اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آشنایی با تشکیلات نظامی و مخفی ارتش رژیم صهیونیستی

از آنجایی که جاسوسی، پایه و اساس فعالیت‌های نظامی و سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی است، عمده مأموریت‌های یگان‌های ارتش این رژیم به شکل محرمانه و سرّی انجام می‌شود.

آشنایی با تشکیلات نظامی و مخفی ارتش رژیم صهیونیستی

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- تسنیم نوشت: از آنجایی که رژیم جعلی صهیونیستی بر مبنای زور و اشغالگری تاسیس شده، تشکیلات نظامی و ایجاد یک ارتش مجهز در صدر اولویت‌های تصمیم‌سازان این رژیم قرار داشت و صهیونیست‌ها تحت حمایت آمریکا و متحدان اروپایی از همان ابتدا عمده تمرکز خود را معطوف به ساختار نظامی کرده و توجه چندانی به بخش اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و .. نداشتند.

بر همین اساس ارتش رژیم اشغالگر یکی از ارکان اساسی این رژیم محسوب می‌شود که استراتژی امنیت داخلی اسرائیل بر پایه آن بنا شده است. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین همواره به عنوان ابزار اصلی این رژیم برای سرکوب ملت فلسطین و غصب زمین‌های آنها مورد استفاده قرار گرفته است.  سران صهیونیست از ابتدا با تکیه بر حمایت عظیم و نامحدود ایالات متحده، تلاش کردند تا شرایط لازم را برای تاسیس یک ارتش کارآمد با سلاح‌های پیشرفته فراهم کنند و در این میان همواره روی حمایت‌های مالی هنگفت آمریکا حساب باز کرده‌اند.

درواقع صهیونیست‌ها که به ماهیت رژیم جعلی خود آگاه بودند و می‌دانستند برای بقا باید همواره درحال جنگ باشند، اصرار زیادی بر تجهیز ارتش خود به انواع سلاح‌های مدرن و پیشرفته داشتند و همانطور که گفته شد به این منظور حساب زیادی روی آمریکا باز می‌کردند و هنوز هم این گونه است. سران رژیم اشغالگر همچنین اقدامات زیادی در سطح حمایت روانی و آماده‌سازی روحیه نظامیان و سربازان جهت مشارکت در جنگ‌های زمینی انجام دادند اما در این زمینه ناکام بودند؛ چرا که اغلب جوانان صهیونیست که در جریان مهاجرت یهودیان وارد فلسطین اشغالی شده‌اند، خود را متعلق به این سرزمین نمی‌دانند و انگیزه‌ای برای دفاع از آن ندارند.

خودکشی، فرار از خدمت، دزدی در ارتش، نافرمانی و درگیری با فرماندهان و... همگی ناشی از همین احساس بی‌انگیزگی میان سربازان در ارتش رژیم صهیونیستی است. این وضعیت به ویژه بعد از شکست سنگین این ارتش در جنگ جولای 2006 با حزب‌الله به مراتب بدتر شد و ضربه بزرگی که نیروی زمینی ارتش اسرائیل دریافت کرد موجب شد تا نظامیان این رژیم در جنگ 2008 و 2009 با نوار غزه نتوانند وارد نبرد زمینی شوند. 

ترس و وحشت میان عناصر نیروی زمینی ارتش اسرائیل در هر یک از جنگ‌های این رژیم با مقاومت فلسطین بعد از جنگ جولای کاملا مشهود بود و به همین منظور فرماندهی ارتش تصمیم گرفت برای تشویق نظامیان به حضور در درگیری‌های زمینی، برای هریک از یگان‌های نیروی زمینی یک خاخام استخدام کند. اما هیچ یک از این اقدامات نتیجه نداشت و به مرور فرماندهان ارتش اسرائیل از نیروی زمینی ناامید شده و عمده تمرکز خود را معطوف به نیروی هوایی و تجهیز آن کردند. به همین دلیل نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به «پاشنه آشیل» این ارتش معروف شده است.

از آنجایی که شناخت دشمن به ویژه در سطح تشکیلات نظامی و نقاط ضعف و قوت آن نقش مهمی در پیروزی در هر جنگی دارد، سعی داریم در مقاله‌ای چندشماره‌ای به معرفی بخش‌های مختلف تشکیلات نظامی وامنیتی و ساختار ارتش رژیم صهیونیستی بپردازیم.

 یگان ماگلان

این یگان ویژه یکی از مهمترین یگان‌های فعال در صفوف ارتش رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که تمامی ماموریت‌های خود را مخفیانه انجام می‌دهد. عناصر آن در شرایط مختلف میدانی در نبردها شرکت می‌کنند و تمرکز زیادی بر فعالیت‌های شناسایی دارند.

یگان مذکور در میادین متعدد و هدفمند فعالیت می‌کند؛ زیرا عناصر آن  از نظر مهارت و کارآیی بسیار در سطح بالایی هستند و آمادگی جسمانی خوبی دارند. آنها همچنین در استفاده از نقشه‌های توپوگرافی تخصص دارند و در  دوره‌های چتربازی و عملیات‌های رزمی آموزش می‌بینند. میزان قابل توجهی از بودجه ارتش رژیم صهیونیستی صرف یگان ماگلان می‌شود و تجهیزات جنگی پیشرفته‌ای در اختیار آن است. 

یگان ماگلان در سال 1986 و بعد از جنگ اکتبر 1973 تاسیس شد؛ یعنی زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی تصمیم به ایجاد یک یگان تخصصی در عملیات‌های پیشرفته گرفت. ارتش اسرائیل برای تاسیس این یگان از عناصر شناسایی نیروی زمینی و نیز فرماندهان ارشد این بخش استفاده کرد. «طال روسو»، «یوسی بخار»، «موتی باروخ» و «درور فینبرگ» از فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی بودند که به عضویت این یگان درآمدند. درور فینبرگ در عملیات «کوچه مرگ» که توسط 3 تن از رزمندگان جهاد اسلامی فلسطین در 15 اکتبر 2002 در شهر الخلیل انجام شد، به هلاکت رسید.

با وجود فعالیت‌های زیاد یگان ماگلان ، اما از آنجایی که عناصر این یگان عمدتا به شکل مخفیانه کار می‌کنند، بسیاری از عملیات‌های آن فاش نمی‌شود. بازداشت مخفیانه نیروهای مقاومت در نوار غزه و کرانه باختری از جمله ماموریت‌های عناصر یگان مذکور است که هنوز هم ادامه دارد. نیروهای این یگان همچنین در عملیات‌های منطقه کمربند امنیتی در جنوب لبنان در نبرد «خوشه‌های خشم» در سال 1996 و نیز جنگ جولای 2006 با حزب‌الله لبنان مشارکت گسترده‌ای داشتند.

در طول جنگ جولای، تیم‌هایی از یگان ماگلان در امتداد جبهه جنگ با لبنان مستقر شدند تا پایگاه‌های پرتاب موشک‌های حزب‌الله را پیدا کنند. دوره آموزشی نیروهای این یگان حدود یک سال و نیم طول می‌کشد و یک دوره بسیار سخت و فشرده برای آماده‌سازی نیروها جهت شرکت در عملیات‌های پیچیده بوده و شامل آموزش‌های اولیه مشابه نیروی زمینی و سپس آموزش‌های پیشرفته همچون چتربازی می‌شود.

بعد از پایان آموزش اولیه، نیروها یک دوره آموزش طولانی در پایگاه یگان مذکور دریافت می‌کنند و در نهایت بعد از گرفتن کلاه قرمز، وارد مرحله آموزشی جهت عضویت رسمی در این یگان می‌شوند.

در خصوص عضویت در یگان ماگلان باید به این نکته اشاره کنیم که شرایط ورود به این یگان بسیار سخت بوده و نیمی از متقاضیان که قبلا در تیم چتربازان بوده‌اند و نیمی دیگر که با مصاحبه وارد ستاد کل ارتش شده‌اند، پذیرفته نمی‌شوند. افرادی که مایل به عضویت در این یگان هستند باید مرحله کار در تیم چتربازی را از سرگذرانده باشند و سپس بعد از قبولی در این مرحله به بخش مربوطه در یگان ماگلان مراجعه کنند.

یکی دیگر از راه‌های عضویت در یگان مذکور، کسب مجوز بخش شناسایی ستاد کل ارتش است و افراد بعد از دریافت مجوز از این بخش به یگان ماگلان مراجعه می‌کنند. یک گزینه دیگر به این منظور نیز گذراندن دوره آموزشی در یگان‌های ویژه ارتش رژیم صهیونیستی در بخش‌های هوانوردی، دوره افسری نیروی دریایی و ... است.

اما ذکر این نکته ضروری است که روند آموزشی یگان ماگلان بسیار طولانی و دشوار بوده و تعداد بسیار کمی از متقاضیان در آن پذیرفته می‌شوند؛ زیرا عناصر این یگان ماموریت‌های بسیار پیچیده و حساسی بر عهده دارند:

-تجهیز و توسعه فناوری. این بخش مسئولیت توسعه انواع تجهیزات ارتش رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد و بر همین اساس عناصر آن باید مهارت بالایی در زمینه فناوری روز و تکنولوژی پیشرفته داشته باشند.

-تولید تجهیزات پیشرفته از دیگر مسئولیت‌های این یگان است و کسانی که دارای گرایش‌های تخصصی در برنامه‌ریزی و طراحی هستند برای این کار انتخاب می‌شوند.

یگان «رامون» 

یگان رامون یک یگان ویژه و مخفی وابسته به تیپ «گیوعاتی» است که در نیروی زمینی و هوایی و در چارچوب فرماندهی منطقه جنوبی فعالیت می‌کند و عملیات‌های آن گاهی آشکار و گاهی محفیانه است. اعضای این یگان اغلب برای استتار ، ظاهر خود را شبیه رهگذرها و انسان‌های عادی می‌کنند و هویت خود را ناشناخته نگه می‌دارند.

این یگان در سال 2010 به عنوان یک یگان رزمی ویژه و پیشرفته تاسیس شد که می‌تواند برای مشکلات امنیتی که ارتش اسرائیل در جبهه‌های مختلف با آن مواجه است، راه حل ارائه دهد. هدف اصلی از تشکیل یگان رامون، تشکیل یک نیروی کوچک و آموزش‌دیده‌ای بود که در زمینه شناسایی زمین تخصص بالایی داشته باشد.

افراد برای عضویت در یگان رامون ابتدا باید در تیپ «گیوعاتی» آموزش ببینند و مراحل آموزشی ویژه را در یگان‌های مختلف این تیپ بگذرانند و در صورت قبولی در مصاحبه شخصی و بازجویی امنیتی می‌توانند وارد این یگان شوند. راه دیگر ورود به یگان مذکور، استخدام در یکی از یگان‌های ویژه ارتش اسرائیل مانند یگان «گشت 13»یا «شلداگ» یا «گشت هوایی » است.

دوره آموزشی یگان رامون حدود یک سال و چهار ماه  و گاهاً بیشتر از آن به طول می‌انجامد و سربازانی که در چارچوب دوره آموزشی آموزش دیده‌اند، دوره‌های آموزشی ویژه عملی از جمله دوره اطلاعات و شناسایی را پشت سر می‌گذارند. آنها همچنین باید یک دوره آماده‌سازی جهت انجام نبردهای کوچک با سلاح‌های سبک نیز بگذرانند. قدرت جسمی و روانی بالا و توانایی انجام عملیات مستقل و انفرادی از جمله شروط اصلی برای پیوستن به این یگان است.

به طور کلی فعالیت‌های یگان رامون محرمانه بوده و فاش نمی‌شود. اعضای این یگان قابلیت‌های ویژه‌ای در انجام ماموریت‌های سری در قلمرو دشمن دارند و این ماموریت‌ها شامل جمع‌آوری اطلاعات، خنثی کردن عملیات‌های دشمن، ترور یا بازداشت افراد تحت تعقیب از خلال همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی، نیروی هوایی و نیروهای پشتیبانی ارتش و ... می‌شود.

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول