اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا چه سرنوشتی را برای اروپا رقم می زند؟

یک مقام اروپایی گفته است زمان آن رسیده است که اروپا از تعظیم در مقابل امپریالیسم آمریکا دست بردارد.

سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا چه سرنوشتی را برای اروپا رقم می زند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه ایران نوشت: پایان جنگ جهانی دوم و آغاز طرح مارشال باعث شد که کشورهای اروپایی به غیر از اینکه به امریکا وابستگی داشته باشند، استقلال تصمیم‌گیری سیاسی خود را هم در گرو تصمیمات واشنگتن قرار دهند. با وجود تشکیل اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا، شورای اروپا و... اما کشور‌های اروپایی و حتی سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) نمی‌توانند سیاست مستقلی از واشنگتن داشته باشند.

در پرونده‌های مختلف بین‌المللی از پرونده هسته‌ای ایران تا بحران اوکراین، از بحران داعش تا روی کارآمدن طالبان همه و همه نشان‌دهنده این است که اروپا تصمیمات خود را به کاخ سفید گره زده است. هرچند که منافع اروپا گاهی با منافع کاخ سفید یکسان است، اما گاهی منافع اروپایی در تعارض با منافع امریکا قرار می‌گیرد و مردم در این کشورها قربانی تصمیمات دولتمردان خود و امریکا قرار می‌شوند. بحران اوکراین نمونه‌ای از بحران‌هایی است که برای کشورهای اروپایی که دنباله روی تصمیمات امریکا  ایجاد می شود.

وضعیت در کشورهای تروئیکای اروپا در شرایط نامطلوبی قرار دارد و اعتراضات نسبت به سیاست دولتمردان اروپایی نسبت به بحران اوکراین چند برابر شده است؛ تورم، تعطیل شدن کارخانه‌ها، نبود سوخت و... به معضل بزرگ کشورهای اروپایی تبدیل شده و این عدم استقلال در تصمیم‌گیری باعث شده در کشورهایی اروپایی شاهد موارد ذیل باشیم؛

١- رشد راستگرایی افراطی در کشور‌های اروپایی(مجارستان، ایتالیا)
٢- دولت ناپایدار(انگلیس)
٣- اعتراضات ضد دولتی(چک، آلمان، لهستان، آلبانی، اسپانیا)
٤- رشد ملی‌گرایی
٥- اولویت قرار دادن اقتصاد بر دموکراسی و جامعه مدنی
٦- از دست رفتن همگرایی در بین کشور‌های اروپایی.

«میک والاس» نماینده جمهوری ایرلند در پارلمان اروپا شبانگاه یکشنبه در توئیتی نوشت: «به نفع صلح جهانی و مقابله موفقیت‌آمیز با چالش‌های ‌بحران آب و هوایی است که اتحادیه اروپا دارای رابطه مثبت و قوی با چین باشد. زمان آن رسیده که سران اتحادیه اروپا از تعظیم کردن مقابل امپریالیسم امریکا دست بردارند.»

اکنون اروپا در یکی از مقاطع حساس خود قرار گرفته و حتی اگر سخنان هماهنگ‌کننده سیاست خارجه اتحادیه اروپا که گفته بود بقیه جهان جنگل و اروپا باغ است را مفروض قرار دهیم، این باغ در حال تبدیل شدن به جنگل است.

هر چند اکنون با توجه به این شرایط بحرانی در کشورهای اروپایی، صداهایی مبنی بر پایان دادن به بحران اوکراین می‌رسد که برای نمونه می‌توان سخنان امانوئل مکرون را در نظر گرفت.

والاس در توئیت دیگری نوشت که تمام آنچه ما می‌گوییم این است که به صلح فرصت بدهید. اکثر نمایندگان پارلمان اروپا به صلح پشت کرده‌اند. اما این جنگ طلبان در خدمت چه کسانی هستند؟ این جنگ ممکن است برای امپریالیسم امریکا و ناتو خوب باشد، اما برای مردم اروپا یک فاجعه است. ما باید جلوی این جنون را بگیریم.

مکرون که در نشست صلح رم سخنرانی می‌کرد، گفت: «جنگ در اوکراین پیامدهایی برای ما به همراه داشته است و بارها با رئیس‌جمهور روسیه درباره پیامدهای جنگ در اوکراین و نتایج منفی که برای همه ما به همراه خواهد داشت صحبت کرده‌ام.»

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «جنگ در اوکراین نمی‌تواند ادامه یابد و جنگ در اوکراین زندگی‌مان در اروپا را تغییر می‌دهد و جنگ منجر به فقر و گرسنگی خواهد شد.» مکرون در ادامه اضافه کرد: «اجازه ندهیم صلح، گروگان قدرت روسیه شود اما فقط اگر اوکراینی‌ها تصمیم بگیرند و زمانی که بخواهند، صلح امکانپذیر است.» «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «سرگئی شویگو» همتای روس خود مدعی شد که مقامات کی‌یف به‌دنبال تشدید اوضاع در اوکراین نبوده و لندن آماده میانجیگری برای حل بحران است. وزارت دفاع انگلیس طی متنی که در صفحه خود در توئیتر منتشر کرد، افزود: «وزیر دفاع بار دیگر بر حمایت انگلیس و جامعه بین‌الملل از اوکراین و پایبندی این کشور در جلوگیری از تشدید این بحران تأکید کرد. روسیه و اوکراین باید این جنگ را متوقف کرده و انگلیس آماده ارائه کمک است.»

همچنین «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در نشست خبری پس از اجلاس سران اتحادیه اروپا در شهر «بروکسل» در بلژیک از امریکا به‌دلیل اتخاذ معیارهای دوگانه در زمینه قیمت فروش گاز طبیعی انتقاد کرد. مکرون گفت که امریکا گاز خود را به اروپایی‌ها با قیمتی سه تاچهار برابر بیشتر از قیمت گاز در بازار داخلی خود می‌فروشد. مکرون گفت: «گاز امریکا در بازار داخلی سه تا چهار برابر ارزان‌تر از قیمتی است که آنها به اروپایی‌ها عرضه می‌کنند. اینها معیارهای دوگانه هستند.»

به گفته وی، این مسأله باید به موضوعی مورد بحث مبدل شود. مکرون اظهار داشت: «قصد دارم این موضوع را در سفر ماه دسامبر به ایالات متحده مطرح کنم.» رئیس‌جمهور فرانسه در حالی این سخنان را بیان کرد که بحران انرژی در این کشور بالا گرفته و مردم در روزهای گذشته دست به اعتصاب و تظاهرات زدند.

این سخنان نشان‌دهنده این است که دولتمردان اروپا هم وضعیت پیش آمده در اروپا را درک می‌کنند، اما آیا می‌توانند مستقل از واشنگتن تصمیم‌گیری کنند؟ سؤالی که پاسخ به آن در حال حاضر مشکل است و به نظر می‌رسد کشور‌های اروپایی بخصوص سه کشور اروپایی با وجود همه شرایط و بحران‌ها نمی‌توانند سیاست مستقلی از واشنگتن داشته باشند. هرچند صحبت‌های رئیس‌جمهور فرانسه گویای وضع فعلی و شرایطی است که اروپا در آن قرار گرفته است. اروپا امنیت خود را به امنیت امریکا گره زده است و به نظر می‌رسد که تغییرات در کشورهای اروپایی از پایین و از طریق مردم صورت خواهد گرفت. اتفاقاتی که در مجارستان و ایتالیا رخ داد می‌تواند به سایر کشورهای اروپایی سرایت کند و در میان‌مدت و بلندمدت شاهد تعادل در سیاست خارجه کشورهای اروپایی در قبال کشورهایی همچون روسیه، چین و ایران باشیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول