اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آمریکا؛ اصلی‌ترین مانع در تحقق نظمِ دموکراتیک بین‌المللی

پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «دولت آمریکا پیچیده‌ترین عملیات‌های جاسوسی در جهان را انجام می‌دهد و از ابزارهای مختلفی در این رابطه استفاده می‌کند. پُر واضح است که یک چنین کشوری اصلی‌ترین مانع در تحقق یک نظمِ دموکراتیک بین‌المللی است».

آمریکا؛ اصلی‌ترین مانع در تحقق نظمِ دموکراتیک بین‌المللی

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- الف نوشت: ؛ پایگاه خبری "گلوبال تایمز" در گزارشی با اشاره به روند گسترده و عمیق فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در سطح جهان، این دولت را بزرگترین دشمن استقرار یک نظام بین الملل دموکراتیک در دنیا معرفی کرده و تاکید می کند که آمریکا در انجام فعالیت های جاسوسی اش، حتی به متحدان و شهروندان خود نیز رحم نمی‌کند.  

پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارش خود می‌نویسد: «10 سال از زمانی که "ادوارد اسنودن"، به طور گسترده، وسیع و قابل توجهی، فعالیت های جاسوسی آمریکا در سطح جهان را افشا کرد، می گذرد. اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا بود و این نکته را افشا کرد که دولت آمریکا به صورت مخفیانه و مداوم، داده ها و اطلاعات میلیون ها انسان در اقصی نقاط جهان را در قالب هایی نظیر ایمیل ها، تماس های تلفنی، پیام ها و دیگر سوابق دیجیتالی شان به سرقت می برد و هدفِ جاسوسی قرار می دهد. 

دولت آمریکا این اقدامات جاسوسی خود را در همکاری با شرکت های ارتباطی و جامعه اطلاعاتی و جاسوسی "فایو آیز/Five Eyes "که تشکیل شده از استرالیا، بریتانیا، کانادا، نیوزیلند و خودِ آمریکا است انجام می دهد. حتی سازمان عفو بین الملل که بر انتقاد از سیاست خارجی دولت آمریکا متمرکز نیست، از فعالیت های جاسوسی که ادوارد اسنودن آن ها را افشا کرد انتقاد نمود و آن ها را نمودهایی عینی از نقض حقوق بشر آن هم در سطح جهانی ارزیابی کرده است. 

افشاگری های اسنودن این نکته را فاش کرده که آمریکا جدای از افراد عادی، داده و اطلاعات شمار قابل توجهی از رهبران سیاسی جهان را نیز به سرقت برده است. در این رابطه آمریکا حتی به متحدان نزدیک خود نیز رحم نکرده و مثلا فردی نظیر "آنگلا مرکل" نیز سال ها هدفِ اقدامات جاسوسی دولت آمریکا بوده است. البته که این نکته مشخص شده که آمریکا از رهبران برزیل، فرانسه، مکزیک، بریتانیا، چین، آلمان و اسپانیا نیز جاسوسی گسترده ای را انجام داده است. 

افشاگری هایی از این دست، تنش های دیپلماتیک و سیاسی قابل توجهی را در روابط آمریکا با کشورهای مختلف جهان ایجاد کردند. در این راستا، "دیلما روسِف" رئیس جمهور وقت برزیل در سال 2013 در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از فعالیت های گسترده جاسوسی دولت آمریکا انتقاد کرد و گفت که "مداخله آمریکا آن هم در سطحی گسترده در امور دیگر کشورها، نقض صریح حقوق بین الملل است. این اقدامات، توهینی عینی به اصولی است که باید در روابط میان کشورها به ویژه میان کشورهای دوست حاکم باشد". در اکتبر سال 2013 نیز آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان گفت که وی به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفته است که "اقدامات جاسوسی دولت آمریکا از دوستان و متحدانش، به هیچ عنوان قابل قبول نیست". 

در پیِ افشاگری های اسنودن، کارشناسان و تحلیلگران در اقصی نقاط جهان، آمریکا را به نقض حاکمیت دیگر کشورها از طریق دستیابی غیرقانونی به اطلاعاتِ خارج از کانال های دیپلماتیک و استفاده از آن ها جهت مداخله در امور داخلی دیگر کشورهایی که آمریکا در آنها جاسوسی می کند، متهم ساختند. 

اسنودن به واسطه افشاگری هایش علیه دولت آمریکا، بهایی سنگین را پرداخت. دولت آمریکا، پاسپورت او را در سال 2013 باطل کرد. البته که در آمریکا نیز علیه او به دلیل نقض لایحه جاسوسی، تعقیب کیفری صادر شده و اسنودن با این تهدید رو به رو است که به 30 سال حبس در آمریکا محکوم شود. 

جالب است که حتی پس از افشاگری های اسنودن نیز دولت آمریکا از فعالیت های جاسوسی خود عقب نشینی نکرده است. اقداماتی که همه و همه تاثیرات به شدت مخربی را بر روابط بین الملل دارند. در آپریل سال جاری میلادی، اسناد محرمانه پنتاگون که به بیرون نشت کرده، نشان می داد که آمریکا علیه کره جنوبی در بحبوحه تشدید فشارها علیه آن برای تسلیح اوکراین، جاسوسی می‌کرده است. یک سند محرمانه فاش شده از دولت آمریکا به رایزنی های گسترده و فشرده مقام های ارشد کره ای در مورد اینکه آیا آن ها باید به اوکراین سلاح‌های مرگبار بدهند یا خیر، اشاره داشته است. در این راستا مقام های کره ای شدیدا دولت آمریکا را به دلیل نقض اعتماد در روابط دو کشور و بی احترامی به حاکمیت کره جنوبی، هدفِ انتقاد قرار داده اند. 

در ماه مِی سال 2023، یک گزارش جدید با عنوان "امپراطوری هکرها" توسط "مرکز ملی واکنش فوری رایانه‌ای چین" و شرکت امنیت سایبریِ 360 منتشر شد. این گزارش، ابزارهای فنی که توسط سازمان سیا جهت ایجاد ناامنی در جهان به کار گرفته می شوند را هدفِ افشاگری قرار داده است. در این زمینه به طور خاص به تسلیحات سایبری جهت جاسوسی از پروژه های زیرساختی دولت ها، نهادهای پژوهشی و شرکت های فناوری که در سطح بین المللی کار می کنند، اشاره شده است. این پژوهش همچنین ویروس ها و ابزارهای هکری مختلفی را رهگیری کرده که مبدا اغلب آن ها، آمریکا و به طور خاص سازمان سیا بوده است. 

علی رغم این واقعیت که برنامه های جاسوسی جهانی آمریکا تاکنون بارها و بارها افشا شده اند، با این حال، جالب است که آمریکا مکررا دیگر کنشگران عرصه روابط بین الملل نظیر چین را به مثابه اصلی ترین تهدیدات در حوزه انجام جاسوسی بین المللی معرفی می کند. نکته عجیب تر اینکه آمریکا با سابقه گسترده خود در زمینه جاسوسی جهانی و سو استفاده از اطلاعات شخصی افراد در فضای مجازی، بدون هرگونه مدرکی در مدت اخیر اپلیکیشن "تیک تاک" را به جاسوسی به نفع دولت چین متهم می کند. در این زمینه آمریکایی ها پیشنهاد داده‌اند که تیک تاک باید به تملک آمریکا در بیاید تا شاید دغدغه های آنها در رابطه با جاسوسی احتمالی چین در خاک آمریکا رفع شود. 

باید اذعان کرد که دورویی و نفاق آمریکا در متهم کردن دیگران به انجام فعالیت های جاسوسی در سطح جهان حقیقتا عجیب است. دولت آمریکا پیچیده ترین عملیات های جاسوسی در جهان را انجام می دهد و از ابزارهای مختلفی نیز در این رابطه استفاده می کند. پُر واضح است که یکچنین کشوری اصلی ترین مانع در تحقق یک نظمِ دموکراتیک بین المللی است.» 

پایان پیام/ت

*لینک: 

https://www.globaltimes.cn/page/202305/1291012.shtml

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول