اصلاح‌طلب از شخص آقای خاتمی گرفته تا جناب کروبی، غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی تا چهره‌های روشنفکری همچون دکتر عبدالکریم سروش و استاد مصطفی ملکیان مردم را به شرکت در انتخابات و رأی به آقای همتی دعوت کردند.

زیباکلام تصرح کرده: دوونیم میلیون رأی برای آقای همتی در حقیقت تیر خلاصی در شقیقه اصلاح‌طلبان بعد از ۲۴ سال حیات سیاسی‌شان بود. در بدبینانه‌ترین حالت دست‌کم 10 میلیون و در خوشبینانه‌ترین حالت حتی رفتن به دور دوم را اصلاح‌طلبان برای نامزدشان پیش‌بینی کرده بودند؛ اما شکست آنان به‌مراتب سنگین‌تر از دیگران بود.
 


عطریانفر: جریان اصلاحات منزوی نخواهد بود

محمد عطریانفر اما گفته: جریان اصلاحات نه تنها منزوی نخواهد بود بلکه در گام اول اعلام آمادگی می‌کند که هر جا دولت اصولگرا برای تحقق برنامه هایش، نیاز به کمک اصلاح‌طلبان داشته باشد با تمام قدرت و تواضع، آمادگی همراهی دارند. دوم اینکه اصلاح طلبان می‌توانند در این فرصت تاریخی که پیش رویشان قرار گرفته شده بدون اینکه در مقام پاسخگویی باشند و دغدغه‌ای داشته باشند به بازسازی تشکیلات، گفتمان و ارتباطات اعتمادآمیزشان با جامعه، نگرشی داشته باشند و گردش درستی انجام دهند. جریان اصلاحات نگرانی ندارد خوشبختانه به لحاظ فضای امنیتی هم یک فضای آرامی داریم هیچ نگرانی، خوشبختانه نداریم و همه از آنچه که رخ داده، استقبال کرده‌اند.  

 


وکیلی:  اصلاح‌طلبی سرگیجه گرفته است

محمدعلی وکیلی، دیگر فعال اصلاح‌طلب معتقده که  امروز اصلاح‌طلبی سرگیجه گرفته که اصلاح‌طلبی آقای کرباسچی درست است یا آقای عارف یا آقای خاتمی و در غیاب یک روایت ناب و شفاف و در این آشفتگی اصلاح‌طلبان، شاهد هستیم که اصولگرایان دارند جای اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار را می‌گیرند.

وکیلی گفته: امروز دال‌های مرکزی جبهه اصلاحات جابه‌جا و تشویش شده و بال راست و براندازان ضربات زیادی به این گفتمان وارد کرده است.


حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحادملت: نمی‌توان به سیاست نگاه دستوری و کمپینی داشت

سخنگوی حزب اتحادملت گفته: قصور اصلاح‌طلبان از دست دادن نمایندگی سیاسی طبقه حامی بود. نمی‌توان به سیاست نگاه دستوری و کمپینی داشت.

او تصریح کرده: جامعه دلخوری‌هایی از عملکرد اصلاح‌طلبان در گذشته داشت و به‌علاوه، به کارایی نهادهای انتخابی و نهاد انتخابات شک کرده ‌بود. ما از این بخش از جامعه غافل شدیم و با پاسخ ندادن به پرسش‌های آنها تصور می‌کردیم با کارهای کمپینی و طراحی شعار و توییت و پوستر می‌توانیم به این ابهامات بزرگ پاسخ دهیم و جامعه نیز صرفا به نیت درونی خوب ما نگاه می‌کند و به کاندیدای ما رای می‌دهد.
 


علی محمد نمازی، عضو حزب کارگزاران: اصلاح‌طلبان از عوامزدگی پرهیز کنند

عضو حزب کارگزاران اظهار کرده: مهمترین کارهای اصلاح طلبان از دیدگاه من بدین شکل تقسیم می شود؛ اول انتقاد شجاعانه و صریح از خود و شناخت نقاط ضعف و قوت خود. دوم شروع به اصلاح معایب از طریق تعیین اهداف، تعریف ساختار، برنامه ریزی، سازماندهی، تهیه زمانبندی فعالیت دائمی و توجه به بازخورد و ارزیابی از فعالیت ها و خروج و نتیجه کار خود و سوم رفتن به سمت کارکرد حزبی.

نمازی گفته: اصلاح طلبان و یا هر حزب و تشکیلات باید ضمن پرهیز از عوامزدگی، در متن مردم باشند. لازم است بطور سازمان یافته در جریان مطالبات مردم بوده و حلقه ارتباط بین آنها و حکومت باشند و خواسته مردم را به حکومت منتقل و از خواسته های آنها دفاع و انتظارات دولت و حکومت را به شهروندان منعکس و ترمیم کننده تعارض و تضادها باشند.

روزنامه شرق: نسبت اصلاح‌طلبان با مخاطبانش پادگانی شده بود

روزنامه شرق اما امروز نوشته: همه اصلاح‌طلبان و نه یک طیف خاص با تصور اینکه اگر نامزدی حداکثری در انتخابات داشته باشیم، فاتح میدان خواهیم بود، با تشکیلِ تشکلی انتخاباتی کوشیدند تا نامزدهای خود را مطرح و پایشی درباره میزان رأی‌آوری آنها انجام دهند. به جرئت می‌توان گفت که همان نامزدها هم توانایی جذب اطمینان‌آور رأی مردم را نداشتند؛ هرچند همان‌ها هم ردصلاحیت شدند.

در چنین وضعیتی هیچ گزینه‌ای به‌جز عدم حمایت از نامزدهای موجود به ذهن نمی‌رسید که ناگهان برخی باز برخلاف تمام تحلیل‌ها پشت‌سر نیرویی کاملا متوسط و به‌زعم برخی، غیراصلاح‌طلب ایستادند؛ نامزدی به نام عبدالناصر همتی.

همه تصور می‌کردند که حتما خاتمی و دیگر شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلب از همتی حمایت نکنند تا دستِ‌کم در بازی یک‌طرفه مغلوب میدان نشوند، اما در نهایت خاتمی هم به‌نوعی از همتی حمایت کرد و شد آنچه مورد پیش‌بینی بود. همتی رأی نیاورد، سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان راضی به حضور در انتخابات نشدند و حتی آرای باطله از رأی همتی فزونی یافت تا اصلاح‌طلبانِ قدرت‌محور بار دیگر زخمی عمیق بر پیکره جریان اصلاحات وارد کرده باشند.

حالا اما راحت‌تر می‌شود سخن گفت. جبهه اصلاحات در تمام این‌سال‌ها از سرمایه اجتماعی خود غافل ماند و نسبتش با مخاطبانش پادگانی شده بود؛ به این معنی که طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان تصور می‌کردند سرمایه اجتماعی‌شان سربازهایی گوش به فرمان‌اند که هر زمان پدرخوانده‌ها اراده کنند بی‌هیچ چون و چرایی رأی خود را به نفع اصلاحات به صندوق می‌اندازند و فراموش شده بود که اینها مردم‌اند؛ همان مردمی که روزگاری به دلیل گفتمان اجتماعی اصلاحات، به خاتمی رأی داده بودند، نه به درخواست، بیانیه یا سفارش بزرگان اصلاحات و اگر روزگاری تکرارهای خاتمی مؤثر واقع می‌شد، پیوندی قلبی میان او و بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان برقرار بود.

حالا می‌توان گفت که جریان اصلاحات در بدترین شرایط خودش از سال 76 تا کنون قرار دارد؛ حتی شرایطی بدتر از اوضاع بعد از انتخابات 88، زیرا اگر در آن زمان اصلاح‌طلبان ازسوی سیستم سیاسی طرد شده بودند، اکنون از جانب حامیانشان مورد اقبال قرار نمی‌گیرند و شاید حالا که دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری هم به پایان رسیده است و بحث حضور اصلاحات در قدرت سالبه به انتفاع موضوع است، می‌توان به همان ایده بازگشت اصلاحات به جامعه رجوع کرد.
 


آذر منصوری: فهمیده بودیم که مردم منتظر سوت اصلاح‌طلبان نیستند

روز گذشته نیز آذر منصوری، سخنگوی نهاد اجماع‌ساز اصلاحات طی گفت‌وگویی مجازی و در پاسخ به این سوال که مطالبات کسانی که رای ندادند چقدر منطبق با مسائلی است که مدنظر اصلاح‌طلبان است؟ اگر کاندیداهای شما از شورا تایید می‌گرفتند‌ آیا رای می‌آوردند؟ گفته: شرایط سختی داشتیم. فهمیده بودیم که مردم منتظر سوت اصلاح‌طلبان نیستند و مطالبات دیگری دارند. نتیجه خیلی هم غیرقابل پیش‌بینی نبود. فضای مجازی را به اشتباه نعمیم دادیم به جامعه که اینطور نبود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول