اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چرا آمریکا برای جهان تهدید است؟

بمباران ناکازاکی و هیروشیما به عنوان تنها بمباران اتمی تاریخ، آمریکا را رسوا ساخته‌؛ کشوری با ۷۵۰ پایگاه نظامی و ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیک که نامتعارف‌ترین تسلیحاتش را در اوکراین آزمایش می‌کند.

چرا آمریکا برای جهان تهدید است؟

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - مهر نوشت: ۷۸ سال پیش در چنین روزی (۹ آگوست ۱۹۴۵) بزرگترین جنایت جنگی تاریخی از سوی آمریکا رقم خورد و با فرود آمدن بمب اتم با نام «مرد چاق» بر سر شهروندان ناکازاکی، این شهر با خاک یکسان شد.

سه روز قبل از آن (۶ آگوست) نیز هیروشیما با بمب اتم «پسر کوچک» نابود شده‌بود که در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار نفر مستقیماً قربانی شدند و حدود ۱۲۰ هزار نفر هم متعاقباً به خاطر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.

متأسفانه مجامع بین‌المللی تحت سیطره و نفوذ آمریکا در این باره سکوت کرده‌اند و طی نزدیک به هشت دهه گذشته نیز هیچ‌گاه دولت آمریکا بابت ارتکاب بزرگ‌ترین جنایت جنگی و کشتار جمعی در جریان جنگ جهانی دوم عذرخواهی نکرده‌است.

طنز تلخ ماجرا اما تداوم این روند از سوی آمریکای متجاوز است؛ کشوری که به جز ۱۶ سال، ۲۳۱ سال دیگر از عمر ۲۴۷ ساله خود را درگیر جنگ‌های مستقیم و نیابتی خارج از خانه بوده‌است.

از استقرار ۷۵۰ پایگاه نظامی تا ایجاد ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیک

بمباران اتمی ژاپن نه تنها مقامات آمریکا را پشیمان نساخته بلکه بستر را برای اشغال نظامی این کشور هموار کرده‌است. آمریکا هم اکنون ۷۵۰ پایگاه نظامی در بیش از ۸۰ کشور جهان دارد و جالب اینکه ژاپن در صدر کشورهایی قرار دارد که همزمان بیشترین پایگاه‌های نظامی آمریکا (۱۲۰ پایگاه) و نیز بیشترین شمار نظامیان آمریکایی (۵۳.۷۱۳ نظامی) را در خود جای داده‌است. آلمان هم به عنوان آغازگر و بازنده جنگ جهانی دوم، بعد از ژاپن در جایگاه دوم قرار گرفته‌است (نقشه زیر).

طنز تلخ دیگر اینکه آمریکا بجز برخورداری از حدود ۵۵۰۰ بمب اتم در جهان و بمباران اتمی ژاپن، مدت‌ها است که پروژه وحشتناک استقرار آزمایشگاه‌های بیولوژیک را در نقاط مختلف کره خاکی دنبال می‌کند.

مقام‌های آمریکا آشکارا بر وجود ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی خود در ۳۰ کشور جهان مُهر تأیید زده‌اند. این کشور از سال ۱۹۱۸ به استفاده از سموم بیولوژیک در برابر دشمنانش روی آورد اما برنامه نوین و جدی تولید سلاح‌های بیولوژیکی خود را سال ۱۹۴۲ آغاز کرد.

استفاده این کشور از سلاح بیولوژیکی در جنگ کره ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ توسط چند پزشک برجسته فرانسوی و بیوشیمیست‌های انگلیسی در ۱۵ سپتامبر ۱۹۵۲ (۲۴ شهریور ۱۳۳۱) تأیید شد. همچنین مورخانی همچون «جون هالیدی» و «بروس کامینگز» در کتاب «کره و جنگ ناشناخته» (۱۹۸۸) به استفاده آمریکا از سلاح بیولوژیکی اشاره کرده‌اند.

در سال ۱۹۷۱ پس از شیوع گسترده تب خوکی آفریقایی در کوبا مقام‌های این کشور از جمله «فیدل کاسترو»، ایلات متحده را مسئول بروز بحران معرفی و این کشور را متهم به استفاده از سلاح بیولوژیک علیه مردم کوبا کردند. در فاصله ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۸ ایالات متحده در میان درگیری در جنگ ویتنام از سلاح بیولوژیک و عامل ویروسی علیه این کشور استفاده کرده‌است. افزایش طاعون، بیماری‌های روده‌ای و از بین رفتن پوشش گیاهی از جمله پیامدهای استفاده آمریکا از سلاح بیولوژیکی در ویتنام است.

برنامه «بیوسینرژی» پروژه‌ای با بودجه ۲.۱ میلیارد دلاری به پشتیبانی وزارت دفاع آمریکاست که با هدف ایجاد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در خارج از آمریکا راه‌اندازی شده و در شرایط کنونی شمار کارکنانی که در آزمایشگاه‌های آمریکا کار می‌کنند به ۱۴ هزار نفر می‌رسد.
به نوشته «گلوبال تایمز»، آمریکا در چارچوب این پروژه، ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی در ۳۰ کشور و منطقه از جمله اوکراین، گرجستان و … ایجاد کرده‌است.

اگرچه بسیاری از مراکز بیولوژیک آمریکا در جهان مخفی و ناشناخته مانده اما برخی از آنها در قزاقستان (آلماتی)، گرجستان (لوگار)، ارمنستان (آزمایشگاه‌های دوازده‌گانه)، ازبکستان (آزمایشگاه‌های تاشکند، اندیجان، گرگانج و فرغانه)، آفریقا (آزمایشگاه‌های اوگاندا، کنیا، نیجریه، تانزانیا، لبیریا، سیرالئون و مصر)، کره‌جنوبی (آزمایشگاه‌های بوسان، اوسان و گونسان)، کلمبیا، سنگال و اندونزی (آزمایشگاه جاکارتا) مستقر هستند.

به نوشته «گلوبال تایمز»، آمریکا که خود را «پرچمدار دموکراسی» در جهان معرفی می‌کند، در انجام آزمایش‌های خطرناک بیولوژیکی و گسترش امپراتوری بیولوژیکی نظامی خود شهره است. حدود ۵ هزار و ۶۲۹ قرارداد در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خارج از کشور ایالات متحده فاش شده‌است. با این حال، این قراردادها نشان می‌دهد آمریکا با ۴۹ کشور قرارداد امضا کرده‌؛ موضوعی که بسیار فراتر از اعتراف‌ها یعنی ۳۰ کشور است.

تجمیع سلاح‌های کشتار جمعی آمریکا در اوکراین

آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا که هم‌مرز روسیه و چین هستند به ۶۰ مورد می‌رسد و بر اساس ادعای مقام‌های آمریکایی، این کشور ۲۶ آزمایشگاه بیولوژیکی در خاک اوکراین دارد.

میانه اسفندماه ۱۴۰۰ یعنی حدود ۱۰ روز پس از آغاز بحران اوکراین، وزارت دفاع روسیه فاش کرد، اسنادی از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین به دست آمده که بر پایه آنها، کی‌یف درصدد نابودی فوری اسناد برنامه بیولوژیکی نظامی این کشور است که زیر نظر وزارت دفاع آمریکا در حال اجرا بوده و پنتاگون نیز نگران درز این اطلاعات است.‎

آمریکا هر چند که از زمان نخستین استفاده از بمب اتم علیه هیروشیما و ناکازاکی، تا کنون از بهره‌گیری مجدد اجتناب کرده اما احتمال دارد که در اوکراین از بمب‌های اتمی تاکتیکی استفاده کند. «بمب تاکتیکی» در برابر «بمب راهبردی» قرار دارند که قدرت انفجاری آنها تقریباً برابر با ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوتُن دینامیت است و برای تخریب مساحت‌های عظیم طراحی شده‌اند.

البته اشاره به «بازده پایین» برای سلاح‌های تاکتیکی تا حدودی گمراه‌کننده است زیرا بازده انفجاری یک تا ۱۰۰ کیلوتن دینامیت برای ایجاد ویرانی بزرگ کفایت می‌کند؛ کافی است به یاد داشته باشیم بمب‌هایی که آمریکا روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخت به ترتیب معادل ۱۲ و ۲۱ کیلوتُن دینامیت بودند.

آمریکا همواره در جریان بحران اوکراین فرصت را برای آزمایش انواع تسلیحات نامتعارف مناسب دیده‌است که تحویل بمب خوشه‌ای به سران کی‌یف طی هفته‌های اخیر از آن جمله است. این سلاح‌ها برای اولین بار در جنگ‌جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفتند و حداقل ۱۵ بازیگر در سال‌های پس از آن از این بمب‌ها استفاده کرده‌اند.

آمریکا رتبه نخست را در بین کشورهای استفاده کننده از این بمب‌های خوشه‌ای مرگبار و نامتعارف دارد. مردم کشورهایی چون افغانستان، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، کامبوج، گرانادا، ایران، عراق، کویت، لائوس، لبنان، لیبی، عربستان سعودی، سودان، ویتنام، یوگسلاوی سابق (کوزوو، مونته نگرو و صربستان) و یمن در برهه‌های گوناگون تا کنون در زمره قربانیان جنگ‌طلبی آمریکا بوده‌اند.

فرجام سخن

آمریکا نه تنها یگانه کشوری در جهان است که از بمب اتم استفاده کرده‌است، بلکه بزرگترین زرادخانه با حدود ۵۵۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد. این کشور با استانداردی دوگانه بر پایه پیمان «ان پی تی» مانع از دستیابی کشورهای ناهمسو به سلاح‌های هسته‌ای می‌شود اما در عمل به متحدان خود برای خرید و تولید این نوع سلاح کشتار جمعی و نامتعارف کمک می‌کند.

رژیم صهیونیستی نمونه‌ای از این رفتار دوگانه آمریکا است؛ رژیمی که گفته می‌شود که ۹۰ سلاح هسته‌ای در اختیار دارد و برخی نیز شمار کلاهک‌های اتمی آن را بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ عدد ارزیابی می‌کنند.

آمریکا اگر چه تنها یک بار از بمب اتم استفاده کرده‌است، اما اعتیاد زیادی به جنگ افروزی و بهره‌گیری از تسلیحات نامتعارف دیگر دارد. واشنگتن بیش از ۷۵۰ پایگاه نظامی در ۸۰ کشور و نیز ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیک در ۳۰ کشور جهان دارد که اتفاقاً ۲۶ آزمایشگاه بیولوژیکش در اوکراین واقع شده‌است.

بنابراین مقامات کاخ سفید از این کشور جنگ‌زده برای آزمایش نامتعارف‌ترین تسلیحات خود بهره می‌گیرند که ارسال بمب‌های خوشه‌ای به کی‌یف و تکاپو برای استفاده از بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی در این جنگ در این راستا قابل بررسی است.

پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول