اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تاجیک: شرط عقل این است که از طرف مقابل تضمین بخواهیم/ منافع ایران را فقط مذاکره مستقیم با آمریکا تأمین می‌کند!

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه شرط عقل این است که از طرف مقابل تضمین بخواهیم گفت: ایران ضرورت دارد در این برهه زمانی فضای گفتمانی برجام را تغییر دهد، زیرا مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا منافع ایران را حفظ نمی‌کند.

تاجیک: شرط عقل این است که از طرف مقابل تضمین بخواهیم/ منافع ایران را فقط مذاکره مستقیم با آمریکا تأمین می‌کند!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه آرمان ملی گفت‌و‌گویی با نصرت‌ا... تاجیک، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سفیر پیشین ایران در اردن انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

شرط عقل این است که از طرف مقابل تضمین بخواهیم

- پس از خروج ترامپ از برجام، شرط عقل این است که ایران از تجربه خود استفاده کند و از طرف مقابل تضمین بخواهد. این نگرانی ایران کاملا بجا بوده و نمی‌توان به آن ایراد گرفت.

- باید توجه داشت که خواستن ضمانت دائمی در متن برجام ۲۰۱۵ نیست و به همین علت که یک خواسته جدید است شاید منجر شود تا آمریکا نیز خواسته‌های جدید داشته باشد.

ضمانت دائمی آمریکایی‌ها هم موقتی است

- نکته بسیار حائز‌اهمیت این است که ترامپ از معاهداتی که در کنگره آمریکا نیز تصویب شده بود، خارج شد.

- بنابراین ایران حتی اگر آمریکا را مجبور به پذیرش ضمانت دائمی کند و این ضمانت در کنگره آمریکا نیز به تصویب برسد، باز هم ممکن است که دولت آتی آمریکا از این توافق خارج شود.

اینکه بگوییم آمریکا غیرقابل اعتماد است یک استراتژی سودآور برای ایران نیست

- ایران بــاید زمینه را عوض کنــد زیرا طرف آمریــکایی مشخصا نمی‌تواند ضمانت دائمی دهد و دولت‌های آینده را متعهد به برجام کند.

- این چالش راه‌حل دیپلماتیک دارد اما نباید بر آن پافشاری کرد زیرا سبــب می‌شود تا ایران سایر امتیازهای به‌دست آمده را نیز از دست بدهد.

- از نظر تبلیغاتی و سیاسی خوب است که ایران نشان دهد آمریکا غیرقابل اعتماد است و نمی‌تواند متعهد شود اما مشخصا یک استراتژی سودآور برای ایران نیست و شاید بهتر باشد که با قدرت نرم خود ضمانت لازم را از آمریکا برای تداوم تعهدات اخذ کنیم.

آمریکا در حال استفاده از تمامی اهرم‌ها برای اعمال فشار علیه ایران است

- باید توجه داشت که آمریــکا تحریم‌های غیرهسته‌ای کرده است و متفاوت با آن چیزی است که مذاکره می‌شود.

- آمریکا در حال استفاده از تمامی اهرم‌ها برای اعمال فشار علیه ایران است و این تعجب برانگیز نیست. ایران نیز باید در مقابل از تمامی اهرم‌هایی که دراختیار دارد استفاده کند، هرچند به نظر می‌رسد از برخی از اهرم‌ها هنوز استفاده نکرده‌ایم و یا از آنها غافل بوده‌ایم.

منافع ایران را فقط مذاکره مستقیم با آمریکا تأمین می‌کند!

- ایران ضرورت دارد در این برهه زمانی فضای گفتمانی برجام را تغییر دهد، زیرا مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا منافع ایران را حفظ نمی‌کند.

- شاید پیامی که ایران می‌خواهد به آمریکا از طریق رابط‌ها منتقل کند، با منافع رابطین در تضاد باشد و آنها در این امر دخالت کنند. مردم امروز شاهد هستند که نظام با تمام مزیت‌ها و معایبی که دارد یکدست شده است و انتظار دارند تا با یک سیاست منسجم به سمتی حرکت کنند که مشکلات مردم را حل و فصل کنند.

- مردم انتظار رفاه دارند و باید دولتمردان به سمتی حرکت کنند که این رفاه برای مردم به دست آید. در همین راستا ایران باید تغییری در مذاکرات غیرمستقیم ایجاد کند تا منافعمان را به‌دست آوریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، اظهارات تاجیک درباره لزوم مذاکره مستقیم با آمریکا برای تأمین منافع در شرایطی است که دولت روحانی بیشترین میزان مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها را در کارنامه خود ثبت کرده اما بنا به گفته‌ی خود مذاکره‌کنندگان و مسئولین وقت این مذاکرات هیچ تاثیری در اقتصاد ایران نداشته است.

در مذاکرات هسته ای در دولت روحانی، روسای جمهور دو کشور تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند و وزرای خارجه دو کشور به دفعات با یکدیگر ملاقات کرده و به پیاده روی رفتند اما نتیجه نتیجه آن شد که از دلار حدود ۳ هزارتومانی پیش از برجام به دلار ۳۲ هزارتومانی در پسابرجام رسیدیم و تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در هفته های پایانی دولت روحانی گفت «کشوری که هزینه هنگفتی برای برجام پرداخت، ایران بود...ما این اقدامات را در حالی انجام دادیم که نه در آن زمان و نه الان، از منافع مورد انتظار از برجام بهره ای نبرده ایم».

عراقچی نیز پیش از آن گفته بود «نتیجه برجام، تحریم های بیشتر بود». «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه سابق - شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت:«این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

در شرایط فعلی دولت آمریکا محتاج و نیازمند به مذاکره با ایران است و هیچ گزینه‌ای غیراز این روی میز ندارد، اما در پی آن است تا به طرق مختلف بر این نیاز و استیصال سرپوش گذاشته و با ایجاد اختلال محاسباتی در طرف مقابل، ایران را به امتیازدهی یکطرفه ‌ترغیب کند.

نکته قابل تأمل اینجاست که برخی در داخل با بازی در پازل طرف آمریکایی، آدرس غلط داده و در پی استمرار خسارت محض برجام هستند.

نکته جالب دیگر نیز تناقضی است که در صحبت‌های تاجیک به چشم‌ می‌خورد. وی از طرفی می‌گوید ایران حتی اگر آمریکا را مجبور به پذیرش ضمانت دائمی کند و این ضمانت در کنگره آمریکا نیز به تصویب برسد، باز هم ممکن است که دولت آتی آمریکا از این توافق خارج شود اما در ادامه تأمین منافع ایران را منوط به مذاکره مستقیم با همین آمریکایی که تضمینی در پایبندی او به تعهداتش نیست می‌داند!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول