اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

فارس من| نگرانی خانواده ها از حضور فرزندانشان در فضای مجازی

علی رغم همه دستورالعمل ها و صحبت هایی که برای امن شدن فضای اینترنت کودک و نوجوانان در کشور صورت گرفته است، هنوز خانواده‌ها نگران وضعیت مفسده انگیز فضای مجازی و بی بندوباری در آن برای حضور بچه‌هایشان هستند.

فارس من| نگرانی خانواده ها از حضور فرزندانشان در فضای مجازی

گروه زندگی-با یکی از مادرهای دغدغه‌مند دارای کودک و نوجوان صحبت می‌کردم که مدام دم از نگرانی هایش بابت حضور بچه‌هایش در فضاهای مختلف مجازی داشت که اصلا از آنها خبر نداشت، او می‌گفت وقتی پسر نوجوانم گوشی را بر می‌دارد ، دلم هزار راه می‌رود که الان چه کار می‌کند و با کی صحبت می‌کند، منتها نمی‌توانم مدام او را کنترل کنم یا گوشی را از او بگیرم. جای دیگری می‌گفت که وقتی کودک دیگرش برای کارهای مدرسه گوشی برمی‌دارد و با دوستانش در فضای مجازی صحبت می‌کند، مدام به او سر می‌زنم تا یک وقت دست یه جستجوی چیزهایی نزده باشد که برایش ناخوشایند و مضر است و باعث بی بندوباری و فساد اخلاقی او شود.

اینها همه دغدغه‌های یک مادر است که برای حضور بچه‌هایش در فضای مجازی دلشوره دارد. علی رغم اینکه این همه دم از صیانت از فضای مجازی برای کودک و نوجوان می‌شود اما هنوز اتفاق خاصی رقم نخورده و در حد حرف و شعار است و گو اینکه این فضا هنوز برای بچه‌ها امن سازی نشده و خانواده‌هایی هستند که نگران خواندن و دیدن مطالب و عکس و فیلم‌هایی در فضای مجازی از سوی بچه‌هایشان هستند که بی بندوبار و مستهجن است.

در این راستا مطالبه ای پس از چندین مرتبه ، از سوی مخاطبان فارس من در زمینه صیانت از فضای مجازی و بستن صفحات غیراخلاقی برای بچه ها با عنوان «صفحات غیراخلاقی شبکه های اجتماعی فیلتر شود» صورت گرفته است. 

درخواست دهنده این پویش در فارس من می‌گوید: «بستر اینترنت این روزها محلی برای فعالیت های فسادانگیز ، شبهه زا برای کودکان و نوجوانان تا جوانان و حضور افراد معلوم الحال در زمینه های سیاسی برای دشمنان اسلام شده است. این افراد تلاش دارند تا عقاید بچه های ما را بدزدند و در آن شبهه ایجاد کنند ما باید تلاش کنیم تا سبک زندگی اسلامی ایرانیمان را به بچه ها آموزش دهیم تا اینکه آنها سبک زندگی شیطان را قالب بچه های ما کنند».

وی همچنین می‌گوید: «حتی پیام رسان های داخلی ما هم که فکر می‌کردیم فضای امنی است، اینطور نیست افرادی در آنها رسوخ کرده اند که به فساد اخلاقی و بی بندوباری جنسی می‌پردازند یعنی کانال‌های ایرانی ما هم نیاز به بررسی مجدد دارند. خیلی از مردم به گزارش این مفسده‌ها پرداخته‌اند اما هنوز هیچ اتفاقی نیافتاده و کسی بدان رسیدگی نکرده است، حتی کانال خیلی از این گروه‌های خواننده کره‌ای و کانال‌های غیراخلاقی نیز در همین پیام‌رسان‌های سروش و ایتا فعال است».

خانواده‌های ایرانی به خاطر کمرنگ شدن سبک زندگی اسلامی ایرانی خودمان این روزها نگران حضور بچه هایشان در فضای مجازی هستند، هر چند عده‌ای این وسط از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و مدام دم می‌زنند که اینترنت بسته شده و کسی نمی‌تواند به هیچ سایتی دسترسی داشته باشد، اما واقعیت این است که فضا برای بچه ها امن نیست و آنها می‌توانند هر چه که دلشان می‌خواهد، جستجو کنند و عده دیگری نیز این میانه با انحرافاتی که به دلائل مختلف دارند، از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و به انحراف بچه ها در این فضاها می‌پردازند و پدر و مادر هم نمی‌توانند بیست و چهار ساعت یا دربست به نظارت بچه‌ها بپردازند. بنابراین ما نیاز به یک فضای مجازی امن برای بچه‌ها داریم تا خیال خانواده‌ها هم راحت باشد.

درخواست کننده این پویش به فارس می‌گوید: «جستجوی خیلی از سایت ها برای بچه ها باید بسته شود، حریم‌های اعتقادی و اخلاقی برای گروه‌های مختلف سنی مورد توجه قرار گیرد و فیلتر سالم برای کاربران نیاز داریم تا والدین با خیال راحت ساعتی اینترنت و گوشی‌ها را در اختیار بچه‌هایشان قرار دهند».

چندی پیش از «عیسی زارع پور»سوی وزارت ارتباطات مطرح شد که قرار است فضای امن برای اینترنت کودک و نوجوان فراهم شود اما هنوز در حد حرف و شعار مانده و اتفاقی نیافتاده، باید ببینیم با این پویش‌ها می‌توان کاری برای اینترنت کودک و نوجوان انجام داد نیاز به حمایت بیشتر خانواده‌ها برای این پویش‌ها داریم.

اگر چه  وزیر ارتباطات امروز اعلام کرده که محتوای خشن و غیراخلاقی اینترنت برای کودکان مسدود شده، اما مشخص نیست با چه سازوکار و شرایط و در چه بستری رخ داده و گویا هنوز هیچ محدودیت جستجویی برای کورک و نوجوان صورت نگرفته است

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول