اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چرا «اوپک پلاس» راهبرد کاهش تولید نفت را ادامه می‌دهد؟

پایبندی مجموعه اوپک پلاس به راهبرد کاهش تولید نفت خام در سال آینده تأثیر بزرگی در افزایش قیمت نفت خواهد داشت و حامل این پیام است که این مجموعه نگاه راهبردی به بازارهای نفت خام دارد. گرچه این سیاست باعث افزایش قیمت نفت خام می‌شود، اما مهم‌ترین هدف آن جلوگیری از سقوط و نوسان قیمت‌هاست تا بازار از نگرانی رکود اقتصاد جهانی ناشی از دوران شیوع کرونا رهایی یابد.

چرا «اوپک پلاس» راهبرد کاهش تولید نفت را ادامه می‌دهد؟

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- راهبرد معاصر نوشت: چندی پیش مجموعه «اوپک پلاس» اعلام کرد تصمیم گرفته است تولید نفت خام خود را به میزان 1.4 میلیون بشکه در روز در سال 2024 کاهش دهد. در بیانیه این مجموعه پس از نشست اعضایش در وین، پایتخت اتریش آمده است: سطوح تولید جدید با هدف تداوم ثبات در بازار باثبات نفتی و تزریق اطمینان بلندمدت به بازار، مطابق با رویکرد محتاطانه و پیشگیرانه است.

طبق این بیانیه، سطح کل تولید نفت خام کشورهای عضو ائتلاف به جای 41.86 میلیون بشکه در روز از ابتدای سال 2024 تا پایان سال همان سال به حدود 40.46 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. به طور کلی کاهش تولید محدود به اوپک پلاس نیست، زیرا عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان گفت، کشورش کاهش داوطلبانه مازاد تولید نفت خام خود را به میزان 1 میلیون بشکه در روز اعمال خواهد کرد.

وی پس از نشست اوپک پلاس افزود: این رویه از جولای آینده به مدت یک ماه آغاز می شود که قابل تمدید است.

کشورهای اوپک پلاس حدود 40 درصد نفت خام جهان را تولید و توزیع می کنند و شامل کشورهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه است. عربستان سعودی تنها عضو اوپک پلاس است که ظرفیت ذخیره ‌سازی کافی برای زمان کاهش یا افزایش تولید دارد.

بازارهای جهانی تحت تأثیر قرار گرفتند؟

 تصمیم اوپک پلاس تأثیر فوری بر بازارهای انرژی داشت، زیرا قیمت نفت دوشنبه گذشته بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت. همچنین بهای معاملات نفت برنت دریای شمال تا پایان همان روز با 1.08 دلار یا 1.4 درصد افزایش به 77.21 دلار در هر بشکه و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 1.07 دلار یا 1.5 درصد افزایش به 72.81 دلار در هر بشکه رسید.

بنابراین، پس از افزایش دو درصدی جمعه گذشته و پس از آنکه وزیر انرژی عربستان اعلام کرد تولید این کشور در ماه ژوئیه به 9 میلیون بشکه در روز به جای 10 میلیون بشکه در ماه می 2023 کاهش می یابد، قراردادهای فروش نفت خام تحت تأثیر آن، رشد داشتند.

چرا این تصمیم گرفته شد؟

محمد بن فرحان، مشاور مالی و عضو انجمن اقتصادی عربستان گفت: تصمیم اوپک پلاس ثبات بازارهای نفت را حفظ و عرضه و تقاضا را که به شدت افزایش یافته است، متعادل می کند. کاهش تولید نفت موجب تعادل میان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی، حمایت از بازارهای نفت و جلوگیری از نوسانات قیمت نفت می شود.

وی معتقد است، این تصمیم امکان دارد به افزایش قیمت ها کمک کند، اما تأثیر شدیدی بر اقتصاد کشورها نخواهد داشت، زیرا تعادل مورد نیاز را در نظر می گیرد و تنها ممکن است برخی کشورهای واردکننده آسیب ببینند.

طبق گزارش رویترز، سه دلیل اصلی در پس کاهش تولید نفت اوپک پلاس وجود دارد:

نخست، نگرانی های ائتلاف نفتی در زمینه تقاضای ضعیف جهانی برای نفت: همان گونه که عربستان چند روز پیش از تصمیم جدید اعلام کرد، کاهش تولید داوطلبانه قبلی 1.66 میلیون بشکه در روز علاوه بر کاهش های قبلی 2 میلیون بشکه در روز، اقدامی پیشگیرانه برای بهبود ثبات بازار است.

قیمت نفت همچنین تحت تأثیر نگرانی ها در زمینه نتیجه مذاکرات تعیین سقف بدهی آمریکا قبل از دستیابی به توافق و نگرانی از پرداخت نکردن بدهی این کشور به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت جهان قرار گرفت.

دوم، مجازات قماربازان بازارهای نفتی: این افراد معمولاً روی قیمت های پایین تر شرط بندی می کنند. سال 2020 میلادی وزیر انرژی عربستان به معامله‌گران درباره شرط ‌بندی سنگین در بازار نفت هشدار داد و با بیان اینکه آنها تلاش می کنند بازار را بی‌ثبات کنند، به کسانی که روی قیمت نفت قمار می‌کنند، قول داد وضعیت جهنمی پیش رویشان قرار دهد.

وی هشدار خود را حدود 10 روز پیش تکرار کرد و از دلالان خواست مراقب رفتارشان باشند. تصمیم اخیر اوپک پلاس از منظر بسیاری از ناظران و سرمایه گذاران بازار نشانه ای مبنی بر این است که عربستان قصد دارد قماربازان بازارهای نفتی را تنبیه کند.

سوم، حمایت از تولیدکنندگان نفت: رویترز در گزارشی نوشت، تصمیم اخیر اوپک پلاس به کاهش ارزش دلار آمریکا منجر می شود و این یعنی اوپک پلاس باید از درآمدهای خود از محصول اصلی صادراتی (نفت) که به دلار معامله می شود، محافظت کند.

هدف اوپک پلاس چیست؟

منیر سیف الدین، کارشناس اقتصادی می گوید: به نظر نمی آید عربستان سعودی بخواهد قیمت نفت را مانند فوریه 2021 میلادی، یعنی زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین افزایش دهد؛ اما با سایر کشورهای ائتلاف به دنبال ایجاد تعادل و بازگرداندن اعتماد به بازارهای نفت پس از فرار سرمایه گذاران از آن در دوره اخیر است.

وی افزود: اوپک پلاس می‌خواهد به دنیا بگوید مدیریت بازارهای نفت رسالت آنهاست و نمی‌توان آن را با استفاده از ذخایر در انبار یا تدوین قانون سقف قیمت تحت تأثیر قرار داد. اوپک پلاس می‌خواهد کنترل بازار نفت را در دست خود نگه دارد، در غیر این صورت سپردن آن به دست تغییرات اقتصادی به سقوط آن منجر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در غرب و سایر نقاط جهان تحرکات اقتصادی عمده ای وجود ندارد و آنچه در حال حاضر اقتصاد جهانی را به حرکت درمی آورد، تنها در چین و شرق آسیاست.

پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول