اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

پایان تلخ شهرداری حرف/ چرا میرلوحی و حق‌شناس در قبال پول‌پاشی شهرداری ساکت‌اند؟

شهردار تهران و اعضای شورای پنجم در حالی هنوز از افشاگری و احقاق حق پایتخت سخن می‌گویند که در روزهای اخیر انتشار اسناد مالی دست و دلبازی مدیریت شهری در نوع بی‌سابقه‌ای از تعامل خبری و رسانه‌ای به سوژه نخست فضای مجازی مبدل شده است.

پایان تلخ شهرداری حرف/ چرا میرلوحی و حق‌شناس در قبال پول‌پاشی شهرداری ساکت‌اند؟

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: انضباط مالی، کاهش هزینه‌های شهر، مبارزه با فساد و رانت و تاکید بر ضرورت ادامه مسیر شفافیت، کلیدواژه های پیروز حناچی، شهردار فعلی تهران است که به روزهای پایانی دوره مسوولیت خودش نزدیک می‌شود اما گویا هنوز قرار نیست به دوره ارائه گزارش عملکردهای خیالی و وعده‌های رویایی پایان دهد.

شهردار تهران و اعضای شورای پنجم در حالی هنوز از افشاگری و احقاق حق پایتخت سخن می‌گویند که در روزهای اخیر انتشار اسناد مالی دست و دلبازی مدیریت شهری در نوع بی‌سابقه‌ای از تعامل خبری و رسانه‌ای به سوژه نخست فضای مجازی مبدل شده و اعداد و ارقامی در اسناد موردتایید شهرداری تهران به چشم می‌خورد که اصحاب رسانه را در برابر گونه تازه‌ای از رانت‌دهی نجومی قرار داده است.

این همه «هیچ» برای «هیچ» کامل‌ترین توصیف متناسب با بذل و بخشش بودجه شهرداری تهران در حوزه روابط‌عمومی به نام تبلیغات، ایجاد نشاط، برندینگ و اصطلاحاتی از این دست آن هم در دوره بی‌عملی و رخوت و ناکارآمدی است. افشای اسناد مرتبط با توزیع و انتشار اخبار حوزه شهری با هزینه بالغ بر 400میلیون تومان نخستین پرده از این افشاگری بزرگ بود که نشان می‌داد روابط‌عمومی شهرداری تهران برای توزیع و انتشار اخبار این مجموعه طی قراردادی به برخی افراد چنین مبالغی را پرداخت کرده تا تنها برای بازنشر اخبار در فضای مجازی، صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی اقدام کنند.

دفاعیه مسوولان حوزه رسانه و روابط‌عمومی شهرداری تلخ‌تر و عجیب‌تر از اسناد منتشر شده بود؛ به‌گونه‌ای که پرداخت این مبالغ را عادی و ارقام و اعداد را ناچیز توصیف کردند؛ اظهاراتی که نشان می‌داد آنچه از بذل و بخشش شهرداری در این حوزه  منتشر شد، بخش کوچکی از کوه‌یخی است که نیمه اصلی آن زیر آب پنهان شده است. نکته جالب‌توجه، حذف این بخش از اطلاعات منتشرشده در سامانه شفافیت شهرداری تهران است که پس از انتشار گسترده در فضای مجازی با وجود ادعاهای همیشگی مدیریت فعلی شهری بر اهمیت شفافیت و پرهیز از پنهانکاری به‌دلیل نامعلوم از روی سایت برداشته شد.
 
یک لوگوی 400میلیونی!

آنچه در روزهای اخیر پیرامون ولخرجی‌های روابط‌عمومی شهرداری تهران با عناوینی همچون نشاط و شادی مردم شهر، برندینگ، طراحی و تولید محتوا منتشر شده در مقایسه با ماجرای پول‌پاشی‌های گذشته و توزیع اخبار در کانال‌های تلگرامی، فاجعه‌ای بی‌سابقه به نظر می‌رسد.

باور این حقیقت دشوار به نظر می‌رسد که براساس یکی از فاکتورهای منتشرشده شهرداری تهران برای طراحی یک لوگوی بسیار عادی با عنوان تهران1400، تنها 400میلیون تومان پرداخت کرده است. در همین فاکتور هزینه‌های مرتبط با حوزه برندینگ و طراحی کانسپت 388میلیون تومان اعلام شده و مجموعه هزینه‌های این فاکتور که تنها به حوزه‌های طراحی‌های مختلف سایت، پوستر، لوگو و موارد گرافیکی مشابه اختصاص یافته یک‌میلیارد و 600میلیون تومان است.

بیش از یک‌ونیم میلیارد هزینه طراحی پروژه‌ای که هنوز بخش قابل‌توجهی از مردم تهران به‌درستی نمی‌دانند عنوان «تهران 1400» چه معنی، مفهوم، هدف و در واقع محتوای مشخصی دارد؟

600 میلیون تومان برای تولیدمحتوا در صفحه ناموفق اینستاگرامی!

 یکی از شاهکارهای این حوزه ماجرای تلاش شهرداری تهران برای بالا بردن تعداد تعقیب‌کنندگان یک صفحه اینستاگرامی است؛ صفحه‌ای با عنوان «جان تو و جان شهر» که تاکنون با دنبال‌کنندگان غیرواقعی احتمالی مجموعا 13 هزار فالوئر دارد و بعضی از پست‌های این صفحه کمتر از 150 بار موردتایید بازدیدکنندگان قرار گرفته اما در فاکتورهای منتشرشده دیده می‌شود که تنها مبلغ 187 میلیون تومان اعتبار تقویت جایگاه و اصطلاحا بالا بردن این صفحه بوده، درحالی‌که این هزینه تناسبی با میزان بازدهی و جلب مخاطب در موردنظر نداشته است.

هزینه تولیدمحتوا در این صفحه نیز 600 میلیون تومان اعلام شده، درحالی‌که مجموع 225 پست منتشر شده در این صفحه شامل بر کپی محتوای سایت‌ها و صفحات دیگر همچنین برخی اطلاعات و محتوای منتشرشده در رسانه‌های شهرداری تهران است که اختصاص 600میلیون تومان برای چنین محتوایی نیز عجیب و بی‌سابقه به نظر می‌رسد.

با نزدیک شدن به پایان دوره مدیریت فعلی شهر تهران، روزبه‌روز اسناد و مدارک بیشتری از رانت‌های متعدد و گوناگون اختصاص‌یافته بر مبنای روابط خاص منتشر می‌شود که نشان‌دهنده حجم روابط نامناسب در این دوره تاریخی مدیریت شهرداری تهران است؛ دوره‌ای که به گواه شهروندان، یکی از تلخ‌ترین و درعین‌حال بی‌عمل‌ترین ادوار تاریخ مدیریت شهری پایتخت به شمار می‌رود، حالا از حیث هزینه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای با کمترین بازده و در قبال کمترین عملکرد قابل‌توجه که به‌عنوان عصر بی‌عملی شهرداری و مدیریت شهری تهران شناخته می‌شود رکوردهای کم‌نظیر و بی‌سابقه‌ای را به ثبت رسانده است؛ البته الان باید از امثال میرلوحی، حق‌شناس، نظری و اعطا پرسید که نقش آن‌ها در این‌گونه اقدامات شهرداری چیست؟ تا اینجا که خود را به تغافل زده‌اند و برای مثال آقای میرلوحی به‌دنبال ادامه اتهام‌زنی‌ها به مدیریت اسبق است و چشمش را بر این‌گونه گشاده‌دستی‌ها و رانت پخش کردن‌ها بسته است.

آنچه مسلم است شورای ششم تهران در ورود به این عرصه پیش از هرچیز بررسی سوابق، تخلفات، تعاملات رانتی ناسالم و غیرشفاف این دوره را مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار خواهد داد و انتظار می‌رود در ماه‌های ابتدایی ورود شورای ششم پرده‌های تازه‌ای از این رفتارها در این دوره شهرداری تهران افشا شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول