اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

توپ حالا در زمین غرب است/ قنادباشی: امکان پذیرش شرایط ایران در مذاکرات برجام وجود دارد

دور اول مذاکرات ایران و ۱+۴ برای رفع تحریم‌ها روز گذشته بعد از پنج روز به پایان رسید و مذاکره‌کنندگان برای بررسی سندهای پیشنهادات ایران به پایتخت‌های خود بازگشتند و احتمالا هفته دیگر برای دور دیگری از مذاکرات بازخواهند گشت.

توپ حالا در زمین غرب است/ قنادباشی: امکان پذیرش شرایط ایران در مذاکرات برجام وجود دارد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو در گزارشی به بررسی دور اول مذاکرات ایران و ۱+۴ برای رفع تحریم‌ها پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

تعیین چارچوب مذاکرات ازسوی ایران

نتیجه پنج روز مذاکره در وین که بعد از یک توقف چندماهه مجدد از سر گرفته شد، یک «چارچوب» بود که ایران آن را نگارش کرده و روی میز گذاشته است. هیات ایرانی در وین چهارشنبه‌شب دهم آذرماه دو سند شامل لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را به طرف مقابل ارائه کرد.

در همین زمینه، علی باقری، رییس هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه۱+۴ گفته است: بر این نکته تاکید شد که پیشنهاد‌های جمهوری‌ اسلامی ایران درباره دو موضوع رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و موضوع هسته‌ای روی میز است و طرف‌های مقابل این احساس نیاز را داشتند که برای ارائه پاسخ‌های مستدل، مستند و منطقی به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران نیازمند مشورت با پایتخت‌های‌شان هستند. باقری گفته است: «پیشنهادهای ایران به قدرت‌های جهانی را نمی‌توان رد کرد و این پیشنهادها براساس بندهای توافق سال۲۰۱۵ هستند».
 


دست پر ایران در مذاکرات

سندهایی که جزئیات آن فعلا محرمانه است اما برخی رسانه‌ها آن را به‌عنوان «دست پر ایران» توصیف کردند. در دوره‌های پیشین این طرف مقابل بوده است که پیش‌نویس ارائه می‌داد یعنی آن‌ها می‌نوشتند و چانه‌زنی‌ها براساس آنچه به دست آن‌ها شکل داده شده بود، آغاز می‌شد. حالا در این دوره از مذاکرات کار برعکس است و این ایران است که پیش‌نویس توافق را ارائه کرده است.

مذاکره‌کننده ارشد ایران همچنین در گفت‌وگو با شبکه المیادین اظهار داشته است: «از زمانی که دو پیش‌نویس را ارائه کرده‌ایم، با دیگر طرف‌ها در اروپا چند نشست برگزار کردیم. ما انتظار داریم که دیگر طرف‌ها پاسخ حقوقی و ادله منطقی خود را به پیشنهادهای ما ارائه کنند.» علی باقری اضافه کرد: «ما در حال مذاکره برای دست‌یابی به یک توافق کلی هستیم تا شرایط برای بازگشت عضو خارج‌شده از توافق فراهم شود. سعی ما بر آن است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا را رفع کنیم». او تاکید کرد: «ارائه این دو سند جدیت ما بود که حتی به‌طور ریز نگاه و رویکرد خودمان را درمورد بخش‌های مختلف این سند ارائه کرده‌ایم.»

سردرگمی طرف‌های غربی

هرچند چین و روسیه از اسناد پیشنهادی ایران استقبال کردند، تروییکای اروپا تاکنون واکنش و ابتکاری از خود نشان نداده‌اند که سکوت آن‌ها گویای سردرگمی این کشورها در مذاکرات است. برآوردهای محاسباتی و ذهنی طرف غربی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی به‌طورکلی با اختلال روبه‌رو شده و موازنه جدید شکل‌گرفته میان تیم ایران و طرف‌های مذاکره کاملا برخلاف انتظار آنان بوده است.

اخبار گشایش‌های ارزی و نفتی اعلام‌شده در داخل کشور پیش از آغاز مذاکرات که ازسوی طرف اروپایی نوعی شعار توخالی قلمداد شده بود، با اطلاعاتی که در حین مذاکرات دریافت کرده باعث غافلگیری آنان نسبت‌به شرایط مدیریتی کشور شده است. همین موضوع باعث شده تا سرگیجه و اختلاف در تیم‌های اروپایی شدت گرفته و برای تصمیم‌گیری درخصوص دستورالعمل‌های مذاکراتی خود بارها و بارها مطالبه زمان بیشتر داشته باشند. در همین باره امانوئل مکرون، 

رییس جمهوری فرانسه، روز جمعه در دوبی به خبرنگاران گفت: به نظر می‌رسد دور فعلی مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین موفق نبود و مواضع تغییری نکرد و «به احتمال زیاد، این مذاکرات در کوتاه‌مدت ادامه پیدا نمی‌کند.»
 


بسته پیشنهادی سوم ایران

خبرهای بیرون‌آمده از محل مذاکرات نیز حاکی از آن است که بسته پیشنهادی ایران نیز نکات دیگری هم درباره راستی‌آزمایی طرف مقابل خواهد داشت. علی باقری در این زمینه گفته است: «ما پیشنهاد سومی نیز داریم که پس از موافقت قدرت‌های جهانی با دو پیشنهاد اولیه بلافاصله آن‌ها را ارائه خواهیم کرد. ما درحال مذاکره برای دستیابی به یک توافق کلی هستیم تا شرایط برای بازگشت عضو خارج‌شده از توافق فراهم شود. سعی ما بر آن است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا را رفع کنیم.» باقری این را هم تاکید کرد که «اگر طرف مقابل اقدامات ناقض توافق را لغو کند، ما برای تعلیق اقدامات جبرانی خود آماده هستیم.

جدیت ایران در مذاکرات

از سوی دیگر به عقیده ناظران، ترکیب تیم مذاکره‌کننده و کارشناسی آن، در این دوره از مذاکرات پیام جدیت ایران را مخابره کرده است. دولت فعلی ایران یک هیات بزرگی شامل سه معاون وزیر را به وین فرستاده است؛ بنابراین بدیهی است که ایران در مذاکرات جدی است.

در ترکیب تیم ایرانی این‌بار دو معاون از وزارت امورخارجه (معاونان دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌المللی) و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رییس‌جمهور و رییس‌کل اسبق بانک مرکزی حضور دارند. براساس اعلام جمهوری اسلامی ایران، هیات ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مساله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی و اقتصادی در این نشست شرکت کرده و این ترکیب خود تاییدی بر اراده ایران برای حصول نتیجه است.
 


فاصله زیاد در مذاکرات برجامی مشهود است

«امیرعلی ابوالفتح»، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مذاکرات برجام در وین، عنوان کرد: فاصله بین ما و آن‌ها زیاد است و نمی‌توان زیاد به مذاکرات خوش‏بین بود. شاید آمریکایی‌ها از اینکه ایران مثلا در حال ساخت سلاح اتمی باشد، وحشت کنند و حاضر شوند به برجام برگردند یا مذاکرات هسته‌ای را جدی بگیرند و از طرفی ایران نیز به‌خاطر مسائل اقتصادی بخواهد مذاکرات را ادامه دهد. اما ازآنجاکه جمهوری اسلامی ایران قاطعانه خواسته‌های خودش را مانند رفع کامل تحریم‌ها مطرح کرده است و گفته درباره دیدگاه و خواسته‌های خودش، کوتاه هم نمی‌آید، می‌توان چنین تصور داشت که این مذاکرات به دورهای بعدی نیز به درازا کشیده می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات جدید برجامی به فرجامی خواهد رسید یا خیر؟ تاکید کرد: مواضع ایران در این دور از مذاکرات مشخص و روشن بود؛ لغو تحریم‌ها، اما آن طرف غربی شرایط را بپذیرد یا خیر باید صبر کرد و ادامه مذاکرات را دید. هیچ‌کدام از طرفین راضی به شکست برجامی نیستند و نمی‌خواهند این شکست را بپذیرند.

ابوالفتح گفت: اعلام رسمی شکست برجام از هر طرف که صورت گیرد، پیامدهای امنیتی وخیم دارد. حتی اگر هم مذاکرات به نتیجه نرسد، کسی نمی‌گوید که برجام شکست خورده است. بعید است که اروپایی‌ها بگویند برجام تمام شده، به این خاطر است که می‌بینیم دوره‌های بعدی مذاکرات شکل می‌گیرد و آن را همچنان ادامه می‌دهند، چراکه نمی‌خواهند شکست برجام متوجه آن‌ها شود. ازاین‌رو است که دور هفتم، هشتم و چه بسا دور نهم یا دهم آن را هم شاهد باشیم. اگر هم گفتند که مذاکرات روز جمعه نهایی است، باز هم ممکن است چند هفته بعد دوباره به دور جدید مذاکرات برگردند.
 


امکان پذیرش شرایط ایران در مذاکرات برجام وجود دارد

«جعفر قنادباشی»، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه امکان پذیرش شرایط ایران در مذاکرات برجام ازسوی غرب وجود دارد، گفت: یقینا این دور از مذاکرات با دوره‌های قبلی کاملا متفاوت است و این احتمال وجود دارد که اروپایی‌ها شرایط ایران را بپذیرند چراکه توپ در زمین آن‌هاست و دیگر بهانه‌ای برای عقب‌نشینی از برجام وجود ندارد.

این دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به بازگشت مجدد آمریکا به برجام، یادآور شد: هر نوع عقب‌نشینی برای آن‌ها شکست است و این را هم اروپایی‌ها و هم آمریکا به‌خوبی متوجه شده‌اند؛ ازاین‌رو است که نمی‌خواهند در مذاکرات و نتایج عقب‌نشینی از خود نشان دهند اما نباید از فشارهای لابی رژیم‌صهیونیستی فراموش کرد. آمریکایی‌ها به‌دلیل هزینه‌هایی که برای برجام می‌دهند، می‌خواهند به مذاکرات برگردند. به این خاطر است که به‌صورت پنهانی به اروپا فشار می‌آورد که به مذاکرات و برجام بازگردد. اروپایی‌ها به‌خوبی متوجه برجام شدند که شکل گرفتن آن به نفع خودشان است چراکه فهمیدند که ایران به دلیل رویگردانی آن‌ها از برجام، به‌سمت شرق سوق پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با تصویب قانون راهبردی رفع تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی، دولت موظف شد که برای مقابله با عهدشکنی غرب، تعهدات را به‌صورت تدریجی و مرحله‌ای کاهش دهد تا نقطه‌ای که طرف غربی و مشخصا آمریکایی‌ها بدانند که پایبندی ما به برجام باید با اجرای تعهدات طرف غربی یعنی برداشته شدن تدریجی تحریم‌ها تضمین شود. اگر هم توافقی در این دور از مذاکرات صورت گیرد دیگر مثل گذشته نیست که آن‌ها بخواهند آن را ترسیم یا شکل دهند. اکنون توپ در زمین غربی‌هاست. فشار روی آن‌هاست. هیچ دلیلی هم مبنی بر اهرم یا برگ برنده‌ای ندارند. دیدیم که بیشترین فشارها را هم علیه کشورمان آوردند ولی نتیجه نیافتند، حتی باعث مقاوم‌تر شدن ایران شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول