اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

پژوهشگر تاریخ: ضدانقلاب رژیم پهلوی را بزک می‌کند/ حاشیه‌نشینی‌های قبل انقلاب در تاریخ ثبت است

پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: نیروهای ضد انقلاب رژیمی را آرایش می‌کنند به نام رژیم پهلوی که از ابتدای روی کار آمدن یعنی از اولین روز روی کارآمدن متکی به بیگانه بود و تا آخرین روز نابودی این اتکا و وابستگی به بیگانه را داشت.

پژوهشگر تاریخ: ضدانقلاب رژیم پهلوی را بزک می‌کند/ حاشیه‌نشینی‌های قبل انقلاب در تاریخ ثبت است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، اپوزیسیون جمهوری اسلامی و به‌ویژه سلطنت‌طلبان در سال‌های اخیر با تحریف آشکار تاریخ سعی کرده‌اند، رژیم پهلوی را که باعث عقب‌ماندگی و عدم استقلال ملت ایران باشد به‌گونه‌ای دیگر معرفی کنند. ضدانقلاب در این سال‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و با تمام توان رسانه‌ای خود چهره‌ای وارونه از انقلاب و رژیم پهلوی نمایش داده است اما مستندات تاریخی هیچ‌کدام از این ادعاها را تایید نمی‌کند. در این زمینه در گفت‌وگویی با مسعود رضایی، پژوهشگر تاریخ معاصر ابعاد این موضوع را بررسی کردیم.

 


مسعود رضایی، پژوهشگر تاریخ معاصر اظهار داشت: اولین موضوعی که باید به آن پرداخته شود، این است که اصل واقعیت وضعیت ایران در دوران پهلوی چگونه بوده است؟ آیا در یک وضعیت مناسبی به‌سر می‌برده است یا خیر؟

وی ادامه داد: اسناد، شواهد و خاطرات زیادی در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد کشور ما در وضعیت خوبی نبود، علی‌رغم اینکه در ظاهر بهترین و دوستانه‌ترین روابط را با آمریکا، انگلیس و کشورهای غربی داشت.رضایی تاکید کرد: دوستی آن‌ها با ما عمدتا به‌خاطر منافع خودشان بود، یعنی آن‌ها در قبال این دوستی هم منافع اقتصادی و هم منافع نظامی داشتند؛ آمریکایی‌ها و غربی‌ها از دوستی با ایران منافع ژئوپلیتیک هم داشتند و کشور ما به یک پایگاه بزرگ برای تامین منافع این کشورها تبدیل شده بود.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران افزود: البته در ظاهر برخی پیشرفت‌ها نیز دیده می‌شد مثلا در حوزه امور نظامی از ابزار و لوازم نظامی پیشرفته‌ای برخوردار می‌شدیم، اگرچه این کار ازسوی آمریکا و انگلیس انجام می‌شد اما باید به‌صورت عمیق‌تری به این مساله نگاه کنیم و آن اینکه همین وسایل نظامی هم که در اختیار ما قرار می‌گرفت، اولا ما هیچ‌گونه دخل و تصرفی در دانش و فناوری این ابزار و تجهیزات نداشتیم و ثانیا تمامی این ابزار و تجهیزات در چارچوب منافع آمریکا و غرب در منطقه خاورمیانه به کار گرفته می‌شود.

حاشیه‌نشینی‌ها در دوره پهلوی در تاریخ ثبت است

وی ادامه داد: وضعیت اقتصادی کشور ما هم اگر به‌صورت جامع در نظر گرفته شود و نه‌فقط در برخی مناطق شهر تهران و برخی مناطق در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها، آمارها و ارقامی که وجود دارد نشان‌دهنده عقب‌افتادگی کشور ماست و نیازی هم نیست که راه دوری برویم، همین منطقه نیمه جنوبی شهر تهران به‌عنوان پایتخت حتی در سال‌های پایانی عمر رژیم پهلوی نشان می‌دهد که وضعیت کشور چگونه بوده است.

رضایی با تاکید بر اینکه حلبی‌آبادی‌هایی که در نیمه جنوبی تهران وجود داشت یا حتی در منطقه شرقی خیابان رسالت که حلبی‌آباد بسیار بزرگ و وسیعی وجود داشت که امروزه مرکز اداری مترو در آنجا بنا شده است، گفت: شاید این‌ها را کسانی که سن‌شان زیاد نیست به یاد نداشته باشند و در جایی هم نخوانند ولی خوب است که بدانند که در این خیابان رسالت یک حلبی‌آباد مهیب وجود داشت و تا سال۵۷ یعنی اواخر عمر رژیم پهلوی نیز وجود داشت.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران تصریح کرد: همه این حاشیه‌نشینی‌ها در تاریخ ثبت است و فیلم‌ها و عکس‌های آن موجود است. به‌لحاظ آب آشامیدنی، جاده و ارتباطات و مسائل دیگر وضعیت خوبی حاکم نبود.

رضایی با تاکید بر اینکه مسائلی که ضدانقلاب تبلیغ می‌کنند درواقع یک‌سری تحریف‌های تاریخی است که آن‌ها انجام می‌دهند، گفت: یعنی آن‌ها ضمن اینکه عقب‌ماندگی‌های بسیار شدید را نادیده می‌گیرند فقط در بعضی نقاط پیشرفت پهلوی انگشت می‌گذارند که این یک کار تاریخی دقیق، مستند و علمی نیست.

ضدانقلاب از پیشرفت‌های انقلاب چشم‌پوشی می‌کنند

وی ادامه داد: از طرف دیگر، آن‌ها وقتی‌که به بررسی وضعیت بعد از انقلاب ما می‌پردازند دقیقا معکوس عمل می‌کنند و مجموعه بسیار وسیعی از پیشرفت‌ها را در زمینه‌های مختلف علمی، صنعتی و اقتصادی نادیده می‌گیرند و مشکلات، کمبودها و نواقصی هم اگر وجود دارد روی این موضوعات متمرکز می‌شوند و به‌شدت هم آن‌ها را بزرگنمایی می‌کنند، تا جایی که تمام پیشرفت‌هایی که ما داریم را کمرنگ کنند و حتی یک روحیه و احساس خود تحقیری را در بین مردم ایران رواج می‌دهند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه ضدانقلاب می‌خواهد همه پیشرفت‌ها را از یاد مردم ببرد، گفت: موضوع دیگر این است که آن‌ها روی این مساله تاکید می‌کنند که ایران اگر هم پیشرفتی داشته است، تنها روی مسائل نظامی بوده و آن را به کره‌شمالی تشبیه می‌کنند، درصورتی‌که این یک دروغ بزرگ است.

رضایی تاکید کرد: ما اگرچه در بحث نظامی پیشرفت خوبی داشته و موجب حیرت همه دنیا شده‌ایم و البته این موضوع موجب عصبانیت آمریکا، غرب و دشمنان ما شده است اما در حوزه‌های علمی مختلف در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم؛ در حوزه پزشکی، صنایع دریایی، انرژی اتمی، داروسازی و حتی تجهیزات پزشکی و بسیاری از حوزه‌های دیگر مانند حوزه نانو ما توانسته‌ایم خود را در رتبه چهارم جهان قرار دهیم؛ موضوعی که دشمنان از آن چشم‌پوشی می‌کنند.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های ایران مساله‌ای است که  گروه‌های ضدانقلاب با تمام توان سعی می‌کنند که آن‌ها را کمرنگ و بلکه محو کنند، گفت: البته یکسری مشکل هم وجود دارد و آن‌ها انگشت روی مشکلات می‌گذارند و آن‌ها را به‌شدت بزرگ‌نمایی می‌کنند.

دشمنان سعی می‌کنند پیشرفت‌ها را کمرنگ نشان دهند 

این پژوهشگر تاریخ معاصر تاکید کرد: در طول ۴۰سال ما با یک جبهه وسیع دشمنان انقلاب اسلامی مواجه بوده‌ایم که در رأس آن آمریکا و اسراییل قرار دارد؛ هم‌پیمانان بین‌المللی و منطقه‌ای زیادی نیز همراه این دو کشور هستند و یک جبهه را شکل می‌دهند.

رضایی ادامه داد: این جبهه وسیع با تمام قدرتی که دارد ۴۰سال است که فشار می‌آورند تا نظام جمهوری اسلامی ایران را از پا بیندازند اما نتوانستند.

وی ادامه داد: این موضوع نشان‌دهنده این است که قدرت ملت ما چقدر است؛ این نشان‌دهنده این است که ما در طول این ۴۰سال توانستیم چقدر بر توانمندی‌های خودمان در عرصه‌های مختلف بیفزاییم؛ ما مثل برخی کشورهای دیگر متکی به یک ابرقدرت نیستیم که او از ما در مقابل این جبهه متحد و فشارهای متنوع بین‌المللی حمایت کند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر افزود: ما کشوری هستیم که بعد از انقلاب متکی‌به‌خود هستیم و مردمی داشتیم که علی‌رغم این همه سختی‌هایی که وجود داشته است تلاش کرده‌اند و کشور را دارای توانمندی‌های زیادی کردند؛ امروز اگر می‌توانیم در مقابل این جبهه متحده استکباری قدرتمند بایستیم به‌واسطه قدرت و اقتدار خودمان است و تکیه بر یک قدرت دیگر نداریم.

وی ادامه داد: این مواردی است که جبهه ضدانقلاب و امثال آن‌ها، این‌ها را نمی‌گویند و پنهان می‌کنند و سعی می‌کنند آن‌ها را کمرنگ نشان دهند و در مقابل رژیمی را آرایش می‌کنند به نام رژیم پهلوی که از ابتدای روی کار آمدن یعنی از اولین روز روی کارآمدن متکی به بیگانه بود و تا آخرین روز نابودی این اتکا و وابستگی به بیگانه را داشت.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول