اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

سجادی: دوومیدانی باید در کشور نهادینه شود/ ورزشگاهی که نباید افتتاح می‌شد 2 بار افتتاح کردند

وزیر ورزش و جوانان گفت: آرزوی دوومیدانی کاران برگزاری لیگ در زمستان امروز عملی شده است.

سجادی: دوومیدانی باید در کشور نهادینه شود/ ورزشگاهی که نباید افتتاح می‌شد 2 بار افتتاح کردند

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، حمید سجادی در حاشیه مسابقات لیگ دوومیدانی  داخل سالن کشور اظهار داشت: اول از همه میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) را خدمت همه مادران و بانوان کشورمان تبریک عرض می‌کنم. امروز در تالار زیبای دو و میدانی شاهد حال و هوای دیگری هستیم. تشکر می‌کنم از فدراسیون دوومیدانی که پس از سال‌ها تعطیلی رقابت‌های لیگ داخل سالن را برگزار کرد. این همیشه برای ما دوومیدانی‌کاران آرزو بود که در فصل زمستان هم لیگ داشته باشیم. تشکر می‌کنم از باشگاه‌های کشور که هماهنگی لازم را با فدراسیون دو و میدانی داشتند تا این رقابت‌ها به نحو احسن برگزار شود و ورزشکاران خود را در این مسابقات شرکت دهند.

وی ادامه داد: اهالی دو و میدانی قدر این شور و نشاط را می دانند و امیدواریم مسابقات خوبی را شاهد باشیم همانطور که می‌دانید امروز اولین روز مسابقات است و فردا روز پایانی مسابقات که همیشه دو و میدانی در دو روز برگزار می شود. در این دوره از رقابت ها بانوان در نوبت صبح مسابقات خود را برگزار می‌کنند و آقایان در نوبت عصر که یک اتفاق خیلی خوب است که هم بانوان می‌توانند از آن استفاده کنند و هم آقایان. امیدوارم که در سال های آینده شاهد برگزاری رقابت های بین المللی در فصل زمستان باشیم که این موضوع هم اسفند ماه سال آینده عملی خواهد شد. 

وزیر ورزش و جوانان درباره میزبانی ایران در رقابت های آسیایی 2024 گفت: میزبان مسابقات آسیایی داخل سالن ۲۰۲۴ خواهیم بود. سابقا تجربه برگزاری مسابقات بین المللی داخل سالن را داشتیم و با توجه به میزبانی، مدال های خوبی را هم کسب کرده ایم. خیلی از قهرمانان دو و میدانی با حضور در این رقابت ها و کسب مدال توانستند از تسهیلات قهرمانی هم برای شغل شان و هم برای ادامه تحصیل استفاده کنند.

سجادی در خصوص حمایت وزارت از دوومیدانی عنوان کرد: برای خودمان در وزارت ورزش وظیفه می دانیم که در خدمت دو و میدانی و شوقی که برای باشگاه ها هست باشیم تا بتوانیم در فرصت یک سال و نیمه ای که تا المپیک داریم، سهمیه های خوبی را کسب کنیم. سال آینده مسابقات بازیهای آسیایی را هم پیش رو داریم که امیدوارم در این رقابت ها هم نتایج بسیار خوبی را بگیریم. ما از تیم ملی دوومیدانی انتظار زیادی را داریم. همیشه در بازی های آسیایی حضور درخشانی را داشتیم و در ادامه هم امیدوارم که نتایج خوبی در این مسابقات برای کشورمان رقم بخورد.

وی در خصوص نهادینه شدن ورزش دوومیدانی در کشور گفت‌: نه به عنوان وزیر ورزش بلکه به عنوان یک پیشکسوت دو و میدانی از همه خواهش می کنم تمام تلاش خود را بکنند تا دو و میدانی در کشور نهادینه شود تا مردم از رشته‌های مختلف دو میدانی استفاده کنند. اگر دو میدانی نهادینه شود، اتفاق فوق‌العاده‌ای در جامعه رخ خواهد داد. نه تنها ورزشکارانی که برای قهرمانی تلاش می‌کنند، بلکه سایر شرکت کنندگان در این رشته هم می‌‌توانند سلامت و اندام خوبی داشته باشند. دومیدانی می تواند زیر مجموعه بسیاری از رشته‌های ورزشی شود. از دو و میدانی باید به خوبی استفاده کنند و آمادگی لازم را برای حضور در سایر رشته ها را هم داشته باشند تا به این ترتیب سیر قهرمانی و پیشرفت خود را مشاهده کنند. همه دو و میدانی آمادگی جسمانی و یا همان فیتنس است. اگر سایر رشته های ورزشی را هم مشاهده کنید، می بینید که نیاز به آمادگی جسمانی دارند.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: خاطره ای را هم از جام جهانی قطر بگویم که قبل از شروع بازی سوم ایران مقابل آمریکا، از یکی از اعضای کادر فنی تیم ملی خصوصی پرسیدم که تیم مقابل را چطور می‌بینید. به من گفتند تیم مقابل بسیار دونده، پرتلاش و جنگنده است. همانجا بود که به یادم آمد که ای کاش تمام رشته های ورزشی ما بتوانند آمادگی جسمانی که دونده ها کسب می کنند، داشته باشند. مطمئن باشید تمریناتی که دوندگان انجام می دهند، می تواند در تمامی رشته های ورزشی به خصوص در فوتبال تاثیر گذار باشد. بدون شک دو و میدانی یکی از رشته های پایه است و می‌تواند پایه تمام رشته های ورزشی باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص بازسازی زیر ساخت های دوومیدانی گفت: واقعیت امر این است که نه تنها دو و میدانی بلکه تمام زیرساخت هایی که داریم، نیاز به نگهداری دارند. متاسفانه تعداد پیست های دوومیدانی در کشور کم شده است. یکی از پیست های خاطره انگیز که در قلب پایتخت قرار دارد، استادیوم شیرودی یا همان امجدیه سابق است. یکی دیگر از این پیست ها پیست آبی رنگ مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب است که یک پیست استاندارد و یکی از ابزار های دست فدراسیون دو و میدانی است که باید برای تیم های ملی مورد استفاده قرار بگیرد. این پیست ها نیاز به ترمیم دارند. 

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: چه مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب، استادیوم شیرودی و چه استادیوم حافظیه شیراز چرا که دوندگان خوبی در استان فارس داریم. این استادیوم یکی از مراکز سازنده دوومیدانی کشور است. ترمیم این پیست ها هزینه زیادی را نمی‌خواهد و وزارت ورزش در دستور کار خود دارد تا با کمک شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی چند پیست ۴۰۰ متر در کشور را به خوبی بازسازی کند. روی این پیست ها می شود تمرین کرد و دوید، اما خودمان می‌دانیم که این پیست ها استاندارد کامل را ندارند و برای سلامتی دوندگان بسیار مضر است. کفش میخی که دوندگان می پوشند، برای دویدن کاملاً باید روی پیست تارتان باشد. وقتی کیفیت پیست تارتان از بین برود،‌ میخ های کفش دوندگان به آسفالت و یا بتن تارتان برخورد می‌کند که باعث می‌شود آنها آسیب ببینند.

سجادی تصریح کرد: در کشور مناطق زیادی را داریم که کم برخوردار هستند و از نظر امکانات ورزشی در شرایط خوبی قرار ندارد. یا اماکن ورزشی هم که در اختیار داریم به دلیل عدم نگهداری مناسب، بی کیفیت شده اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از پروژه های ورزش در استان ها در شرایط 80 درصد افتتاح شدند گفت: در این ۱۶ ماهه که در وزارت ورزش حضور دارم، میراثی را تحویل گرفتم که قابل گفتن نیست. در این ۱۶ ماه نتوانستم پروژه ای را تکمیل و افتتاح کنم. وقتی به استان ها سفر می کنم، می بینم پروژه هایی هستند که در شرایط ۸۰% افتتاح شدند. در استان مازندران پروژه‌ای را داشتیم که دو سال پیش آن را با موتور برق افتتاح کردند و تا به امروز هم نه برق دارد، نه آب دارد و نه گاز .

قهرمان اسبق دو و میدانی آسیا اضافه کرد: در بسیاری از موارد می بینید که سالن شیشه ندارد و در واقع این سالن اصلاً قابل بهره برداری نبوده که آن را افتتاح کردند اما دو سال پیش در یک شرایط خاص این سالن را با استفاده از موتور برق افتتاح کردند. امروز این مجموعه ورزشی روی دستمان مانده است چرا که منابع نداریم که آن را تکمیل کنیم. امروز هم با توجه به شرایط اقتصادی و گران شدن تجهیزات و حتی دستمزد کارگران، کار برایمان کمی مشکل است.

سجادی در خصوص بازسازی اماکن ورزش گفت: در حال حاضر به دنبال تامین منابع و چاره اندیشی برای تکمیل این پروژه‌ها هستیم. پروژه هایی که افتتاح شده‌اند اما تکمیل نشده اند. از شما می خواهم بروید و ورزشگاه پارس شیراز را ببینید. ورزشگاهی که گفته می‌شود دوبار افتتاح شده است اما تا به امروز چمن مناسب و فضای خوبی ندارد. پیست دو و میدانی آن هم که از چند نقطه نشست کرده است و قابل استفاده نیست. حتی این را هم نمی شود ترمیم کرد اما با توجه به اقداماتی که صورت گرفته و طبق آخرین اخباری که از این ورزشگاه به من داده اند، تمام نقاط این ورزشگاه رو به بهبود است و تلاش همه بر این است که در بهار بتوانیم از آن بهره برداری کنیم. این ورزشگاه یکی از بهترین ورزشگاه های کشور است و می‌تواند پتانسیل های خوبی را در خود جای دهد و مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: استادیومی که امروز قابل بهره برداری نیست، چهار سال پیش نه فقط یک بار بلکه دوبار افتتاح شده است و این موضوع برای ما بسیار جالب است. در هر صورت تلاش می‌کنیم که پیست های دو و میدانی که در نظر داریم را ترمیم کنیم تا دو و میدانی کاران کشورمان بتوانند از آنها استفاده کنند. یکی از آن پیست ها، پیست مجموعه آفتاب انقلاب است که می توانم بگویم فقط به دو و میدانی پایتخت محصور می شود. این مجموعه ورزشی هم در ساختار دچار مشکل است چرا که خط پایان دو و میدانی باید رو به جنوب باشد اما خط پایان این پیست رو به غرب است. و وقتی دونده در غروب بخواهد مسابقه دهد و یا تمرین کند، دچار مشکل می شود اما به هر حال در تلاش هستیم که ترمیم کنیم و در اختیار فدراسیون دوومیدانی قرار دهیم تا ملی‌پوشان بتوانند به نحو احسن از آن استفاده کنند.

وزیر ورزش  خاطرنشان کرد: همچنین من در خصوص پیست ورزشگاه آزادی هم با شرکت توسعه صحبت کرده‌ام تا این پیست هم ترمیم شود. ورزشگاه آزادی با توجه به شرایطی که دارد، می‌تواند محل خوبی برای برگزاری مسابقات بانوان باشد. این یکی از اهدافی است که آن را دنبال می کنم و تا به امروز هیچ کجا آن را بیان نکرده بودم. این ورزشگاه می‌تواند میزبان مسابقات بانوان باشد. واقعاً دوست دارم که برخی از امکانات گذشته به دو و میدانی برگردد. شما نگاه کنید در مسابقات فوتبال چطور تناژ های آهن را روی این پیست میگذارند که فقط تبلیغات انجام دهند. در دنیا حتی با کفش معمولی هم روی پیست تارتان میرود چرا که باعث می شود خیلی زود از بین برود.

سجادی با اشاره به نگهداری  نکردن از اماکن ورزش گفت: خیلی از اماکن ورزشی ما به دلیل عدم نگهداری از بین رفته است. در همین ورزشگاه آزادی هم شما می بینید که چطور با ماشین روی پیست آن می روند. چنین ورزشگاه هایی سرمایه ملی هستند و باید از این سرمایه ها به خوبی محافظت کنیم. در خصوص جاده تندرستی ورزشگاه انقلاب هم همین بوده است. وقتی من در بازدید از این ورزشگاه دیدم که نصف جاده آن به صورت آسفالت است، خواهش کردم که آن نصف دیگر را هم کارتون کنند تا هم جلوه خوبی داشته باشد و هم ورزشکاران بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند.

وی در پایان عنوان کرد: به تمام همکاران خود گفتم که باید از مکانهای ورزشی که در اختیار داریم به خوبی نگهداری کنیم. اگر حتی نیاز است آموزش ببینیم که چطور از اماکن خودمان محافظت کنیم. چه سالن های دو میدانی، چه ورزشگاه های فوتبال و چه ورزشگاه هایی که ورزش های رزمی روی آنها انجام می‌شود. در برنامه خود داریم که برای هر رشته ورزشی یک تخصص نگهداری داشته باشیم و به صورت کامل و علمی از آنها نگهداری کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول