اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

خط غرب| حضور نظامی ایران در اروپا و آمریکای لاتین/ سپاه پاسداران وارد قلمرو شرقی ناتو می شود

اندیشکده جِیمز تاون (The JamesTown) آمریکا نوشت که « صادرات پهپادهای ایران به منطقه بالکان» پیامدهای ژئوپلیتیک برای غرب دارد و ورود تهران به صنعت پهپادی منطقه، دروازه را برای ورود سپاه پاسداران به پهنه جنوب شرقی ناتو باز می‌کند.

خط غرب| حضور نظامی ایران در اروپا و آمریکای لاتین/ سپاه پاسداران وارد قلمرو شرقی ناتو می شود

فارس پلاس؛ گزارش ویژه - «خط غرب» ویژه نامه‌ رصد نهادهای مطالعاتی بلوک غرب و اندیشکده‌های صهیونیستی با کلیدواژه ایران است. ادعاهای مطروحه صرفا جهت اطلاع مخاطبان مکتوب شده و لزوماً مورد تایید خبرگزاری فارس نیست.

ورود سپاه پاسداران به قلمرو شرقی ناتو در اروپا!

اندیشکده جِیمز تاون (The JamesTown) آمریکا در گزارشی تحت عنوان «پیامدهای ژئوپلیتیک صادرات پهپادهای ایران به منطقه بالکان» نوشت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازیگر اصلی در اشاعه برنامه پهپادی ایران است. بر همین اساس، ورود تهران به صنعت پهپادی منطقه بالکان، دروازه را برای مداخله سپاه پاسداران در سراسر پهنه جنوب شرقی ناتو باز می‌کند.»

این نهاد مطالعاتی در ادامه مدعی شد: «از یک سو، تهران با حملات سایبری علیه برخی از متحدان منطقه‌ای ناتو نظیر آلبانی درحال ایجاد اخلال در محیط امنیتی منطقه است. همزمان نیز درحال تحکیم روابط خود با صربستان است ...  از سوی دیگر، مولفه مذهب نیز وجه مشترکی است که تهران می‌تواند از آن بهره برداری کند. اگرچه اکثریت مسلمانان بالکان سنّی هستند، امّا برخی جوامع مذهبی نظیر بکتاشیه و علوی‌ها (قزلباش) کماکان در معرض نفوذ ایران‌ قرار دارند.»

جِیمز تاون (The JamesTown) افزود: هواپیماهای بدون سرنشین ایران به دلیل «نیازمندی‌ مداوم کرملین» و «توسعه شبکه جهانی خط تولید پهپادهای ایرانی» در حال گسترش است ... وضعیت امنیتی فعلی بالکان متشنج است ... بنابراین ورود ایران به بازار تسلیحات بالکان می‌تواند موجب تسریع مسابقه تسلیحاتی روبه‌پیشرفت بالکان و درگیری تمام عیار در اروپای شرقی شود.

این اندیشکده در ادامه به ابراز علاقه صربستان به پهپادهای ایرانی می‌پردازد: «اگر چه صرب‌ها برنامه پهپادی بومی خودشان را دارند، امّا صرفه اقتصادی و اثبات کارایی رزمی پهپادهای ایرانی می‌تواند بلگراد را مجذوب خود کند. مضاف بر این، ایران می‌تواند از طریق یک قرارداد تولید محلی به صرب‌ها کمک کند که [همین موضوع] هزینه برنامه پهپادی صربستان را کاهش می‌دهد.»

نهاد مطالعاتی «جِیمز تاون» صربستان را نقطه ورود ایران به بالکان می‌پندارد و معتقد است: «اگر قرارداد [پهپادی صربستان] با ایران نهایی شود، بلگراد تبدیل به بزرگترین اپراتور پهپاد نظامی در بالکان تبدیل خواهد شد

این اندیشکده آمریکایی به واشنگتن پیشنهاد می‌کند که سیاست خود را اصلاح کنند تا مانع شکل گیری یک اردوگاه طرفدار ایران در منطقه جنوب شرق اروپا شوند؛ زیرا معتقد است که با سرازیر شدن تسلیحات چینی و ایرانی به منطقه بالکان، چنین اردوگاهی در حال شکل گیری است.

جِیمز تاون (The JamesTown) دو مسیر را برای معکوس کردن روند فوق پیشنهاد داد:

۱: تقویت روابط با کشورهای منطقه نظیر بوسنی هرزگوین و کوزوو است. ترکیه به عنوان یک همسایه مستقیم بالکان احتمالاً می‌تواند در بهبود روابط واشنگتن و منطقه نقش ایفا کند.

۲: راه دیگر پیشنهادی مربوط به لجستیک و تجارت است. این اندیشکده مدعی است که تهران دارای پایگاه تولید متعددی در سراسر جهان است امّا بیشتر قطعات پهپادهای پیشرفته ایرانی وابسته به قطعات غربی می‌باشد و ناتو باید از این به اصطلاح آسیب پذیری استفاده کنند.  [1]

آمریکا مراقب مانورهای ایران در آمریکای لاتین باشد

نیروی دریایی ایران قرار است برای اولین بار در تاریخ از کانال پاناما عبور کند. این کانال یک گذرگاه آبی مهم در حیاط خلوت آمریکا است.ناوگروه ۸۶ نخستین ناوگروهی خواهد بود که پس از عبور از کانال پاناما یک بار کره زمین را دور می‌زند و به این ترتیب ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی به این جایگاه می‌رسد که در تمام تنگه‌های راهبردی جهان حضور یافته است.

این موضوع محافل وابسته به غرب را آشفته کرد. عضو نزدیک به سازمان منافقین خلق در پایگاه تحلیلی عرب نیوز (ArabNews) نوشته است: آمریکا باید مراقب مانورهای ایران در آمریکای لاتین باشد. افزایش حضور نظامی رژیم ایران  در آمریکای لاتین باید یک هشدار جدی برای جامعه بین‌الملل(!) به ویژه آمریکا باشد. جمهوری اسلامی به حدی جسور شده است که ناوهای جنگی را برای اولین بار در تاریخ خود به کانال پاناما می فرستد.

عرب نیوز (ArabNews) در ادامه نوشت: «رهبران ایران علاوه بر بسط تسلط نظامی بر منطقه، روابط خود را با کشورهای آمریکای لاتین به دلایل اقتصادی (دور زدن تحریم) تقویت کرده‌اند.»

سمپاتِ منافقین در گزارش مدعی شد: «مضاف بر این، از دید رهبران ایران، کشورهای آمریکای لاتین مکان مناسبی برای عملیات مخفی اطلاعاتی به ویژه علیه آمریکا هستند. این موضوع باعث نگرانی مقامات [ایالات متحده] نسبت به افزایش دامنه نفوذ ایران در حیاط خلوت آمریکا شده است.» [2]

حضور مستشاران نظامی ایران در بلاروس و اوکراین!

بنیاد دفاع از دمکراسی (FDD) از نهادهای نزدیک به جریان راست افراطی آمریکا در گزارشی تحت عنوان «ایران و روسیه به ساخت کارخانه پهپاد در روسیه سرعت می‌بخشند» مدعی شد:

  • با استناد به گزارش وال استریت ژورنال، تهران و مسکو در حال پیشبرد پروژه ساخت تاسیسات تولید پهپاد ایرانی در روسیه هستند. طبق این گزارش، هیئتی بلندپایه شامل «عبدالله محرابی» رئیس بخش تحقیقاتِ نیروی هوافضای سپاه پاسداران و «قاسم دماوندیان» مدیرعامل صنایع هوایی قدس ماه گذشته از پایگاه پیشنهادی نزدیک شهر یلابوگا روسیه بازدید کردند.

عضو ایرانی الاصل این بنیاد تروریستی در تحلیل این ادعا نوشت: « ایران به دنبال دور زدن [آن دسته از] تحریم‌های آمریکا و اروپا است که فروش، تامین یا انتقال پهپاد به روسیه را هدف قرار می‌دهد. واشنگتن باید اطمینان حاصل کند که مجازات [تهران] به دلیل متدهای خلاقانه‌اش در اشاعه و گسترش تسلیحات آن ادامه می‌یابد و در همین حال مطمئن شود که اوکراین [ادوات] دفاعی مورد نیاز برای پهپادهای جدید در میدان نبرد را داراست.» 

بنیاد دفاع از دمکراسی (FDD) آمریکا در ادامه مدعی شد: «گزارشاتی مبنی بر آموزش روس‌ها برای استفاده از [پهپادها] توسط پرسنل نظامی ایران موجود است.» این نهاد آمریکایی نوشت که حتی مربیان ایرانی در کریمه و بلاروس مشاهده شده‌اند!

به گزارش فارس، تمرکز غرب و جراید غربی شدیداً بر روی توان پهپادی ایران است. این موضوع حتی بیش از وقایع مهر و آبان ۱۴۰۱ مورد توجه بوده است. دلیل این موضوع را شاید بتوان در گزارش اخیر روزنامه انگلیسی یافت.  گاردین روز سه‌شنبه به نقل از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا نوشت که ایران در حال ظهور به عنوان یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان‌قیمت و مرگبار است.


[1]:https://jamestown.org/program/the-geopolitical-ramifications-of-iranian-drone-exports-to-the-balkans/

[2]:https://www.arabnews.com/node/2247841

[3]:https://www.fdd.org/analysis/2023/02/09/iran-russia-expedite-building-drone-factory-in-russia/

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول