اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ابراهیم حسن‌بیگی:‌ بیان ارزش‌های دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان شعاری شده است

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: ارزش‌های دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان در حال تبدیل شدن به مباحث شعاری است و این حالت شعاری و کلیشه‌ای باعث از دست رفتن مخاطب می‌شود.

ابراهیم حسن‌بیگی:‌ بیان ارزش‌های دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان شعاری شده است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جوان گفت‌وگویی با ابراهیم حسن‌بیگی از نویسندگان شاخص ادبیات کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

در یک سال و نیم اخیر در ارتباط با کودکان و نوجوانان افت شدید داشتیم

- در یک سال و نیم اخیر ما در ارتباط با کودکان و نوجوانان افت شدید داشتیم. قبل از کرونا مراکز فرهنگی مختلف، کتابخانه‌ها و فرهنگسرا‌ها وجود داشتند و بعد از شیوع کرونا این ارتباط فیزیکی قطع شد و در مواردی معدود، بعضی مراکز توانستند در فضای مجازی با کودکان و نوجوانان ارتباط داشته باشند تا آن‌ها از آموخته‌ها و حال و هوای موضوعات فرهنگی و هنری باز نمانند.

- متأسفانه به نظرم این ارتباط در شرایط کرونایی قطع بود، چون ما بلد نبودیم از طریق فضای مجازی برای آموزش و انجام کار فرهنگی برای کودکان و نوجوانان استفاده کنیم. به نظرم در این دوره بچه‌ها آسیب دیدند.

آرشیو قوی برای کودکان و نوجوانان نداریم

- در ادبیات دفاع مقدس وضعیت‌مان تفاوتی با سایر حوزه‌ها نداشت و هیچ چیزی بهتر نبوده است! کتاب‌های دفاع مقدس هم مثل بقیه حوزه‌های فرهنگی بودند.

- متأسفانه ما یک آرشیو قوی برای کودکان و نوجوانان نداشتیم تا بگوییم ما ۱۰۰ یا ۲۰۰ فیلم و مطلب خیلی خوب جبهه و جنگی در حوزه کودک و نوجوان داریم یا قبلاً تلویزیون این آثار را ساخته و پخش کرده و الان، چون فرصت برای ساخت اثر جدید نیست، سراغ آرشیومان می‌رویم و در این مدت از طریق تلویزیون و فضای مجازی ارتباط زیادی با بچه‌ها برقرار می‌کنیم.

همه به یک خواب خرگوشی رفتند!

- ناشران و مؤسسات و بنیاد‌هایی که متولی کار دفاع مقدسی بوده‌اند قبل از کرونا متولیان موفقی برای کار نبوده‌اند و از این‌ها نمی‌توان انتظار زیادی داشت، در حالی‌که انتظار ما این بود که در شرایط کرونا فعالیت‌هایشان بیشتر می‌شد.

- من یک برنامه هم در فضای مجازی ندیدم که مردم و خانواده‌ها را ترغیب و تشویق به ورود و استفاده از فضای فرهنگی کند. همه به یک خواب خرگوشی رفتند و نتوانستند از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند.

بیان ارزش‌های دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان شعاری شده است

- نویسندگان حوزه دفاع مقدس دیگر چندان اشتیاقی برای نگارش اثری شاخص در حوزه کودک و نوجوان ندارند. خانواده‌ها هم انگار چندان علاقه‌ای به پر کردن زمان بچه‌هایشان با کتاب‌های دفاع مقدسی ندارند.

- از گذشته نیز فقط قشر خاصی از جامعه و خانواده‌ها با این حوزه ارتباط داشتند و می‌خواستند بچه‌هایشان را با این مفاهیم آشنا کنند و دوست داشتند فرزندانشان از حماسه‌های پدرانشان بدانند. این تمایل در بین خانواده‌های زیادی وجود نداشت و متأسفانه روز به‌روز این ارتباط در حال کمرنگ شدن و منقطع شدن است.

- ارزش‌های دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان در حال تبدیل شدن به مباحث شعاری است و این حالت شعاری و کلیشه‌ای باعث از دست رفتن مخاطب می‌شود.

شرایط در حوزه کودک و نوجوان اصلاً مساعد نیست

- در چند سال اخیر کتاب شاخصی در حوزه ادبیات دفاع مقدس کودک و نوجوان نه خوانده‌ام و نه نوشته‌ام. در حوزه کودک و نوجوان شرایط اصلاً مساعد نیست و کتاب‌های شاخص زیادی در این حوزه پیدا نمی‌شود.

- نویسنده به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه کار کند. اگر یک نویسنده چندین کتاب خوب و شاخص هم بنویسد ولی حمایت نشود و مخاطبی برای کتابش نداشته باشد انگیزه کار از او گرفته می‌شود.

- باید این ارتباط دو طرفه باشد و مردم باید چنین کتاب‌هایی را بخواهند و برای نویسندگان ایجاد انگیزه کنند. باید مردم را به این حوزه علاقه‌مند کنیم. مردم چطوری علاقه‌مند می‌شوند؟ اگر یک سریال قوی و جذاب عاطفی دفاع مقدسی در تلویزیون داشتیم و مردم را پای آن سریال می‌نشاندیم آن وقت می‌دیدید که چقدر کتاب‌های دفاع مقدسی هم فروش می‌رفت.

انگیزه و حمایت لازم برای کار نیست

- کتاب‌های خوبی منتشر شده است، اما استفاده‌های هنری برای حوزه‌های دیگر به ندرت از این کتاب‌ها انجام می‌شود. در حوزه کودک و نوجوان هم همین اتفاق افتاده است.

- اگر نویسنده و فیلمسازی بخواهد کاری در حوزه دفاع مقدس کند منابع خیلی خوبی در اختیارش است، اما انگیزه و حمایت لازم برای کار نیست.

تهیه‌کنندگان برای ساخت فیلم و سریال‌های دفاع مقدس مشکل حمایتی دارند

- تلویزیون در دوره‌ای با من برای تولید سریالی بر اساس رمان اشکانه که یکی از رمان‌هایی است که جوایز زیادی برده و فروش خوبی هم کرده و مورد توجه قرار گرفته است، قرارداد بست اما هیچ کارگردانی حاضر نشد این رمان دفاع مقدسی را بسازد. رمانی که یک زن و یک جانباز نقش اول داستان را دارند.

- تمام کارگردانان هم یک دلیل مشترک داشتند و می‌گفتند این کتاب لوکیشن‌های بسیار مختلف و متعددی دارد و هزینه‌بر است و سرمایه‌گذار خصوصی و دولتی برای چنین کاری سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

- الان تهیه‌کنندگان برای ساخت فیلم و سریال‌های دفاع مقدس که عمدتاً پرهزینه هستند مشکل حمایتی دارند و اگر کسی حمایت‌شان نکند چطور می‌توانند لوکیشن‌های زمان جنگ را بازسازی کنند و یک لشکر نیرو را بیاورند. انجام چنین کاری خیلی پرهزینه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول