اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

«ارباب قاتل‌ها» سراغ سینما رفت!/ تلاش عربستان و امارات برای تطهیر فاجعه جنگ در یمن

2 کمپانی سینمایی ابوظبی اولین تریلر فیلمی اماراتی به نام «الکمین» را منتشر کرده‌اند که یک داستان درباره نجات گروهی از سربازان اماراتی گیرافتاده در یک کمین، در یک دره کوهستانی تحت محاصره حوثی‌های یمن را روایت می‌کند.

«ارباب قاتل‌ها» سراغ سینما رفت!/ تلاش عربستان و امارات برای تطهیر فاجعه جنگ در یمن

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان در گزارشی به تلاش عربستان و امارات برای تطهیر فاجعه جنگ در یمن با متوسل‌شدن به ابزار سینما پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

دو کمپانی AGC International و Image Nation ابوظبی، اخیرا اولین تریلر فیلمی اماراتی به نام «الکمین» را منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود یک داستان واقعی درباره نجات گروهی از سربازان اماراتی گیرافتاده در یک کمین، در یک دره کوهستانی، تحت محاصره حوثی‌های یمن را روایت می‌کند.

همزمان با این تلاش اماراتی‌ها، عربستان هم می‌خواهد اولین دوره از یک جشنواره سینمایی را در شهر جده برگزار کند. معمولا اعتبار جشنواره‌های سینمایی در اقصی‌نقاط جهان به‌طور نانوشته‌ای وابستگی محسوسی به اعتبار خود سینمای آن کشور دارد. مثلا کن در فرانسه و ونیز در ایتالیا با توجه به دوران شکوه سینماهای فرانسه و ایتالیا اعتبار پیدا کرده‌اند یا با اینکه ده‌ها جشن سینمایی شبیه اسکار در نقاط مختلف جهان با همین سازوکار وجود دارد، اسکار تنها به این دلیل اهمیت پیدا کرده که خود سینمای آمریکا ابعاد وسیعی دارد. اما پس از قطر و امارات، حالا عربستان هم چهار سال پس از رفع ممنوعیت اکران فیلم در این کشور، می‌خواهد جشنواره سینمایی برگزار کند؛ بی‌اینکه هیچ اعتباری در خود سینما داشته باشد.
 


این تلاش‌ها برای ورود به جنگ روایت‌ها از طریق عالم هنر، نشان‌دهنده اهمیت چنین موضوعی برای آن کشورهاست. از طرف دیگر رقبای شیوخ خلیج‌فارس با اینکه توان جالب‌توجهی در تولید فیلم و سریال دارند، تابه‌حال به‌طور جدی به این وادی ورود نکرده‌اند. مقداری از این قضیه را می‌شود به کم‌کاری‌ها نسبت داد و مقداری را به ایرادات ساختاری در دولت‌هایشان برای استفاده از ابزارهایی که به واقع دارند و مقداری دیگر که تابه‌حال کمتر درباره‌اش صحبت شده، به استراتژی خود این کشورها برمی‌گردد که آیا قصد استفاده از چنین ابزاری را دارند یا نه.

کارهایی که شیوخ عرب منطقه در حوزه سینما انجام می‌دهند، در مرحله اول بیشتر مصرف داخلی دارد و برای تاثیرگذاری روی افکار عمومی خود این کشورها انجام می‌شود اما در مرحله بعد کارکردی غیرمستقیم روی افکار عمومی جهان را مدنظر قرار داده است. نکته اول به این برمی‌گردد که آنها در داخل به غرور و افتخار نیاز دارند، برای همین سعی می‌کنند آن را با پول بخرند و نکته دوم به این‌که شیوخ خلیج‌فارس طی سال‌های اخیر بابت چهره مرتجعی که از آنها در جهان به تصویر درآمده، نگران هستند.

با پول می‌شود پیروز جنگ روایت‌ها شد؟

 جدیدترین خبر درباره چنین تلاش‌هایی توسط دول عربی خلیج‌فارس، در کنار جشنواره فیلم «دریای سرخ» که عربستان به‌زودی آن را برگزار می‌کند، ساخته شدن فیلم «الکمین» با موضوع حضور امارات در جنگ یمن است. این فیلم به معنای مطلق کلمه یک کار سفارشی و حکومتی است که البته چنین روندی در اکثر نقاط دنیا وجود دارد. تفاوت اماراتی‌ها اما با سایر کشورهایی که در نقاط دیگر جهان فیلم‌هایی با اهداف سیاسی می‌سازند، این است که این کشور صاحب سینما نیست و نمی‌تواند به‌طور نرم و نامحسوس و تدریجی، منویات دولتش را در قالب داستان‌های تصویری بازتاب دهد. طبیعتا آنها وقتی به یکباره تصمیم به چنین رفتاری می‌گیرند، هم سفارشی بودن کار بیش از حد جلوه می‌کند و هم ناشی‌گری در امر تبلیغات، خود را نشان می‌دهد.

آنها فهمیده‌اند که جنگ روایت‌ها چه اهمیت راهبردی و عمیقی دارد، فهم این نکته کار چندان مشکلی نبود؛ اما راهی جز پول‌پاشیدن برای تشکیل رسانه یا ساخت فیلم و سریال با عواملی از کشورهای دیگر بلد نیستند. صد سال دوری جزیره‌العرب از سینما و زنده‌به‌گور کردن این هنر در شنزار جهل و تعصب، حالا کار را به جایی رسانده که شیوخ ثروتمند با دشداشه‌های سفید بر سکوی طلای سیاه نشسته‌اند و تصور می‌کنند استراتژی نفت در برابر سینما، نفت در برابر رسانه، نفت در برابر علم و نفت در برابر همه‌چیز جواب می‌دهد.

مثلا انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات متحده عربی در توئیتر نسبت به تماشای فیلمی درباره نقش نیروهای کشورش در جنگ یمن ابراز اشتیاق کرد و در این‌باره نوشت: «من مشتاقانه منتظر تماشای فیلم الکمین هستم که از ۲۵ نوامبر در سینماها اکران می‌شود. حرفه‌ای بودن و رشادت نیروهای مسلح ما در یمن، شایسته ادبیات و آثار سینمایی و دراماتیک زیادی است که داستان‌های قهرمانانه و فداکاری در میدان‌های افتخار و شجاعت را روایت کنند.» این را اگر یک فرد عادی نداند، طبیعتا یک دیپلمات باید بداند که اگر حتی یک کارگردان اماراتی برای ساخت چنین فیلمی وجود نداشت، خود همین قضیه چقدر شرم‌آور است و تاکید روی آن کار را خراب‌تر می‌کند.

ظاهرا شیوخ ابوظبی نمی‌دانند که لااقل برای یک فیلم تبلیغاتی و پروپاگاندای امنیتی، چنین قضیه‌ای که کارگردانی بومی برای ساخت آن وجود نداشته باشد، چه معنای نمادین تحقیرآمیزی دارد و نمی‌توان همزمان از رشادت و افتخار سخن گفت و چنین نکته بدیهی و مهمی را به یاد نیاورد. وقتی چیزی که به تعبیر خود شیوخ ابوظبی، مهم‌ترین بازتاب سینمایی از فعالیت‌های ارتش امارات است، به این شکل باشد، هر مخاطبی می‌تواند به‌راحتی تصور کند که همه‌چیز آنها عاریه است؛ همان‌طور که فیلم تبلیغاتی‌شان عاریه است، آن ارتشی که درباره‌اش این فیلم ساخته شده هم می‌تواند چنین باشد.

کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس طی سال‌های اخیر دست‌وپا می‌زنند که راهی به سینما پیدا کنند؛ از برگزاری جشنواره‌های گران‌قیمت گرفته تا سرمایه‌گذاری در فیلم‌های سایر نقاط جهان به تقلید از روش فرانسوی‌ها و البته ساختن فیلم‌هایی با نویسنده و کارگردان‌های خارجی در داخل خود این کشورها. آنها در رسانه هم مجبورند از همین شیوه استفاده کنند؛ مثلا رسانه‌ای که توسط عربستان پشتیبانی می‌شود، در لندن مستقر است و معلوم نیست عوامل ایرانی آن حتی حاضر باشند در عربستان سکونت کنند. ظاهرا مساله اینجاست که شیوخ جزیره‌العرب سعی نمی‌کنند با این پول‌های بی‌حساب، برای زیرساخت‌سازی و تربیت نیروهای بومی گامی بردارند و فکر می‌کنند با استخدام مزدور می‌شود کار را پیش برد.
 


این خودفریبی است نه تبلیغات!

اماراتی‌ها می‌گویند الکمین بزرگ‌ترین تولید فیلم عربی‌زبان در منطقه شورای همکاری خلیج‌فارس است که ۴۰۰نفر عوامل دارد. این عوامل شامل بازیگران اماراتی در نقش‌های اصلی فیلم و عواملی از کشورهای دیگر به‌عنوان پیش‌برندگان فنی کار هستند. البته به‌طور کل در این منطقه به‌سختی می‌توان به وجود چیزی تحت‌عنوان سینما اذعان کرد و عنوان «بزرگ‌ترین فیلم این منطقه» در نسبت با چنین فضایی سنجیده می‌شود. تمام صحنه‌های این فیلم در امارات فیلمبرداری شده است و مروان‌عبدالله صالح، خلیفه الجاسم و محمد احمد که بازیگران سریال‌های اماراتی هستند، در آن بازی می‌کنند.

این فیلم توسط کارگردان اکشن فرانسوی، پیر مورل که آثاری مثل «بلوک۱۳» و «از پاریس با عشق» را کارگردانی کرده و یکی از چهار کارگردان فیلم «تیکن» هم بوده است، جلوی دوربین رفت؛ البته اماراتی‌ها با یک ذوق‌زدگی عیان، به‌شکلی خارج از عرف، در تیزرهای تبلیغاتی فیلم الکمین، ذیل عنوان کارگردان آن می‌نویسند «کارگردان فیلم تیکن» که این بزرگ‌نمایی در معرفی سایر عوامل شکل پررنگ‌تری پیدا می‌کند. مثلا کار با همکاری درک داوچی به‌عنوان تهیه‌کننده جلو می‌رود و اماراتی‌ها در اخبار داخلی‌شان می‌گویند او تهیه‌کننده (رومن جی‌اسرائیل و ویکتور فرانکنشتاین) بوده درحالی که او یکی از مدیران تولید در این فیلم‌ها بوده و مثلا «رومن جی‌اسرائیل» ۱۲مدیر تولید داشت.

جنیفر راث، دیگر همکار این پروژه هم در اخبار اماراتی‌ها به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم «قوی سیاه» معرفی شده که درحقیقت یکی از مدیران تولید آن فیلم بوده است. همچنین فیلمنامه فیلم توسط براندون برتل و کریس برتل نوشته شده است. در معرفی این دو نفر گفته شده برانتون برتل همکار نویسنده «سریع و خشمگین۷» بوده درحالی که حتی نام او در تیتراژ این فیلم قرار نداشت و در هیچ‌کدام از بانک‌های اطلاعات سینمایی ثبت نشده است و کرتیس برتل صراحتا به‌عنوان نویسنده سریال نشان افتخار معرفی می‌شود درحالی که این عنوان هم معتبر نیست.

نویسنده‌های فیلمنامه، آن را با همکاری سربازان اماراتی که در وقایع مربوط به این کمین در سال۲۰۱۸ شرکت داشتند، نوشته‌اند و ابوظبی تلاش کرده فیلم را با همکاری گروهی متشکل از فیلمسازان اماراتی و کارکنان مشاور فرهنگی ازجمله افرادی به نام‌های ف‌یهم هناءکاظم، طلال الأسمنی، علو‌یه ثانی و عل‌یاء القزی جلو ببرد؛ افرادی که اکثرا از میان زنان اماراتی هستند. این قضیه را می‌توان برای فهم بهتر کنار جشنواره «دریای سرخ» در عربستان قرار داد که چهارسال پس از رفع ممنوعیت سینما در عربستان، از ۶ تا ۱۵دسامبر (۱۵ تا ۲۴آذر) در منطقه‌ای تاریخی در شهر جده که یکی از محوطه‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است، برگزار می‌شود و جایزه ۱۰۰هزار دلاری برای بهترین فیلم، جایزه ۳۰هزار دلاری برای برنده جایزه بهترین کارگردانی و جایزه ۲۰هزار دلاری نیز برای برنده جایزه هیات داوران در نظر گرفته شده است.

«ادوارد وینتروپ»، مدیر سابق بخش دوهفته کارگردانان کن به‌عنوان مدیر هنری اولین دوره این جشنواره سینمایی حضور دارد و «کاترین دنوو»، بازیگر فرانسوی به‌همراه «جک لانگ»، وزیر سابق فرهنگ فرانسه و «گاسپار نوئه»، کارگردان آرژانتینی ازجمله میهمانان مهم این جشنواره عنوان شده‌اند که تاکنون حضورشان قطعی شده است.

کاملا مشخص است که چند نام غربی برای اعتبار پیدا کردن این جشنواره عربی ردیف شده‌اند؛ افرادی که حتی اگر اعتباری در کارنامه آنها باشد، عمدتا به گذشته برمی‌گردد نه حال‌حاضر و در دوران بازنشستگی یا کم‌رونق شدن فعالیت‌شان به یک جشنواره تازه‌تاسیس می‌روند. ظاهرا بخشی از این قضیه بیشتر قرار است مصرف داخلی داشته باشد. مثلا خود متجددان عربستان تصور کنند که فستیوالی با حضور چند کارگردان بزرگ غربی برگزار شده است درحالی که یکی از معتبرترین فستیوال‌های سینمایی جهان، جشنواره قاهره در همسایگی عربستان بود و هیچ‌یک از چهره‌های نامدار و جهانی سینمای هنری مصر، به این رویداد در عربستان دعوت نشده‌اند یا لااقل روی حضورشان در این رویداد تاکیدی نشده است؛ لابد به این دلیل که غربی نبوده‌اند. مصر همسایه غربی دریای سرخ هم هست و برای جشنواره‌ای که به همین اسم راه‌اندازی  شده است، دعوت نمی‌شود.

نگاهی به فهرست شرکت‌کنندگان در جشنواره هم نشان می‌دهد به‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت، افراد یا فیلم‌های دست‌اولی در این رویداد حضور ندارند و مثلا «مونالیزا و ماه خونین» ساخته آنالیلی امیرپور در جشنواره دریای سرخ حضور دارد که در ونیز بدترین فیلم توسط منتقدان شناخته شد یا از ایران فیلم «جاده خاکی» به کارگردانی پناه پناهی در بخش رقابتی جشنواره «دریای سرخ» عربستان به نمایش گذاشته می‌شود؛ فیلمی از پسر جعفر پناهی.

اگر به خبر ساخته شدن فیلم الکمین برگردیم، خواهیم دید که در تیزرهای تبلیغاتی آن ذیل عنوان کارگردان فرانسوی‌اش نوشته‌شده کارگردان فیلم «تیکن». چنین عنوانی معمولا فقط هنگامی استفاده می‌شود که یک کارگردان مولف و مشهور باشد و فیلم جدیدی که تبلیغات آن را می‌بینیم، ارتباطی با فیلم دیگری که در عنوان‌بندی قید شده داشته باشد. این عنوان را اما اماراتی‌ها فقط‌وفقط به این دلیل استفاده می‌کنند که گفته باشند از کارگردان معروفی برای این کار استفاده کردند؛ آن‌هم درحالی که پیر مورل فقط یکی از چهار کارگردان تیکن بوده و سایر عوامل هم به شرحی که ذکر شد، با غلو فراوان معرفی می‌شوند. این نشان می‌دهد بین ساکنان جزیره‌العرب یک عدم اعتمادبه‌نفس محسوس وجود دارد و آنها سعی دارند این ضعف را با اتکا به استخدام عوامل خارجی توسط پول رفع کنند؛ به‌عبارتی ساده و سرراست؛ اگر ما توان چیزی را نداریم، با پول می‌توانیم توانمندان این عرصه را استخدام کنیم. این اما چیزی بیشتر از یک خودفریبی آشکار نیست که باعث درجا زدن آنها و انحراف از مسیر صحیح اصلاح و پرورش توانمندی‌هایشان می‌شود.

در برگزاری جشنواره دریای سرخ که عربستان میزبان آن است هم همین وضعیت به چشم می‌خورد؛ چنان‌که پیش از این در جشنواره‌های امارات متحده عربی و قطر چنین وضعی مشاهده می‌شد. شاید اصلی‌ترین کسانی که از برگزاری جشنواره‌ها و همین‌طور سرمایه‌گذاری شیوخ عرب روی فیلم‌های آسیایی و آفریقایی یا ساخت آثار عاریه‌ای در داخل جزیره‌العرب نفع می‌برند، سینماگران و مدیران ورشکسته یا بازنشسته فرانسوی باشند و گاه آمریکایی‌ها.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول