اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

روی آوردن ضدانقلاب به جعل لوگو/ وقتی استقلالی سابق هم فریب می‌خورد

وقتی رسانه‌های معاند در اقنای مخاطب عاجز می‌شوند دست به ترفندهای دیگر می‌زنند؛ یکی از این ترفندها جعل لوگوی خبرگزاری ها مشهور و مطرح است.

روی آوردن ضدانقلاب به جعل لوگو/ وقتی استقلالی سابق هم فریب می‌خورد

از شایعه تا واقعیت: جریان رسانه‌ای ضدایرانی و ضدانقلاب نشان داده هر زمان که در انتشار اخبار خود به موفقیت نمی‌رسند ، روش‌ها و ترفندهای خود را عوض می‌کند. به عنوان نمونه در اغتشاشات اخیر مانند سال ۹۸ به جعل لوگوهای خبرگزاری های رسمی کشور روی آورد.

از سوی دیگر جعل جملات شاذ و دور از ذهن به برخی شخصیت‌های کشور با لوگوی رسانه‌های مطرح، ترفند پراستفاده این روزهای جریان معاند در فضای مجازی است.

در جدیدترین موارد جمله ای شاذ و عجیب از انسیه خزعلی معاون امور بانوان رییس جمهور با لوگوی خبرگزاری تسنیم منتشر شده است. جمله ی جعلی که خبرگزاری تسنیم درباره آن نوشت: علاوه بر اینکه محتوای گل‌درشت و ساده‌لوحانه جملات انتساب داده شده به معاون رئیس‌جمهور به‌خودی خود کذب بودن آن را معین می‌کند، این مطلب هم جعلی است و هیچ وقت بر روی خروجی‌های ما منتشر نشده است.

نکته عجیب آن است که امیرحسین صادقی بازیکن اسبق باشگاه استقلال و چند تن دیگر نیز برمبنای همین خبرجعلی،  توهین‌ و  نفرت‌افکنی هم کردند.

 

پیش از این نیز در زمان اجتماع مردم تهران اکانتی جعلی در توئیتر به نام خبرگزاری تسنیم خبر جعلی لغو مراسم به دستور شورای تامین استان تهران را منتشر کرده بود(اینجا)

 

در نمونه دیگر، یک اکانت فیک با جعل عنوان خبرگزاری تسنیم، خبری دروغ مبنی بر حمله به خودروی سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر کرد. این در حالی است که اکانت توئیتری رسمی تسنیم با آدرس Tasnimnews_Fa سال‌هاست به صورت رسمی فعالیت می‌کند و سایر اکانت‌های با نام تسنیم در توییتر از جمله اکانت Tasnimnws-Fa@ که لوگوی خبرگزاری تسنیم را هم دارد جعلی است.

البته این نخستین باری نیست که چنین شایعاتی را علیه فرماندهان ایران منتشر می‌کنند به عنوان مثال خبر مجروحیت و حتی شهادت سردار حاجی زاده را بار‌ها در سال‌های گذشته منتشر کردند.

 

در زمان اوج کرونا، این رسانه‌ها برای بی‌اعتماد کردن افکار عمومی، نقل قولی جعلی از آیت‌الله اعرافی(مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور) مبنی بر یارانه ۵ میلیونی ویژه روحانیون و طلاب شهر قم را با جعل لوگوی خبرگزاری حوزه مطرح کردند، موضوعی که صحت نداشت و خبرگزاری حوزه هم آن را منتشر نکرده بود.

 

یا در همان ایام خبری در برخی رسانه‌ها با لوگوی صدا و سیما و با عنوان «۲۸ هزار بطری واکسن کوبرکت در یک انبار سیستان و بلوچستان کشف شد» انتشار یافت. البته با بررسی‌های ساده مشخص شد که چنین اتفاقی اساسا صحت نداشته و اصل خبر مربوط به احتکار این تعداد بطری آب معدنی در استان سیستان و بلوچستان بوده است. اما همین خبر جعلی به‌ظاهر خنده‌دار، بلافاصله در بسیاری از کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بسیاری از هموطنان را نسبت به واکسن ایرانی بدبین کرد.

 

در ادامه نیز به نمونه های دیگر که برای بی اعتماد کردن مردم با جعل لوگوی خبرگزاری های رسمی صورت گرفته را مشاهده می کنید:

 

 

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول