اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

استاد دانشگاه نیویورک: سفر منطقه‌ای بایدن به‌معنای بی‌توجهی آمریکا به موضوع حقوق بشر است

استاد علوم سیاسی دانشگاه کرنل در نیویورک به موضوع سفر منطقه‌ای بایدن به غرب آسیا پرداخت و در این ارتباط گفـت: «این سفر به معنای بی‌توجهی آمریکا به موضوع حقوق بشر از جمله در عربستان است.»

استاد دانشگاه نیویورک: سفر منطقه‌ای بایدن به‌معنای بی‌توجهی آمریکا به موضوع حقوق بشر است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سفر «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیا برای بسیاری عقب گرد او از شعارهای رنگارنگش در زمان تبلیغات انتخاباتی بوده است. در حالی که بایدن در زمان تبلیغات انتخاباتی خود بارها بر لزوم حل مناقشه فلسطین، پایان جنگ در یمن و مجازات عاملان سعودی قتل هولناک «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان تاکید داشت، اما اکنون در حالی وارد فلسطین اشغالی و عربستان می‌شود که همچنان اشغالگری صهیونیست‌ها بدون هیچ گشایشی در موضوع فلسطین ادامه دارد، جنگ در یمن به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی جهان بدل شده و همچنان افراد اصلی که دستور مثله کردن جسد روزنامه نگار سعودی را داده بودند، فارغ از هرگونه بازخواست و مجازات به کار خود ادامه می‌دهند و در چنین فضایی بایدن با زیرپا گذاشتن تمام شعارهایی که داده، صرفا با هدف دوشیدن بیشتر سعودی و حل بحران نفتی حاصل از جنگ اوکراین در کنار برخی شعارهای ضدایرانی واردمنطقه شده است. به عبارت دیگر، سفر بایدن به غرب آسیا و دیدار برنامه‌ریزی شده او با مقامات سعودی همزمان با فاجعه انسانی در یمن و فلسطین، بزرگ‌ترین نشانه روی گردانی رئیس‌جمهور آمریکا از وعده‌های انتخاباتی خود به‌ویژه در حوزه حقوق بشر است و به نظر می‌رسد که گرانی نفت سیاه در بازارهای جهانی تحت تاثیر جنگ اوکراین باردیگر باعث شده تا جز روسیاهی چیزی برای مقامات مدعی حقوق بشر در غرب باقی نماند.

روزنامه کیهان به بهانه سفر رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیا گفت‌و‌گویی را با دکتر «الیزابت سندرز»، استاد علوم سیاسی دانشگاه کرنل در نیویورک به عنوان چهاردهمین دانشگاه معتبر جهان در سال ۲۰۲۰ انجام داده است تا ضمن بررسی نقش لابی‌ها، نفت و پول در روابط کشورهای مرتجع عربی با آمریکا، به بررسی این سفر بپردازد.

دکتر «الیزابت سندرز» مطالعات خود را در حوزه توسعه سیاسی آمریکا و سیاست خارجی این کشورر متمرکز کرده و تاکنون تالیفات متعددی را در این زمینه به رشته تحریر درآورده است. این استاد علوم سیاسی در ابتدای گفت‌و‌گوی خود پیش از پرداختن به موضوع سفر بایدن به غرب آسیا، به نقد سیاست خارجی آمریکا به صورت کلی پرداخت و به این موضوع اشاره کرد که حتی در میان دانشجویان علوم سیاسی نیز افراد کمی از اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا در مناطق مختلف جهان آگاهی دارند. دکتر سندرز در این ارتباط با ابراز شگفتی از عدم اگاهی دانشجویان کلاس درسش از کودتای تاریخی آمریکا در ایران در دهه ۱۹۵۰ هم صحبت کرد و گفت: «حتی در کلاس‌های سیاست خارجی‌ام نیز تعداد کمی از دانشجویان از این موضوع تاریخی باخبر بودند که رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۱۹۵۳ از سازمان سیا برای کودتا علیه دولت ایران استفاده کرده است.» دکتر سندرز کودتا علیه دولت ایران در دهه ۱۹۵۰ را «توطئه‌ای وحشتناک و غیرقانونی» عنوان کرد که «پیامد بسیار جدی در آینده کاری رؤسای جمهور آمریکا در دوره‌های بعد داشت و باعث شد تا «آیزنهاور» کودتای دیگری را علیه یک دولت دموکراتیک چپ گرا در گواتمالا در سال ۱۹۵۴ انجام دهد.» 

این سفر یعنی حقوق بشر بی‌حقوق بشر

در ادامه این گفت وگو، دکتر سندرز به موضوع سفر منطقه‌ای بایدن به غرب آسیا پرداخت و در این ارتباط به کیهان گفـت: «این سفر به معنای بی‌توجهی آمریکا به موضوع حقوق بشر از جمله در عربستان است.»

استاد دانشگاه کرنل در این گفت وگو اظهار داشت که بایدن همیشه موضع قوی برای حمایت و طرفداری از رژیم اسرائیل داشته و از آنجا که هدف اصلی این بازدید کاهش قیمت نفت و انرژی است، براین اساس دیدار و گفت‌و‌گوی بایدن با مقامات سعودی هیچ مبنای اخلاقی ندارد. استاد سیاست خارجی آمریکا همچنین افزود که این شهروندان آمریکایی نیستند که بر روابط گرم با عربستان سعودی اصرار دارند، بلکه این رؤسای جمهور آمریکا هستند که چنین رویه‌ای را در پیش می‌گیرند و حتی لیبرال دموکرات‌هایی مانند باراک اوباما گرم‌ترین روابط را با سعودی‌ها داشتند و بدتر آن که از جنگ وحشتناک سعودی‌ها در یمن حمایت هم کردند. به اعتقاد دکتر سندرز، تاکید آمریکا بر روابط گرم با عربستان و در عین حال انتقاد از کشورهایی مانند ایران و چین به معنای دوگانگی و تضاد در سیاست خارجی آمریکاست و این موضوع چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد.

نقش لابی، پول و مناسبات سیاسی و اقتصادی در روابط اعراب و آمریکا

استاد علوم سیاسی در ایالت نیویورک آمریکا همچنین درباره احتمال انجام لابی‌گری کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی در واشنگتن برای حفظ روابط نزدیک با آمریکا گفت: کشف و اطلاع از لابی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی در دستگاه‌های سیاست خارجی آمریکا موضوع آسانی نیست. گاهی اوقات، علاوه‌بر پول، این لابی‌ها ممکن است از طریق پاداش‌های شخصی، موقعیت‌های سیاسی، پیوندهای خانوادگی و یا شرکت‌های اقتصادی مشترک و مشارکت در کارهای اقتصادی دنبال شود. رد پای این‌گونه لابی ‌ها در همه دوره‌های ریاست جمهوری آمریکا از جورج دبلیو بوش و پسرش و همچنین در دوران دولت ترامپ و خانواده اش و حتی حالا شاید در دوره بایدن می‌توان دنبال و مشاهده کرد و این رویه همچنان ادامه دارد.

دکتر «الیزابت سندرز» در پایان گفت وگوی خود تاکید کرد که سعودی‌ها در چند دهه اخیر بسیار بیشتر از گذشته و بسیار بیشتر از وزن واقعی خود در سیاست خارجی آمریکا تأثیرگذار بوده‌اند و جرج دبلیو بوش پسر حتی پس از حادثه ۱۱ سپتامبر به مظنونان و متهمان سعودی این حادثه تروریستی اجازه داد تا به سرعت به عربستان بازگردند و از ادامه تحقیقات در مورد نقش احتمالی چند نفر از آنها امتناع می‌ورزید که این وضعیت نشانگر نفوذ بسیار زیاد سعودی‌ها در آمریکا است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول