اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سلامت و تغذیه

دورهمی با آبگوشت بزباش حتی در اوج خانه تکانی

آبگوشت فرداعلا از جذابترین گزینه ها برای دورهمی های صمیمی و خودمانی است و چه خوب است که طبخ انواع آبگوشت های ایرانی را بلد باشیم تا تکرار یک دستورپخت همیشگی، آبگوشت را به لیست غذاهای تکراری بدون تنوع و احیانا لیست سیاه بچه های بدغذا نبرد؛ مثلا آبگوشت بزباش از آن غذاهای خوش خوراکی است که حتما همه را عاشق خودش می کند.

دورهمی با آبگوشت بزباش حتی در اوج خانه تکانی

گروه زندگی- در این روزهایی که همه حسابی مشغول خانه تکانی‌اند، احتمالا پذیرایی از مهمان کار چندان راحتی نیست اما به هرحال مهمان حبیب خداست و نباید درها را به روی حبیب خدا بست، به خصوص اگر مهمانان مان، پدر و مادری عزیزتر از جان باشند که دیگر جایی برای اما و اگر باقی نمی‌ماند.

 معمولا وقتی قرار است پدر و مادر مهمان خانه مان شوند، دلمان می‌خواهد برای وعده غذایی، گزینه‌ای رو کنیم که لطف خوردنش به دورهم بودن است و به قول معروف، تنهایی مزه نمی‌دهد‌. درست حدس زدید؛ از همان غذای اصیل ایرانی یعنی آبگوشت فردِاعلا حرف می زنیم که از جذابترین گزینه‌ها برای دورهمی‌های صمیمی و خودمانی است و چه خوب است که طبخ انواع آبگوشت های ایرانی را بلد باشیم تا تکرار یک دستورپخت همیشگی، آبگوشت را به لیست غذاهای تکراری بدون تنوع و احیانا به لیست سیاه بچه‌های بدغذا نبرد؛ مثلا آبگوشت بزباش از آن غذاهای خوش خوراکی است که حتما همه را عاشق خودش می‌کند.

نگران نباشید! بدون گوشت بز هم می‌شود

ممکن است با شنیدن نام بز به عنوان پیشوند نام این آبگوشت، ذهنتان به سمت گوشت بز برود که البته بیراه هم نیست و طبق تاریخچه ای غیررسمی، گفته می‌شود آن قدیم‌ها از کله بز برای پختن این نوع آبگوشت استفاده می شده اما در زمان فعلی، این رسم و رسومات از بین رفته و دیگر نیازی نیست به کله بز و یا حتی گوشت بز متوسل شویم، پس همین که با خیال راحت و بدون عذاب وجدان می‌توانیم گوشت گوسفندی را جایگزین کله بز کنیم و یک آبگوشت واقعی داشته باشیم و نه یک کله پاچه بز، جای شکرش باقی است‌. ضمنا خیلی هم فرقی نمی‌کند از کدام قسمت گوسفند استفاده کنید، مثلا می‌توانید سردست یا راسته بخرید و یا اصلا مثل خانم‌های کدبانو، وقتی گوشت خورشتی می‌خرید، استخوان‌ها با مقداری از گوشت را برای آبگوشت کنار بگذارید اما تحت هر شرایطی، اضافه کردن مقداری دنبه از الزامات است و اصلا یکی از فوت‌های آبگوشت پزی به سبک حرفه‌ای، همین دنبه ای است که داخل آبگوشت تان شناور می‌شود.

اما برای پخت آبگوشت بزباش که بیشتر همدانی‌ها و کمتر خراسانی ها مدعی تملک آنند، چه موادی لازم است؟ اول با آنچه نیاز دارید آشنا شوید تا برویم سر اصل مطلب.

مواد لازم:

گوشت گوسفندی با استخوان: نیم کیلو

لوبیا قرمز: ۲۵۰ گرم

پیاز: دوعدد بزرگ

سیر: چند حبه به دلخواه

رب: دوقاشق غذاخوری

گوجه: ۳ عدد

سیب زمینی: ۳ عدد بزرگ

گشنیز و جعفری:۲۵۰ گرم

نمک،فلفل، زردچوبه و دارچین: به مقدار لازم

قل قل دیگ آبگوشت از صبح خروس خوان

گرچه پختن آبگوشت فوت و فن‌های خاص خودش را دارد اما در کل غذای پر دردسری نیست و همین که بعد از نماز صبح، همت کنید و آبگوشت را بار بگذارید، یعنی نصف بیشتر راه را رفته اید، فقط حواستان باشد مثل خیلی از مادرهای مسئولیت پذیری که از صبح خروس خوان، بسم الله می‌گویند و شروع به رفت و روب می‌کنند! با سر و صدای اضافه، بچه‌ها و آن هایی که خواب هستند را خواب زده نکنید؛ گوشت، پیاز خردشده، سیر، ادویه ها و لوبیا قرمزی که از شب قبل خیس کرده اید و قرار است به جای نخود و لوبیای همیشگی، آبگوشت تان را لذیذتر کند را داخل قابلمه بریزید و به تعداد هر نفر یک کاسه آب اضافه کنید. بعد از آنکه قابلمه به جوش آمد، زیرش را کم کنید و بروید سراغ زندگی‌تان؛ تا یک ساعت قبل از وقت غذا، دیگر کاری با قابلمه ندارید و در این مدت، هم می‌توانید حسابی به مهمانانتان برسید و هم سروسامانی به خانه تکانی بدهید.

آبگوشت پزان؛ یک کلاس عملی برای مجردهای خانه

همانطور که می‌دانید آبگوشت غذای سنگینی است و بیشتر مردم از این غذا برای وعده ناهار استفاده می‌کنند اما یادتان باشد که در روز آبگوشت خوران، صبحانه را هم سبک بخورید. البته در این روزهای خانه تکانی احتمالا آنقدر فعالیت دارید و انرژی می سوزانید که دیگر نگران سنگینی آبگوشت نباشید.

خب برویم سراغ آبگوشت مان. دم دمای ظهر، موادی که از اذان صبح بارگذاشتید، به خوبی جا افتاده و فقط مانده ریزه کاری ها و ادامه مراحل پخت. اگر بالای چهارپایه هستید و یا مشغول خوش و بش با مهمانان عزیزتر از جانتان، می توانید از اینجا به بعد کار را به بچه‌های بزرگتر خانواده بسپارید، بالاخره وقتش است که آن ها هم به شکل عملی، روش پخت آبگوشت را یاد بگیرند تا وقتی به خانه بخت رفتند، برای گرفتن دستورپخت آبگوشت، دقیقه به دقیقه گوشی به دست نشوند. توجه داشته باشید که منظورمان فقط دختر خانم‌ها نیستند، چون طبخ آبگوشت در بسیاری از خانواده ها توسط آقایان انجام می شود و آقاپسرها هم باید از پخت آبگوشت سردرآورند.

دنبه و گوجه کوبیده شده، فوتی از فوت های کوزه گری

از اینجا به بعد، کارچندانی نمانده، فقط باید گوجه ها و سیب زمینی ها به قابلمه اضافه شده و نیم ساعتی اجازه دهید تا کاملا بپزند. بعد از آن، می ماند اضافه کردن رب و نمک و سپس گشنیز و جعفری خردشده. البته خیلی ها از سبزی قورمه برای این نوع آبگوشت استفاده می‌کنند اما از ما می‌شنوید گشنیز و جعفری تازه چیز دیگری است و از یک آبگوشت بزباش، به هیچ وجه حس خوردن قورمه سبزی ترید شده به شما نمی‌دهد!

اما کوبیدن دنبه و گوجه پخته شده هم خودش خانی از خان هاست که طعم آبگوشت تان را حسابی متحول خواهد کرد. این کار را به مردان خانه بسپارید که اساسا عاشق کوبیدن مخلفات آبگوشت هستند و رویتان را زمین نمی‌اندازند. راستی دور گوشکوب برقی و داشتن مخلوطی کاملا له و میکس شده را خط بکشید، چون نه سنخیتی با غذای سنتی ما دارد و نه می تواند ظاهر خوبی به آبگوشت بدهد. بعد از آنکه همه این مواد را به ابگوشت اضافه کردید، حدود نیم ساعت دیگر اجازه دهید تا آبگوشت کاملا جا بیفتد.

لذت دوچندان آبگوشت خوران با یک کار تیمی

وقت خوردن آبگوشت درست زمانی است که شازده پسرتان با چند عدد نان سنگگ تازه به خانه می‌رسد. اصلا همه لطف آبگوشت به دورهمی و بودن نان سنگگ تازه است، پس حتما از قبل برای خریدن نان تازه برنامه ریزی کنید تا مجبور نشوید نان بیات جلوی پدر و مادرتان بگذارید. نه اینکه نان بیات، خوردن نداشته باشد اما به هرحال مهمانی گفته اند و آبگوشتی! نان های بیات را هم اگر دیگر قابل خوردن نیستند، قبل از آنکه کپک بزنند، خردکنید و به نیت اموات، بریزید برای پرنده ها. 

آبگوشت از آن غذاهایی است که خوردنش هم یک کار تیمی می‌طلبد. از آنجایی که آبگوشت را باید داغ خورد، قبل از پر کردن کاسه ها، مواد داخل آبگوشت را جدا کنید و کوبیدنش را به همسرجان یا شازده پسرتان بسپارید و سپس خودتان مشغول کشیدن آبگوشت شوید. با این حساب همگی باهم می توانید سرسفره بنشینید و بدون آنکه غذا از دهان بیفتد، آبگوشت را نوش جان کنید. راستی یادتان نرود در کنار سبزی خورن تازه و پیاز، از آن سیرهایی که ته کابینت جاسازی کرده اید تا برای مهمانان خاص تان روکنید، سر سفره بگذارید. دوغ هم که پای ثابت ضیافت آبگوشت خوران است و قطعا از ذهنتان نمی رود.

به نظرتان وقتی در اوج خانه تکانی هستید و اشتهای تان دوچندان، یک آبگوشت لذیذ آن هم از نوع بزباش با طعمی بی نظیر، در جوار خانواده و مهمانان ویژه نمی چسبد؟

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول