اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آیا انتفاضه جدید در راه است؟/ نگاهی به تبعات افزایش جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها

با روی کار آمدن دولت افراطی نتانیاهو، جنایت‌های اسرائیل روندی صعودی پیدا کرده است و در همین چند روز که از تشکیل کابینه جدید می‌گذرد کرانه باختری شاهد حملات فراوان صهیونیست‌ها بوده است.

آیا انتفاضه جدید در راه است؟/ نگاهی به تبعات افزایش جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، با روی کار آمدن دولت جدید نتانیاهو که از آن به‌عنوان یکی از افراطی‌ترین دولت‌های صهیونیستی در دهه‌های گذشته یاد می‌شود، جنایت‌های اسرائیل روندی صعودی پیدا کرده است و در همین چند روز که از تشکیل کابینه جدید می‌گذرد کرانه باختری شاهد حملات فراوان صهیونیست‌ها بوده است.

البته تاریخ نشان داده که حملات صهیونیست‌ها هیچ‌گاه بی‌پاسخ نمانده و فلسطینی‌ها و گروه‌های مقاومت نیز با عملیات‌های خود ضرباتی را به رژیم‌صهیونیستی وارد کرده‌اند. این شرایط باعث شده تا بسیاری از تحلیلگران و مقامات و فعالان سیاسی در منطقه از احتمال ایجاد انتفاضه‌ای جدید سخن بگویند. چند روز قبل بود که عبدا... دوم، شاه اردن با ابراز نگرانی از اوضاع فلسطین، درباره وقوع انتفاضه جدید و پیآمدهای آن هشدار داد‌.

عبدا... دوم در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گفت: «ما باید درباره وقوع انتفاضه جدید نگران باشیم، اگر این اتفاق بیفتد به فروپاشی کامل منجر خواهد شد و این امر هرگز به نفع اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نخواهد بود.» وی افزود: همه در منطقه به‌خصوص اسرائیلی‌ها از این موضوع نگران هستند و درباره ضرورت جلوگیری از آن اتفاق نظر دارند. وی درباره بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت که روابط خوبی نیز با اردن ندارد، گفت: «ما در منطقه‌ای دشوار زندگی می‌کنیم و به این امر عادت کرده‌ایم، اگر یک طرفی قصد رویارویی با ما را داشته باشد ما نیز آمادگی خوبی (برای مقابله داریم) اما من تمایل دارم همواره به نیمه پر لیوان نگاه کنم.» عبدا... دوم همچنین تصریح کرد: «ما خطوط قرمزی داریم که اگر کسی بخواهد از آن عبور کند با او برخورد خواهیم کرد و می‌دانیم که بسیاری از طرف‌ها در اسرائیل مانند ما نگران هستند.»

انتفاضه‌ جدید، قوی‌تر از انتفاضه‌های قبلی

چند روز قبل نیز حمد بن جاسم، نخست‌وزیر سابق قطر گفته بود: در میان سکوت بین‌المللی، تجاوزات اسرائیل علیه مردم فلسطین افزایش می‌یابد و این همان چیزی است که آنها را به ادامه سیاست‌های ظالمانه و خونریزی بیشتر تشویق می‌کند. وی با محکوم کردن حملات جدید رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها گفت: صهیونیست‌ها باید بدانند که انتفاضه جدید قوی‌تر از انتفاضه‌های قبلی در ۲۰ سال گذشته خواهد بود. حمد بن جاسم افزود: آنچه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با قتل‌عام خونسردانه فلسطینی‌ها، تخریب منازل و اموال آنها توسط اشغالگران رخ می‌دهد و هیچ‌گونه واکنش، محکومیت یا اعتراضی حداقل از سوی پایتخت‌های عربی در پی نداشته است و جهان بین‌المللی نیز واکنشی به آن نشان نمی‌دهد، به من ثابت می‌کند که آنچه اسرائیل انجام می‌دهد خارج از دایره مجازات و انتقاد است. نخست‌وزیر سابق قطر تاکید کرد: در میان سکوت بین‌المللی، تجاوزات اسرائیل علیه مردم فلسطین افزایش می‌یابد و این همان چیزی است که آنها را به ادامه سیاست‌های ظالمانه و خونریزی بیشتر تشویق می‌کند، چون اشغالگران از این مسأله اطمینان پیدا کرده‌اند که از مجازات و پاسخگویی به اقدامات خود مصون هستند. در میان ناتوانی کامل جهان عرب (در مسأله فلسطین) شاهد افزایش شمار شهرک‌نشینان در اراضی اشغالی ۱۹۶۷ هستیم، این یک واقعیت دردناک است که فلسطینی‌ها در این شرایط هیچ روزنه‌ای از امید را پیش روی خود نمی‌بینند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۲، پرخشونت‌ترین سال در کرانه باختری در ۱۷ سال گذشته بوده است و شمار کشته‌شدگان حاکی از آن است که سال ۲۰۲۲ شبیه یک انتفاضه بوده است. در حال حاضر احتمال درگیری دو طرف بیشتر از سال‌های اخیر است. نظرسنجی که مرکز تحقیقات سیاست و نظرسنجی فلسطینیان منتشر کرد، نشان داد که اکنون ۶۵ درصد مردم کرانه غربی از مبارزه مسلحانه حمایت می‌کنند.

انتفاضه سایبری

افزایش حملات سایبری علیه صهیونیست‌ها باعث شده تا بسیاری از کارشناسان از این حملات به عنوان انتفاضه سوم یاد کنند و معتقد باشند انتفاضه در ماه‌های گذشته از فاز نظامی وارد فاز جنگ سایبری شده است. این مجموعه اقدامات که با عنوان عصای موسی نامگذاری شده است در ماه‌های گذشته با نفوذ به سامانه‌های تولید برق و پرونده‌های شخصی توانست به اطلاعات بیش از ۱۲۰ نفر از شخصیت‌های رژیم صهیونیستی دسترسی پیدا کند. اقدامات صورت گرفته برای خاموش کردن دوربین‌های مداربسته در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی و انفجار در برخی زیرساخت‌ها و هک شدن زیرساخت‌های خطوط حمل‌و‌نقل شهری از‌جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است. همه این اقدامات در چهارچوب شروع انتفاضه‌ای از نوع جدید به‌شمار می‌رود که در گذشته سابقه نداشته است، هرچند که مقاومت اسلامی اکنون به بالاترین توان نظامی خود دست پیدا کرده و برد موشک‌های حماس و جهاد اسلامی به ۳۰۰ کیلومتر رسیده که بالاترین نقطه توقف موشک‌های بالستیک رزمندگان فلسطینی است و تمام اراضی را در‌بر می‌گیرد. توانمندی‌های نظامی فلسطین در جنگ سخت و نرم، خاموش شدن شبکه‌های برق رژیم صهیونیستی و به‌صدا درآمدن آژیرهای خطر در همه شهرک‌های یهودی‌نشین، نشان‌دهنده یک انتفاضه جدید در قالب جنگ سایبری است و این شرایط برای رژیم صهیونیستی مشکل‌آفرین خواهد بود و همین مسائل باعث شده که بسیاری از ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین در حال مهاجرت به آمریکا و اروپا باشند.

تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو

در پی برنامه‌های پیشنهادی یاریو لوین، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی که به‌گفته کارشناسان با هدف تضعیف سیستم قضایی این رژیم طراحی شده، تعداد زیادی از صهیونیست‌ها به تظاهرات پرداختند.رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که حداقل ۱۰ هزار نفر از ساکنان تل‌آویو با تجمع در میدان هابیما، علیه کابینه راستگرای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی تظاهرات کردند.به نوشته روزنامه هاآرتص، تظاهرات‌کنندگان که با هدایت أیمن عوده، عضو عرب کنست و رهبر حزب «جبهه دموکراتیک برای صلح و برابری» به مسدود کردن خیابان‌های تل‌آویو پرداختند، پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود «اینجا خانه ما است».

عوده طی سخنرانی در این اعتراضات گفت: «تنها شانس فاشیست‌ها برای بقا، جدا کردن ما از یکدیگر است ولی ما به آنها اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم. بی‌بی (نتانیاهو) و [آریه] درعی به‌دنبال دموکراسی نیستند.»

همچنین در میان صهیونیست‌هایی که علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات کردند، آوی هیمی، رئیس «انجمن اسرائیلی بار» خطاب به لوین گفت: «اجازه نمی‌دهیم اینجا را تبدیل به یک دیکتاتوری کنید». در ادامه تعداد زیادی از تظاهرات‌کنندگان به سمت اقامتگاه امیر اوحانا، رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی - که پیشتر سمت وزارت امنیت داخلی را برعهده  داشت - رفته و در آنجا تجمع کردند.جنبش «پرچم سیاه» به‌عنوان سازمان‌دهنده اصلی اعتراضات علیه نتانیاهو-چه در کابینه فعلی و چه در دوره‌های قبلی- در تجمع شامگاه شنبه تاکید کرد که تظاهرات در شنبه هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت و وعده حضور افرادی بیشتری را داد.

منبع: روزنامه جام جم

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول