اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

بورس در هفته‌هایی که گذشت؛ سرخ اما امیدوار!

چهارشنبه مجید عشقی بعنوان رئیس تازه بازار سرمایه معرفی شد. اعضای شورای عالی بورس نیز روز سه‌شنبه با تصویب هیأت وزرا انتخاب شده بودند. رسیدگی به اوضاع نه‌چندان مناسب بازار سرمایه از مهم‌ترین مطالبات مردمی از دولت تازه است. اما چشم‌انداز بازار چگونه خواهد بود؟

بورس در هفته‌هایی که گذشت؛ سرخ اما امیدوار!

فارس پلاس؛ روایت روز: چهارشنبه مجید عشقی بعنوان رئیس تازه بازار سرمایه معرفی شد. وی که سابقاً قائم‌مقام بورس کالا بوده، سیزدهمین سکاندار بورس ایران محسوب می‌شود. اعضای شورای عالی بورس نیز روز سه‌شنبه با تصویب هیأت وزرا انتخاب شده بودند. رسیدگی به اوضاع نه‌چندان مناسب بازار سرمایه از مهم‌ترین مطالبات مردمی از دولت تازه است. اما چشم‌انداز بازار چگونه خواهد بود؟ کارشناسان چه می‌گویند؟

بررسی آخرین اوضاع بورس تهران؛ سرخ اما امیدوار!

در واپسین روزهای دولت سابق، شاخص کل بورس حتی کفِ ۱.۲۰۰هزار را هم از دست داده بود. مواضع مثبت نامزدهای مختلف در رابطه با احیای بازار سرمایه اما سهامداران را حسابی امیدوار کرد. به این ترتیب بعد از انتخاب ابراهیم رئیسی، روند صعودی شاخص کل آغاز شد. البته که افزایش نسبی قیمت دلار روی رشد هرچه بیشتر نمادها روی تابلو بی‌تأثیر نبود. سهامداران به آینده بازار امیدوار شده بودند!

تصویر شاخص کل

شهریور ماه بازار سرمایه قُله ۱۵۰۰هزار را هم گشود. از آن به بعد اما ریزش نسبی بازار شروع شد. برخی سهامداران عمدتاً «عرضه‌های اولیه» متعدد را بعنوان مهم‌ترین مقصر سرخی تابلوی بورس معرفی می‌کردند. اگرچه کارشناسان اغلب بر این باورند این ریزش‌ها ارتباط چندانی به این موضوع ندارد. مثلاً روزبه شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما عرضه‌های اولیه را اساسی‌ترین راه‌حل عمق‌دهی به بازار دانسته و این موارد را بی‌ارتباط با ریزش بازار می‌داند.

در مقابل اما کارشناسان فراوانی ریزش قیمت دلار در روزهای اخیر را مهم‌ترین عامل اصلاح شاخص کل می‌دانند. به‌طوری که با کاهش بهای ارزهای خارجی در بازار، نمادهای عمدتاً شاخص‌سازی که وابستگی شدیدی به دلار داشته، دچار ریزش شده و مستقیماً کل بازار را متأثر می‌کنند. هم‌چنین علل دیگری از جمله احتمال شروع مذاکرات برجامی و اصلاح شدید قیمت دلار از دیگر دلایل سرخی بازار در روزهای اخیر عنوان شده است. اطلاعات بیشتر اینجا.

با این همه اقدامات سریع دولت برای تعیین تکلیف بازار سرمایه و انتخاب رئیس جدید سازمان بورس از مهم‌ترین عواملی است که سرمایه‌گذاران را به آینده بازار امیدوار کرده است.

برنامه‌های دولت برای بازار سرمایه چیست؟

اعتماد مهم‌ترین رکن بازار سرمایه است؛ موضوعی که در دولت سابق زیر سؤال رفت. دقیقاً زمانی که مسؤلان ارشد برای جبران کسر بودجه مردم را برای ورود به بورس تشویق می‌کردند. مانند اتفاقی که برای صندوق پالایشی یکم افتاد. نمادی که باگذشت ماه‌ها هم‌چنان زیان‌ده بوده و موجبات نارضایتی عمیق عمده سهامداران را فراهم کرده است. ده‌ها هزار نفر مثلاً با امضای یک پویش در «فارس من» خواستار جبران فوری زیان‌ خریداران این نماد شدند. اینجا لینک این پویش را ببینید.

وزیر اقتصاد اما معتقد است دولت جدید برای حمایت از بازار سرمایه برنامه دارد. سید احسان خاندوزی در صفحه شخصی خود انتخاب سریع اعضای خوش‌نام برای شورای‌عالی بورس را مهم‌ترین گام برای تقویت بازار دانست. وی هم‌چنین به مواردی مانند «توسعه نهادها، رفع انحصار، بهره‌گیری از ابزارهای جدید، تقویت بازار اولیه، مقابله با قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از دخالت در قیمت سهام» را از مهم‌ترین استراتژی‌های دولت در این راستا برشمرد.

 

تحرکات هیجانی در بازار سرمایه از نگاه پیشکسوتان بازار مردود است. کارشناسان اغلب توصیه می‌کنند سهامداران بویژه از فروش در منفی‌های بازار خودداری کنند. اگرچه پیش‌بینی می‌شود با تحرکات صورت‌گرفته، اوضاع بازار دست‌کم در روزهای آتی کمی متعادل شود. محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: احتمالاً هفته آینده با انتشار گزارش شش‌ماهه شرکت‌ها، روند بازار کمی متعادل‌تر شود.

میلیون‌ها سهامدار بورس تهران منتظر روزهای بهتری هستند. روزهایی که احتمالاً با ورود دولت و حمایت از بازار سرمایه بزودی فراخواهد رسید.

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول