اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

شایعات هفته؛ از افتتاح قهوه خانه توسط امام جمعه تا دروغ‌های کرونایی

در طول هفته گذشته شایعات گسترده‌ای در فضای مجازی منتشر شد که تعدادی از آن ها سروصدای زیادی هم در فضای مجازی به پا کرد

شایعات هفته؛ از افتتاح قهوه خانه توسط امام جمعه تا دروغ‌های کرونایی

از شایعه تا واقعیت: هفته گذشته  شایعات زیادی در فضای مجازی ساخته و منتشر شد که هر کدام حواشی را تا  چند روز در فضای رسانه‌ای به وجود آورد.

پوتین و اردوغان دو رئیس جمهور تاثیرگذار منطقه در این هفته وارد کشورمان شدند که توجه رسانه های جهان را به خودش معطوف کرد. بسیاری از رسانه‌های معاند سعی کردند تا با بهانه‌گیری ها از جمله اسکورت وی توجهات را از این سفر دور کنند همانطور که در سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه هم چنین اتفاقات افتاد. مثلا استقبال وزیر روس از رئیسی را نشانه عدم توجه روسیه به ایران جلوه دادند و یا نشستن رئیسی و پوتین دور یک میز بزرگ را علامت تحقیر ایران تلقی کردند.

یکی از شایعات دیگر مربوط به تصادف خوردوی تشریفات بود که منجر به مصدومیت دو شهروند تهرانی شد اما در خبرها به دروغ صحبت از کشته شدن چند عابر پیاده کردند.

 

 

* افتتاح قهوه خانه توسط امام جمعه!

طی روزهای گذشته شایعه «افتتاح قهوه‌خانه خورموج توسط امام جمعه» سروصدای زیادی به پا کرد.

 

اما واقعیت این است که فرد جوانی که سال‌ها دچار اعتیاد بوده است با کمک امام جمعه به کمپ ترک اعتیاد رفته و ترک می‌کند. پس از ترک از طریق  بهزیستی وامی گرفته و کسبی را آغاز کرده، امام جمعه برای تشویق این جوان در روز افتتاحیه مغازه همراه وی بوده است.

 

*تکذیب استفاده از واکسن آسترازنکای تاریخ گذشته 

با افزایش آمار کرونا در کشور، شایعات کرونایی هم در حال افزایش است. در همین رابطه شایعه استفاده از واکسن آسترازنکای تاریخ گذشته مطرح شد.

پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت: شایعه استفاده از واکسن آسترازنکای تاریخ گذشته صحت ندارد و در هیچ یک از مراکز واکسیناسیون از هیچ واکسن تاریخ مصرف گذشته‌ای استفاده و تزریق نشده است. مدت اعتبار واکسن آسترازنکا  تا امروز به هیچ وجه منقضی نشده بود، بلکه تاریخ ۱۷ جولای ۲۰۲۲ که از ابتدا در کارخانه تولید کننده روی این واکسن درج شده و همان تاریخ را هم سازمان غذا و دارو از بدو ورود واکسن به کشور ثبت کرده بود، ملاک مصرف  قرار گرفت.

 

* شایعه گرانی دارو

در این هفته همچنین شایعه شد که به زودی ارز ترجیحی دارو حذف می شود.

این شایعه واکنش پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت را در پی داشت و وی عنوان کرد: ارز ترجیحی داروهای وارداتی حتی آن ها که مشابه داخلی اما سهم بازار قابل توجه دارند تا پایان سال ۱۴۰۱ حذف نمی شود. بنابراین قیمت این داروها نیز تغییری نخواهد کرد

 

* شایعه افزایش هزینه گذرنامه

 شایعه افزایش هزینه صدور گذرنامه در آستانه محرم و سفرهای اربعین هم از دیگر شایعاتی بود که در این هفته دست به دست شد.

اما رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا با تکذیب شایعه افزایش هزینه صدور گذرنامه گفت: بر خلاف شایعات منتشره در فضای مجازی، هیچ افزایش هزینه صدور گذرنامه در برنامه نبوده؛ شایعه منتشر شده در فضای مجازی کذب است و مردم عزیز به شایعات توجه نکنند.

 

* دروغ عدم بازداشت دختر هتاک

پس از انتشار خبر بازداشت با دختری که در اتوبوس با آمر به معروف توهین و برخورد کرد. شایعه ای منتشر شد که وی در صفحه شخصی اش اعلام کرده که بازداشت نشده و در خارج از کشور است.

 

این شایعه هم در حالی منتشر شد که صفحه ادعایی جعلی بود و پس از بازداشت وی به وجود آمده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول