اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

ژانر جدید ضدانقلاب: جمهوری اسلامی مقصرسرنگونی ایرباس ایرانی است+ سند

یک نکته در ماجرای سرنگونی پرواز ۶۵۵ در سال ۱۳۶۷ (توسط ناو آمریکایی) و پرواز PS۷۵۲ (برحسب اشتباه پدافند خودی) مشترک است: ارتش آمریکا در هر دو واقعه پشت دروازه‌های ایران خیمه زده بود.

ژانر جدید ضدانقلاب: جمهوری اسلامی  مقصرسرنگونی ایرباس ایرانی است+ سند

فارس پلاس؛ روایت روز - شبکه ایران اینترنشنال در سالروز سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط ارتش آمریکا گزارشی رفت که نظام را مقصر این جنایت معرفی کرد. ادعایی که خود آمریکایی‌های مدعی آن نیستند. سال گذشته نیز حساب کاربری منتسب به پرواز PS۷۵۲ در اقدامی مشابه، مسئول سرنگونی پرواز IR۶۵۵ ایران را جمهوری اسلامی معرفی کرد و آمریکا در خوشبینانه ترین حالت در نقش معاونت جنایت شناخته شد!
 

 

برای پاسخ به روایت اسناد و جراید غربی استناد می‌کنیم. خلیج فارس در بازه زمانی سال‌های ۱۳۶۵ الی ۱۳۶۷ مقارن با جبهه‌ زمینی نبرد با ماشین جنگی رژیم بعث صدام، شاهد سلسله نبردهایی موسوم به «جنگ نفتکش‌ها» بود. جبهه دو طرف داشت: ایران در مقابل ارتش آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی.

تاسیسات نفتی و نفت‌کش‌های ایرانی سیبل حملات بودند. هدف، نابودی جریان صادرات نفت ایران و گرسنگی دادن به مردم ایران از طریق قطع درآمد ارزی بود. ناو جنگی وینسنس (USS Vincennes) نیروی دریایی آمریکا به فرماندهی کاپیتان «راجرز» در همین راستا از خرداد سال ۶۷ وارد خلیج‌فارس شده بود.

روز  دوازدهم تیر ۱۳۶۷ (۳ جولای ۱۹۸۸) هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی ایران‌ اِیر با شناسه پروازی IR-۶۵۵ حوالی ساعت ۱۰ صبح فرودگاه بندرعباس را به مقصد دبی ترک کرد اما با شلیک موشک ارتش آمریکا در ساعت ۱۰:۵۴ سرنگون شد.

تمامی ۲۹۰ هواپیما جان خود را از دست دادند. در میان مسافران، ۴۶ نفر غیر ایرانی و ۶۶ نفر کودک بودند.
 


خط پروازی هواپیمای «ایرباس ۳۰۰» ایران با شناسه «IR-۶۵۵»


دریاسالار «کرو» در نشست خبری بعد از شلیک موشک به هواپیمای ایرانی، نظریه مشابهت سازی با ماجرای سرنگونی پرواز شماره ۰۰۷ کره‌ای توسط ارتش شوروی را رد کرد. ماجرای مذکور به تاریخ ۱۳۶۲/۰۶/۱۰ ه.ش بازمی‌گردد که نیروی هوایی ارتش شوروی یک هواپیمای مسافربری کره جنوبی را ساقط می‌کند و تمامی ۲۶۹ مسافر آن کشته می‌شود. شوروی علت را تشخیص هواپیما به عنوان هواپیمای جاسوسی آمریکا عنوان کرده بود.

«رونالد ریگان» رئیس جمهور وقت آمریکا و دریاسالار «کرو» فرمانده وقت نیروهای مسلح آمریکا از تصمیم کاپیتان راجرز پشتیبانی کردند و گفتند که اولین مسئولیت فرمانده محافظت از کشتی و خدمه اوست. دریاسالار «کرو» درباره تفاوت اشتباه ارتش آمریکا با اشتباه ارتش شوروی گفت که هواپیمای کره‌ای در منطقه جنگی نبود و هنگامی ساقط شد که هیچ نبردی در جریان نبود. پنتاگون می‌گوید که وقتی هواپیما به اخطارهای مکرر ناو توجهی نکرد، ناو وینسنس به سمت آن شلیک کرد! [1]
 


گزارش چهارم جولای ۱۹۸۸ (۱۳ تیر ۱۳۶۷) روزنامه نیویورک تایمز

 به نقل از گزارش ۱۵ تیر ۱۳۶۷ روزنامه واشنگتن پست‌، «دن هاوارد» سخنگوی پنتاگون سه روز بعد از واقعه مدعی شد که ناو وینسنس سیگنال‌هایی دریافت کرد که قبلاً از F-۱۴ شناسایی کرده بود. با این حال، هاوارد اذعان کرد که ناو سایدز (USS Sides) که همان موقع در منطقه بود، سیگنال مشابه F-۱۴ دریافت نکرده بود.[2]


گزارش ششم جولای ۱۹۸۸ (۱۵ تیر ۱۳۶۷) روزنامه واشنگتن پست


سخنگوی وقت پنتاگون در ادامه گفت: «فرمانده [راجرز] چند دقیقه مهلت داشت تا تصمیمی بسیار حیاتی بگیرد که این قطعاً برای او، کشتی و خدمه‌اش [به مثابه] مرگ یا زندگی بود. او باید این تصمیم را بر اساس اطلاعاتی می‌گرفت که در آن هنگام در اختیار داشت.»
 


گزارش ششم جولای ۱۹۸۸ (۱۵ تیر ۱۳۶۷) روزنامه واشنگتن پست


به نقل از گزارش سوم اردیبهشت ۱۳۶۹ روزنامه واشنگتن پست، نیروی دریایی آمریکا در گزارش خود علت سرنگونی پرواز «IR۶۵۵» را مجموعه‌ای از خطای انسانی (Human Errors) عنوان کرد. دریاسالار «کرو» فرمانده وقت ارتش آمریکا نیز در همین رابطه گفت که حادثه سرنگونی هواپیما از تبعات جنگ ایران و عراق است نه عملکرد ناو جنگی وینسنس (USS Vincennes). [۳] در واقع پنتاگون ادعاهای قبلی خود را کنار گذاشت و به خطای خود اعتراف کرد.
 


گزارش ۲۳ آپریل ۱۹۹۰ (سوم اردیبهشت ۱۳۶۹) روزنامه واشنگتن پست


امّا گزارش ۳۱ شهریور ۱۳۶۹ ( ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۹)  سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی (ایکائو) نکته بسیار مهمی را برای تاریخ افشا کرد. در گزارش ایکائو صریحاً ذکر شده است که ناو «وینسنس» هنگام شلیک موشک با نقض قوانین بین‌المللی کاملاً داخل آبهای ایران بوده است.

در صفحه ۱۹ گزارش سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی (ایکائو) آمده است: موقعیت ناو آمریکا هنگام سرنگونی پرواز IR-۶۵۵ و محل سقوط هواپیما در آب‌های سرزمینی ایران و تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بوده است. [4]
 


صفحه ۱۹ گزارش سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی (ایکائو)


سه نکته در گزارش ایکائو وجود دارد:

  • اول؛ ناو جنگی ارتش آمریکا قبل از شلیک به حریم سرزمینی کشورمان تجاوز کرده و در آب‌های ایران بود.
  • دوم؛ هواپیمای مسافری داخل حریم کشورمان سرنگون شده است.
  • سوم؛ اصل موضوع اخطار به یک هواپیما داخل حریم سرزمینی کشور اصلاً معنا ندارد. چرا یک هواپیما باید داخل حریم هوایی کشور خود به ناو جنگی بیگانه جواب بدهد؟

کاپیتان «راجرز» فرمانده ناو وینسنس پس از این واقعه نشان لیاقت (Legion of Merit) از رئیس جمهور آمریکا دریافت کرد. «جرج بوش پدر» نائب رئیس جمهور ریگان در جریان کمپین انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری آمریکا گفت: هرگز از طرف آمریکا عذرخواهی نخواهم کرد. برای من اهمیتی ندارد که حقایق چیست! [5]
 


«راجرز» در مراسم استقبال از خدمه ناو وینسنس در «سن دیگو» پس از سرنگونی IR۶۵۵


کاپیتان راجرز به دلیل کدام فتح الفتوح حائز دریافت نشان لیاقت شد؟ مضاف بر این، آیا ایران مقصر بود که ارتش آمریکا به مرزهای جنوبی ایران تکیه داده و تاسیسات نفتی و نفتکش‌های ایران را هدف قرار می‌داد؟ اساساً به چه دلیل ارتش آمریکا به پشتیبانی از صدام با ایران درگیر شده بود که یکی از نتایج آن، سرنگونی پرواز «IR۶۵۵» باشد؟ این ماجرا در شرایطی رخ داد که ناو آمریکایی به حریم آبی ایران نیز تجاوز کرده بود.

یک نکته در ماجرای سرنگونی پرواز IR۶۵۵ در سال ۱۳۶۷ (توسط ناو آمریکایی) و پرواز PS۷۵۲ (برحسب اشتباه پدافند خودی) مشترک است: ارتش آمریکا در هر دو واقعه پشت دروازه‌های ایران خیمه زده بود. 


[1]:nytimes.com/1988/07/04/world/downing-flight-655-us-downs-iran-airliner-mistaken-for-f-14-290-reported-dead.html

[2]:washingtonpost.com/archive/politics/1988/07/06/reagan-apologized-to-iran-for-downing-of-jetliner/9523c6dc-a244-4b3b-90e9-054168d98c79

[3]:washingtonpost.com/archive/politics/1990/04/23/2-vincennes-officers-get-medals/cf383f02-05ce-435b-9086-5d61de569ed8

[4]:icao.int/assembly-archive/Session27/A.27.MIN.7.P.EN.pdf

[5]:english.khamenei.ir/news/2171/Legion-of-Merit-awarded-to-the-one-who-killed-290-passengers

 

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول