اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

افروغ: دولت باید مدام در یک رابطه متعامل با مردم قرار بگیرد/ «مردمی بودن» عین «کارآمدی» است

جامعه‎‌شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه مردمی بودن، عین کارآمدی است گفت: دولت باید مدام در یک رابطه متعامل با مردم قرار بگیرد.

افروغ: دولت باید مدام در یک رابطه متعامل با مردم قرار بگیرد/ «مردمی بودن» عین «کارآمدی» است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه ایران گفت‌وگویی با عماد افروغ، جامعه‎‌شناس و استاد دانشگاه انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

دولت مردمی توجه عمیقی به قدرت مدنی و اجتماعی دارد

- دولت مردمی، دولتی است که توجه عمیقی به قدرت مدنی و اجتماعی دارد و متولیان آن پیوسته می‎‌کوشند تا نسبت به نیاز و خواست واقعی مردم آگاهی پیدا کنند؛ نه اینکه نیاز و خواستی کاذب را از رهگذر فرایندها، ابزارها و رسانه‌‎های هژمونیک و استیلایی خود در جامعه بدمند.

- در یک دولت مردمی علاوه بر درک پیشینی از نیازهای واقعی مردم، ساز و کارهایی به کار گرفته می‎شود تا پیوسته نیازهای مردم رصد و نیازسنجی‎‌ها روزآمد شود.

دولت باید مدام در یک رابطه متعامل با مردم قرار بگیرد

- ما در مورد قانون ‎اساسی هم این اعتقاد را داریم که روح قانون مهم‌تر از خود قانون است؛ بنابراین روح سند باید مهم‌تر از خود سند و چند بند و تبصره باشد.

- این مهم، در صورتی به‌دست می‎‌آید که دولت مدام در یک رابطه متعامل و دیالکتیک با مردم قرار بگیرد. به عبارتی در بین مردم باشد، مردم و گروه‎‌های مردم بتوانند با دولت گفت‌‎وگو کرده، تعامل کنند و دریابند که در سطح جامعه چه می‎گذرد.

در یک نگرش مطلوب، دولتمردان خادم مردم هستند

- اصطلاحاً، مردم نباید خمیر دست دولتمردان باشند. قدرت سیاسی باید معرف و نماینده قدرت اجتماعی باشد نه برعکس؛ بدین معنا که قدرت مردمی و مدنی نماینده قدرت سیاسی و دولتی شوند.

- فراموش نکنیم که در یک نگرش مطلوب، دولتمردان خادم مردم هستند و این باور را در عمل‌شان هم باید جاری کنند.

- با «مخدوم» تلقی کردن مردم است که حکومت و دولت پایدار می‎شود و حتی در پس این تلقی است که به نوعی نیازهای شخصی خود متولیان دولت نیز برآورده می‎شود.

در یک دولت مردمی مدام باید بین مردم بود

- اگر کسی می‎خواهد به منافع و مصالح خودش توجه کند، بهتر است که مردم را در صدر بنشاند و آنان را مخدوم بداند.

- این نکته را می‌‎توان در نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر هم ملاحظه کرد. به این اعتبار، اگر کسی می‌خواهد «دولت مردمی» را بخوبی فهم کند، باید مجدداً نامه مالک اشتر و حقوقی را که امیرالمؤمنین(ع) برای مردم قائل شده‎‌اند، مرور کند.

- در یک دولت مردمی مدام باید بین مردم بود، چشمان مخفی داشت و به دور از هر گونه تظاهر، به این مهم جامه عمل پوشاند. متأسفانه ما ساختار رسمی و تعریف‎ شده‎‌ای برای اطمینان‎‌بخشی به یک رابطه دیالکتیک با مردم نداریم و این یکی از دردهای ما است.

در ذیل «مردمسالاری دینی» قرار نیست هر خواسته‌‎ا‌ی اجابت شود

- در ذیل «مردم‌سالاری دینی» قرار نیست هر خواسته‌‎ا‌ی اجابت شود چون مردمسالاری دینی یک جهت دینی و ارزشی دارد.

- در مردم‌سالاری دینی تنها خواسته‎‌هایی که به ارزش‎‌های اصیل انسانی برمی‌‎گردد، موضوعیت پیدا می‎کند، برای مثال آزادی، اخلاق، عدالت، نوع د‎وستی، عشق، محبت و... در مردم‌سالاری دینی برخی جهات و ارزش‎‌های مثبت، بر دموکراسی بار می‌شود.

- ضمن آنکه هر خواستی را هم نمی‎‌توان در مقام وجه دینی «مردم‌سالاری دینی» به مردم تحمیل کرد. حتی خواسته‎‌های تعریف شده نیز باید با رضایت مردم دنبال شود.

نیاز برجسته کنونی مردم «نیازهای اقتصادی» است

- در یک دولت مردمی باید به نیازهای واقعی مردم توجه شود. نیازهای واقعی مردم، مشخص و تعریف شده‌‎اند اما در شرایط زمانی و مکانی مختلف، ممکن است که برخی از آنها برجسته شود.

- آن نیازی که در شرایط زمانی و مکانی کنونی ما برجسته است «نیازهای اقتصادی» است. حال اگر ما بحث‎‌های فرعی دیگر را طرح کنیم، در واقع اذهان را منحرف کرده‌‎ایم و دست‌کاری افکار عمومی در جهت منویات خودمان، خلاف ساز و کارهای یک دولت مردمی است.

کارآمدی یک دولت به «رضایت عامه» برمی‎‌گردد/ «مردمی بودن» عین «کارآمدی» است

- کارآمدی یک دولت به «رضایت عامه» برمی‎‌گردد. اساساً شاخص کارآمدی، رضایت عامه است.

- متأسفانه، بسیاری از فعالیت‎‌های عمرانی ما در جهت توجه به نیازهای مردمی و تأمین نیازهای عمومی آنان نیست و بیشتر به نیازهای طبقات متوسط به بالا معطوف است تا آنجا که متأسفانه گاهی شاهد بوده ‏ایم که به‌نام کارآمدی و کارایی، عدالتخواهی، اخلاق و معنویت و... ذبح شده است.

- «مردمی بودن» عین «کارآمدی» است. باید فرصت‎‌هایی را در برابر مردم قرار دهیم و مهارت‎‌ها و آموزش‌‎هایی را نشر دهیم که ظرفیت بالقوه مردم در جهت کارآمدی به فعلیت برسد.

 سه «باید»ی که یک دولت کارآمد و مردمی باید در آن جهت گام بردارد

- نخست آنکه، باید ظرف مناسب برای بروز خلاقیت‎‌ها، استعدادها و بالقوه‌‎ها فراهم شود.

- دوم، دولت‌ها باید توجه داشته باشند که برخی از مهارت‎‌ها بالفعل هستند و باید از طریق آن «ظرف غیرمتمرکز» فرصتی فراهم کنند تا آن مهارت‎‌ها به منصه ظهور برسند. اما برخی از ظرفیت‌‎ها بالقوه هستند و نیاز به آموزش و ارتقای مهارت دارند.

- بنابراین دولت‎‌ها باید زمینه بروز این مهارت‎‌ها را فراهم آورند تا آن توانمندی‌‎های بالقوه به فعلیت برسند. در مجموع، دولت کارآمد باید به «آگاهی»، «دانش عملی» و «مهارت‎های افراد» و «فرصت‎ها و ظرف‎ها» توجه داشته باشد.

- سوم، عامل انگیزه است. علاوه بر آگاهی‎‌بخشی‎‌ها و آموزش‎‌ها و... دولت مردمی باید ایجاد انگیزه کند. ایجاد انگیزه در مردم با امید و اعتماد به‌دست می‏ آید. یعنی باید سرمایه ‏اجتماعی و اعتماد عمومی‎ را احیا کند.

- در کنار سه «باید» پیش‎گفته من «باید» چهارمی را نیز اضافه می‏ کنم و آن «صداقت» است. یکی از ویژگی‎‌های دولت کارآمد جهت‌‎دار، صداقت مسئولان است. دروغ اعتماد را سست می‎‌کند چرا که مردم واقعیت قضایا را می‎‌فهمند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول