اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

خنثی‌سازی تحریم‌ها با حضور در بازار ۲۱ تریلیون دلاری پیمان شانگهای

فعالان و کارشناسان اقتصادی عضویت ایران در پیمان شانگهای را موجب افزایش معاملات تجاری و صادرات، خنثی‌کردن تحریم‌ها، فرصت بزرگ اقتصادی و باطل‌کننده ادعاهایی مبنی بر مشروط کردن هر نوع همکاری بین‌المللی به برجام و FATF می‌دانند.

خنثی‌سازی تحریم‌ها با حضور در بازار ۲۱ تریلیون دلاری پیمان شانگهای

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، فعالان و کارشناسان اقتصادی عضویت ایران در پیمان شانگهای را موجب افزایش معاملات تجاری و صادرات، خنثی‌کردن تحریم‌ها، فرصت بزرگ اقتصادی و باطل‌کننده ادعاهایی مبنی بر مشروط کردن هر نوع همکاری بین‌المللی به برجام و FATF می‌دانند.

در این باره روزنامه ایران با ۱۵ کارشناس و فعال اقتصادی گفت‌وگو کرد، و از قول آنها که در میان‌شان رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی، چند عضو اتاق بازرگانی، معاون سابق وزیر کار و رفاه، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، رئیس‌کمیسیون تسهیل کسب و کار در اتاق بازرگانی و چند استاد دانشگاه دیده می‌شود، درباره مزایای عضویت ایران در پیمان شانگهای نوشت:

- این عضویت، تحریم‌های غرب را خنثی می‌کند.
- باعضویت ایران در این پیمان، ورود به بازار ۲۱ تریلیون دلاری که ۴۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، تسهیل می‌شود.
- هر قدر ایران در این پیمان‌های منطقه‌ای حضور فعال داشته باشد به نفع اقتصاد ملی ایران است و مطمئناً عضویت در چنین پیمانی می‌‌تواند اثر تحریم‌ها را نیز تا حدود زیادی خنثی کند. تنها کافی است نگاهی به ظرفیت اقتصادی و بازار این کشورها داشته باشیم تا به تنوع تولید و تنوع نیازهای آنان پی ببریم. این تنوع به خودی خود می‌‌تواند یادآوری کند که ایران با عضویت در چنین پیمانی به چه ظرفیت بزرگی می‌‌تواند دست پیدا کند.
- عضویت در پیمان شانگهای، فریب FATF را آشکار کرد و عملاً خط بطلانی بر ادعاهای دولت قبل کشید و مشخص شد که هیچ پیمان منطقه‌ای منوط به امضای FATF، برجام، سند ۲۰۳۰ یا سایر توافقنامه‌های اقتصادی نیست. واقعیت این است که دنیای شرق و حتی دنیای غرب، راغب به ارتباط گرفتن با جمهوری اسلامی ایران هستند و با وجود موانع تحریمی، ایران توانسته حتی در حیاط خلوت آمریکا نیز نفت بفروشد و مراودات اقتصادی ایران با کشورها، همچنان برقرار است.
- این عضویت موجب رونق صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی کشاورزی خواهد شد.
- با عضویت در این پیمان، ایران عملاً وارد جریانات جهانی می‌‌شود و ازسوی دیگر می‌‌تواند رقابت‌پذیری خود را نیز افزایش دهد. در توسعه مراودات تجاری با کشورهای عضو این پیم ان، می‌‌توان خط‌های ارتباطی راه آهن را توسعه داد. ایران می‌‌تواند در شرایط فعلی روسیه، قطعه خط آهن رشت-آستارا را تکمیل کند تا وارد مدار شود. این خط ریلی بی‌شک می‌‌تواند به دلیل شرایط روسیه، درآمد ترانزیت بالایی را نصیب ایران کند. یکی دیگر از این خطوط، خط راه آهن ریلی ایران به چین است که هرچند بخشی از آن وصل شده، اما باید آن را تقویت کرد تا مراودات و مبادلات تجاری کشور چین به عنوان یکی از اعضای پیمان شانگهای از طریق این کانال صورت بگیرد و درآمد خوبی به ایران سرازیر شود و خود در توسعه اقتصادی تأثیرگذار باشد.
- عضویت در پیمان شانگهای می‌تواند صادرات ایران را افزایش دهد و موجب ایجاد منابع پایدار درآمد ارزی شود.

منبع: روزنامه کیهان

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول