اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اندیشکده‌ها در رژیم مافیایی آمریکا چگونه عمل می‌کنند؟

تحلیلگر حوزه روابط بین‌الملل درباره نقش اندیشکده‌های آمریکایی در تعیین سیاست خارجی ایالات متحده گفت: این نهادها سعی می‌کنند در سیاست‌هایی که اجرا می‌شود، تاثیرگذار باشند.

اندیشکده‌ها در رژیم مافیایی آمریکا چگونه عمل می‌کنند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، فواد ایزدی، تحلیلگر حوزه روابط بین‌الملل درباره نقش اندیشکده‌های آمریکایی در تعیین سیاست خارجی ایالات متحده گفت: این نهادها سعی می‌کنند در سیاست‌هایی که اجرا می‌شود، تاثیرگذار باشند و البته باید توجه داشت در ساختار سیاسی آمریکا، پول و منابع مالی حرف اول را می‌زند و به طور معمول، افراد و بنیادهایی که نسبت به برخی از موضوعات مثل خاورمیانه، صهیونیست‌ها و منابع انرژی دغدغه‌هایی دارند درپی آن هستند که برای منافع خود به سیاستمداران در مراحل رسیدن به قدرت و پس از آن کمک کنند تا سیاست‌های تعیین شده از سوی دولت به نفع آنها تمام شود.

ایزدی ادامه داد: از آنجا که سیاستمدارانی که به آنها کمک مالی شده است در عمل نمی‌توانند عنوان کنند از فلان بنیاد پول دریافت کرده‌اند در این مرحله، اندیشکده‌ها پا به میدان می‌گذارند و سیاستمداران و مجریان سیاست‌های قوه‌مجریه عنوان می‌کنند در تنظیم سیاست‌های خود از محتوای ارائه شده اندیشکده‌ها استفاده کرده‌اند. 

وابستگی مالی اندیشکده‌ها

وی با اشاره به ظاهر علمی و کارشناسی اندیشکده‌‌ها تصریح کرد: عقبه مالی این اندیشکده‌ها سرمایه است و اساسا محافل و افرادی که از منابع مالی زیادی برخوردارند هم اقدام به تاسیس اندیشکده و هم به سیاستمداران کمک مالی می‌کنند و در چنین شرایطی کار ویژه این اندیشکده‌ها تولید محتوا و ارائه پیشنهاد به سیاستمداران است. هدف اصلی نهادهای مالی پشت پرده این اندیشکده‌ها نیز این است که با تولید محتوا، جهت سیاستگذاری را به نفع خود تغییر بدهند. در واقع این شیوه کار اندیشکده‌ها از دهه‌های پیش بوده است.

پوسته به ظاهر علمی اندیشکده‌های آمریکا

استاد دانشکده مطالعات جهان درباره شیوه کار اندیشکده‌ها خاطرنشان کرد: محتوایی که این مراکز به ظاهر علمی تولید می‌کنند، کاملا در راستای منافع بانیان مالی است و آنها تحقیقات و پژوهش‌های خود را به عنوان کار کارشناسی به قوه‌مجریه و مقننه ارائه می‌دهند. این مسأله البته به نوع تفوق احزاب دموکرات و جمهوریخواه در فضای سیاسی آمریکا هم بستگی دارد و اگر جمهوریخواهان در راس باشند به طور معمول افرادی را دعوت می‌کنند که به این حزب نزدیکی داشته باشند.

وی در ادامه به وجود اختلاف میان جریان‌های سیاسی و اندیشکده‌ها اشاره کرد و گفت: این منازعات عمدتا در مسائل مربوط به غرب آسیا نمود بیشتری دارد. به عنوان نمونه لابی صهیونیسم طی دهه‌های گذشته این هدف را دنبال می‌کرد که رژیم‌اشغالگر قدس در حوزه نظامی، توانمندی ویژه‌‌ای داشته باشد و نسبت به اعراب، برتری رزمی خود را حفظ کند. از سویی دیگر، لابی اعراب هم چنین هدفی را دنبال می‌کند. این اختلافات به ماجرای فروش جنگنده اف ۳۵ به امارات رسید و با این‌که توافق اولیه در این زمینه حاصل شده بود اما لابی رژیم‌صهیونیستی با توجه به این‌که از قدرت بیشتری در آمریکا برخوردار است برای این موضوع مانع‌تراشی کرد و همین مسأله باعث شد بر سر تحویل نسخه ضعیف‌تری از اف ۳۵ به امارات، توافق حاصل شود. 

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل اضافه کرد: سیاستمداران علاوه بر این‌که از اندیشکده‌ها و حامیان مالی آنها تاثیر می‌پذیرند، تحت‌تاثیر محیط‌های دیگر هم قرار می‌گیرند و ممکن است حامیان سیاستمداران، اندیشکده نداشته باشند اما از منابع مالی قوی برخوردار باشند و باید گفت اساسا سیستم سیاسی آمریکا به دلیل حضور متعدد ذی‌نفعان پیچیده است.

وی تاکید کرد: نه می‌توان درباره نقش اندیشکده‌ها در آمریکا اغراق کرد و نه می‌توان جایگاه آنها را نادیده گرفت، روش صحیح طرح موضوع آن است که با ساختار سیاسی آمریکا و پیچیدگی‌های آن آشنا شویم تا به دور از ساده‌سازی، سبک حکمرانی در ایالات متحده را تحلیل کنیم. 

اتفاق نظر اندیشکده های آمریکایی در دشمنی با ایران

ایزدی با اشاره به اتفاق نظر اندیشکده‌ها، لابی‌های مختلف و همچنین سیاستمداران و سیاستگذاران آمریکایی در نحوه برخورد با ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی در آمریکا به هر دلیلی لابی ندارد و در مقابل، در ایالات متحده دشمنانی زیادی در حوزه اندیشکده‌ها، لابی‌های صهیونیستی و عربی و بنیادهای مالی دارد. به همین علت در ساختار سیاسی آمریکا دشمنی با ایران موضوعی است که روی آن اتفاق نظر وجود دارد.

منبع: روزنامه جام جم

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول