اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سیدافقهی: اختلاف جدی میان آمریکا و عربستان سابقه تاریخی دارد/ انتقام‌جویی بن‌سلمان از جو بایدن

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اختلافات جدی میان عربستان و آمریکا ‌اظهارکرد: چندعامل موجب تیرگی رو به جلو عربستان و آمریکا شده است و نخست یک عامل تاریخی است.

سیدافقهی: اختلاف جدی میان آمریکا و عربستان سابقه تاریخی دارد/ انتقام‌جویی بن‌سلمان از جو بایدن

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سید هادی سیدافقهی، کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اختلافات جدی میان عربستان و آمریکا ‌اظهارکرد: چندعامل موجب تیرگی رو به جلو عربستان و آمریکا شده است و نخست یک عامل تاریخی است.

وی افزود: هنگامی که ملک سلمان پس از مرگ برادر بزرگ‌تر خود روی کار آمد، تغییراتی بنیادی در شکل‌گیری هرم حاکمیت ایجاد کرد. بدین معنا که نخست برادر ناتنی خود و سپس برادرزاده‌ خود محمد بن نایف را در راس کار قرار داد. اگرچه او نتوانست محمد بن نایف را تحمل کند و چندی بعد فرزند خود را بر سر کار آورد. 

سید افقهی تصریح کرد: کاخ سفید به ویژه دموکرات‌ها و سازمان سیا در آن زمان عکس العمل نشان دادند چراکه بر روی محمد بن نایف حساب باز کرده‌ بودند به سبب اینکه در صورت ولیعهدی او و فوت ملک سلمان، ارتباط راحت‌تری با او پیدا می‌کردند.

کارشناس مسائل بین الملل همچنین خاطرنشان کرد: با عزل محمد بن نایف و آمدن جوانکی به نام محمد بن سلمان اختلاف شدید در میان خاندان سلطنت شکل گرفت چراکه قرار نبود ولیعهد پادشاه نیز از همان خانواده انتخاب شود و می‌بایست از خانواده دیگری انتخاب می‌شد. سلمان تابو را به نفع پسر خود شکست. با روی کار آمدن پسر سلمان، تمام کسانی که احتمال می‌رفت رقیب و مانع او شوند، حذف شدند و از قدرت کنار رفتند.

او متذکر شد: اختلاف عربستان و آمریکا مبنی بر اینکه چه کسی در راس قدرت و پادشاه باشد، سبقه تاریخی  داشته و تازگی ندارد.  

وی یادآور شد: حادثه ترور و قطعه قطعه کردن جمال خاشقچی مسئله دیگر عربستان و آمریکا بود. در آن زمان جمهوری خواهان در راس کار بودند و ترامپ نیز از محمد بن سلمان حمایت کرد چراکه قصد داشت همچنان از آن‌‌ها استفاده کند. او با خود فکر‌ کرد که صحیح نیست منافع اقتصادی آمریکا را به موجب یک نفر برهم بزند. درآن زمان توافق‌نامه ۱۱۰ میلیاردی از سوی ترامپ با عربستان نیز بسته شده بود. 

او گفت:  به موجب حمایت ترامپ، دموکرات‌ها کوشیدند تا شماتت کنند. بعد از حادثه ترور جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، که ۴ سال پیش اتفاق افتاد عربستان مورد حمله بسیاری از کشورها، مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفت. در آن زمان روزنامه واشنگتن‌ پست چند مقاله علیه عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان نوشت که در حافظه سعودی‌ها  ماندگار شد.

انتقام جویی محمدبن سلمان از جوبایدن

سیدافقهی گفت: در خاطر محمد بن سلمان ماندگار شد که جوبایدن او را یک قاتل خوانده است. با فرارسیدن انتخابات آمریکا دونالد ترامپ شکست خورد و جوبایدن در راس کار قرار گرفت. جوبایدن همواره با محمدبن سلمان ناسازگاری داشت و چه بسا جواب تلفن‌های او را نمی‌داد تا مادامی که جنگ روسیه و اوکراین شکل گرفت.

او ادامه داد: با بحران اوکراین کشورهای اروپایی و آمریکا از بحث انرژی و قطع صادرات گاز اروپا و همچنین نفت که باعث افزایش قیمت های سوخت شد متاثر شدند. در بحران اوکراین آمریکا خط لوله گازی روسیه را منفجر کرد تا اروپایی‌ها از گاز روسیه قطع امید کنند و به سمت گاز آمریکا بروند. آمریکا با این اقدام تلاش کرد تا افزون بر بهبود بخشیدن به اقتصاد خود، کشورهای اروپایی را رام و تحت امر خود کند. با شکل‌گیری این بحران اروپائیان به تکاپو افتادند چراکه  قادر به تولید نیستند و ذخایر چندانی هم ندارند.

کارشناس مسائل بین الملل همچنین اظهارکرد: بایدن به منظور آنکه فشار اروپائیان بر آمریکا‌را کاهش دهد به عربستان سفر کرد تا برای اروپائیان نفت و گاز طلب کند. برخورد خیلی سرد عربستان و مقامات سعودی به ویژه بن سلمان در سفر جو بایدن، تعجب جامعه جهانی را برانگیخت که چطور عربستان سعودی که سالیان سال عامل و مزدور آمریکا در منطقه بوده به خود جرات داده که چنان برخورد سردی با جوبایدن و هیئت همراه او داشته باشد و از طرف دیگر جو بایدن که تصور می کرد با یک اشاره وی، سعودی ها روزانه سه الی چهار میلیون بشکه مازاد بر سهمیه صادر خواهند کرد  با پاسخ منفی عربستان رو به رو شد.

مقاومت عربستان سعودی در مقابل آمریکا 

او متذکر شد: محمد بن سلمان بسیار محکم در برابر این خواسته آمریکا ایستاد و بایدن را با دست خالی راهی واشنگتن کرد. این امر  باعث شد تا جوبایدن مورد شماتت و سرزنش بسیاری قرار گیرد. محمد بن سلمان اگرچه با قصد انتقام این اقدام را انجام داد تا در عمل حرفی از انتقام‌جویی به میان نیاورد و بهانه‌جویی‌هایی‌ همچون نبود امکانات فنی و تاسیسات قدیمی نفت، بایدن را دست خالی راهی آمریکا کرد.

وی با اشاره به اینکه طی هفته‌های گذشته کشورهای اوپک پلاس به منظور حفظ تعادل قیمت نفت روزانه دو میلیون بشکه صادرات نفت خود را کاهش دادند، تصریح کرد: در شرایط فعلی که بحران اوکراین باعث افزایش قیمت نفت و گاز شده، این امر سبب شد خشم شدید آمریکایی‌ها از جمله خود جوبایدن و اطرافیانش برانگیخته شود و حملات تند و شدیدی علیه عربستان سعودی را رقم بزنند.

نزدیکی روابط روسیه و عربستان سعودی

او با توضیح اینکه کشورهای اوپک پلاس، کشورهای عضو غیررسمی اوپک هستند، گفت: در کنگره یک سناتور تندروی آمریکایی عنوان کرد که باید در تمام ابعاد رابطه با عربستان سعودی تجدید نظر کرده و فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کنیم تا متوجه شویم که چرا عربستان سعودی دارد به ما ضربه اقتصادی می زند.

وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: اینکه سرانجام این اقدامات به کجا ختم می‌شود، مبرهن نیست اما شبه خبر‌هایی وجود دارد. گفته می‌شود روس‌ها با ماهواره‌های جاسوسی نظامی به محمد بن سلمان عنوان کرده‌اند که ضربه آرامکو که حدود سه سال پیش اتفاق افتاد توسط پهپادها و موشک های آمریکایی بوده است. با این خبر محمد بن سلمان تحت تاثیر قرار گرفته است. نزدیکی روابط روسیه و عربستان سعودی نیز به همین سبب است. در چنین شرایطی اگر آمریکا بخواهد حمله نظامی به عربستان داشته باشد، وضعیت نفت و انرژی در سطح جهان بدترمی شود بنابراین سعودی‌ها خیالشان راحت است که گزینه حمله مطرح نخواهد بود.  

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول