اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تبعات منفی اظهارات روحانی در دورهمی «بانیان وضع موجود» چیست؟/ اصلاح‌طلبان نیروی کمکی بایدن

امریکایی‌ها و تروئیکای اروپا هیچ‌گاه مدعی نشده‌اند که قانون راهبردی مجلس ایران منجر به عدم شکل‌گیری توافق شده است. به نظر می‌رسد این ادعای خلاف واقع روحانی تنها برای ایجاد جنگ روانی علیه جریان انقلابی در مجلس و دولت بوده است.

تبعات منفی اظهارات روحانی در دورهمی «بانیان وضع موجود» چیست؟/ اصلاح‌طلبان نیروی کمکی بایدن

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه ایران نوشت: حسن روحانی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در دیداری کم‌سابقه با برخی مسئولین و دوستان خود در دولت گذشته دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار درحالی برگزار شد که ناظران سیاسی معتقدند از زمان شیوع کرونا تاکنون حسن روحانی در کمتر نشستی با این شلوغی شرکت کرده است؛ وی حتی دیدارهای هیأت دولت خود در زمان مسئولیت را نیز بشدت کاهش داده بود تا از هرگونه احتمال ابتلا به کرونا در امان باشد. با این حال شاید این رویه وی قابل ایراد نباشد، چراکه وضعیت فاجعه بار کرونایی در دولت سابق و رسیدن جانباختگان کرونایی به ۷۰۰ نفر و حتی کمبود سرم و تجهیزات پزشکی شرایط هراسناکی را در کشور ایجاد کرده بود. این شرایط البته بلافاصله پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و واردات گسترده واکسن در پرتو کنار گذاشته شدن بهانه‌هایی مانند FATF و برجام بهبود یافت. حال با فروکش کردن همه‌گیری کرونا و وضعیت نسبتاً پایدار این دیدار عیدانه به مناسبت عید غدیر برگزار شد. در این دیدار البته جای خالی افراد بسیاری از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول دولت سابق و همچنین بسیاری از وزرا دیده می‌شد. با این حال محل این دیدار با حضور تعداد زیادی از نزدیکان و چهره‌های شناخته نشده پر شده بود.

طوفان در فنجان چای

مهمتر از این حاشیه‌ها سخنانی بود که احتمالاً این نشست برای گفته شدن آن طراحی و برنامه‌ریزی شده بود. حسن روحانی در این دیدار که در دفتر جدید خود برگزار کرده بود، مدعی شد: «پس از انقلاب، کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و از همه این مشکلات توانسته به نحوی عبور کند. پس از جنگ تحمیلی و ترور، معضل بزرگی به نام تحریم برای مردم ایجاد شده و تاکنون با همه آسیب‌ها و مشکلات توانسته‌ایم از این مراحل گذر کنیم. خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌ها نیز از این دست مسائل بوده که قطعاً این مسأله و رفع مجدد تحریم‌ها قابل حل بود و ای کاش دچار ۱۱ آذر ۹۹ و مصوبه هسته‌ای مجلس نمی‌شدیم تا می‌توانستیم در اسفند ۱۳۹۹ تحریم‌ها را پایان دهیم.»

بزک ناشیانه بایدن

وی در حالی مدعی شده است که می‌توانسته در دولت گذشته به تحریم‌ها پایان دهد که این مسأله با واقعیت فاصله طولانی دارد. هرچند این سخن از حسن روحانی قابل تعجب نیست وقتی بدانیم او قبلاً سخنان صریح جوبایدن علیه ایران و تلاش دولت او برای توافق موشکی و منطقه‌ای را هم انکار می‌کرده است. ماجرا به نشست خبری آذرماه سال ۱۳۹۹ بازمی‌گردد که روحانی در پاسخ به سؤال شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی امریکا که پرسید: «آقای جو بایدن اعلام کرده‌اند که مایل هستند مجدداً به برجام بازگردند، اما این بار به‌دنبال یک توافقنامه قدرتمندتر هستند که شامل برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران خواهد بود و در این راستا کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و بریتانیا با آن همصدا هستند. با توجه به الحاقاتی که مدنظر آقای بایدن است، به‌نظر شما بازگشت کامل به تعهدات از طرف همه طرف‌ها، منطقی و واقع‌بینانه به‌نظر می‌رسد؟» گفت: «آن تعبیری را که شما از آقای بایدن نقل کردید من نشنیدم که بگوید که اگر بخواهم برگردم، باید یک توافق دیگر و قوی‌تری داشته باشیم! این حرف ترامپ است و حرف بایدن نیست. ترامپ همین را می‌گفت، می‌گفت این توافق را قبول نداریم و باید برگردیم به یک توافق قوی‌تر.» روحانی در حالی نقل قول شبکه امریکایی از جوبایدن را رد کرده بود که بایدن پیش از انتخابات راهبرد خود با نام «سختگیری هوشمندانه» را مطرح کرد. همچنین جوبایدن چند روز قبل از آن (۱۳ آذرماه) در مصاحبه با توماس فریدمن، ستون نویس روزنامه نیویوک تایمز صحبت‌هایی را کرد که نشان داد سؤال خبرنگار ان بی‌سی از روحانی درست بوده است. وی گفت: «با مشورت با متحدان و شرکای خود، به مذاکره و توافقنامه‌های بعدی برای تشدید و افزایش محدودیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین به برنامه موشکی خواهیم پرداخت.»

تقلا برای برجام ۲ و ۳

همان زمان تونی بلینکن، مشاور سیاست خارجی جو بایدن که بعداً وزارت امور خارجه این کشور را برعهده گرفت، در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس همان صحبت‌هایی را مطرح کرد که پمپئو و ترامپ می‌زدند؛ او سخن از توافق قوی‌تر و گسترده‌تر کرده بود. وی گفته بود: «اگر بایدن به قدرت برسد و اگر ایران به اجرای کامل تعهداتش بازگردد، امریکا هم چنین خواهد کرد. اما ما از برجام به عنوان یک سکو استفاده خواهیم کرد؛ با متحدان و شرکای خود همکاری خواهیم کرد تا آن را تقویت و بلندمدت‌تر کنیم. به این ترتیب زمینه بهتری برای «فشار جمعی» علیه سایر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران فراهم می‌شود و اطمینان حاصل می‌شود که وقتی بحث این فعالیت‌ها به میان آمد، این ایران است که منزوی می‌شود، نه امریکا.»

همچنین سالیوان که اکنون مشاور امنیت ملی بایدن است هم در یادداشتی برای روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «ایرانی‌ها باید واقع‌بینانه‌تر عمل کنند زیرا تصور اینکه ایالات متحده تحریم‌های قابل توجهی را رفع می‌کند، بدون اطمینان از اینکه ایران بلافاصله مذاکرات پیرامون توافقی را آغاز می‌کند که دست‌کم برنامه زمانی توافق را گسترش می‌دهد و موضوعاتی مثل راستی آزمایی و موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای را شامل می‌شود، اشتباه است.» 

او در حالی واقع بینی را در مذاکرات موشکی ایران معرفی می‌کند که امریکا حتی به توافق هسته‌ای در قالب ۱+۵ نیز وفا نکرده است. مشاور بایدن همچنین صراحتاً اعلام کرده بود که امنیت اسرائیل را تأمین کرده و ایران را پاسخگو کند!

پیشنهاد تحقیرآمیز آمریکا به روحانی

همه این موارد نشان می‌دهد چرا امریکایی‌ها در مذاکراتی که از اسفند ۱۳۹۹ آغاز شد پیشنهادات تحقیرآمیزی به عباس عراقچی نماینده حسن روحانی در مذاکرات ارائه می دادند. 

علی واعظ از نزدیکان رابرت مالی مذاکره کننده ارشد امریکا بعدها فاش کرد امریکا پیشنهاد توهین‌آمیز پایان غنی‌سازی بیست درصد در ازای آزادی تنها یک میلیارد دلار را به دولت وقت ایران داده بود! حال محل سؤال است که اگر مصوبه راهبردی مجلس و اجبار کردن دولت روحانی به آغاز غنی‌سازی هسته‌ای کشورمان نبود مذاکره کنندگان دولتی که حتی کشور را از غنی‌سازی بیست درصد دور نگه داشته بودند با چه پیشنهاد نازل‌تری از سوی دشمن روبه‌رو می‌شدند. 

علاوه بر این به اذعان تیم مذاکره کننده عباس عراقچی، امریکایی‌ها در طول سه ماه مذاکره خود با دولت روحانی برای احیای برجام همچنان بر تحمیل بندهایی برای مشروط کردن اجرای برجام به مذاکرات آتی منطقه‌ای و موشکی اصرار داشته‌اند!

اصلاح‌طلبان نیروی کمکی بایدن

نکته قابل تأمل آنکه حتی امریکایی‌ها و تروئیکای اروپا نیز هیچ‌گاه مدعی نشده‌اند که قانون راهبردی مجلس ایران منجر به عدم شکل‌گیری توافق شده است. به نظر می‌رسد این ادعای خلاف واقع روحانی تنها برای ایجاد جنگ روانی علیه جریان انقلابی در مجلس و دولت بوده است که می‌تواند تبعات منفی خارجی نیز برای کشورمان داشته باشد، چرا که دشمنان ایران همواره تلاش دارند تا توپ عدم احیای توافق را به زمین ایران پرتاب کنند که البته تاکنون دیپلماسی هوشمند ایران مانع از این اتفاق و اجماع‌سازی علیه کشورمان شده است. 

با این حال مشخص نیست تیم مذاکره کننده حسن روحانی طی شش دور مذاکره برای احیای برجام به دلیل زیاده‌خواهی‌های امریکا ناکام مانده بود چرا توپ را به زمین ایران انداخته و به قول معروف جای جلاد و شهید را عوض می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول