اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

دروغ بنزینی روزنامه اعتماد بازهم تکرار شد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد مدعی شد: «در عمل با کم کردن عرضه بنزین به بازار می‌بینیم که صف‌های کیلومتری در جایگاه‌های بنزین ایجاد شده است. این مساله نشان می‌دهد که بنزین هم مانند هر کالای دیگری که با افت عرضه روبه‌رو می‌شود رشد قیمتی پیدا می‌کند و برای این محصول هم همین اتفاق در حال رخ دادن است.»

دروغ بنزینی روزنامه اعتماد بازهم تکرار شد

فارس پلاس؛ روایت روز - روزنامه اصلاح طلب اعتماد در گزارشی با عنوان «دومینوی تورمی با گرانی بنزین» به مسئله مهم نرخ بنزین پرداخت. در ابتدای این گزارش آمده است: «ما در شرایطی هستیم که اگر قیمت بنزین افزایش پیدا کند، ممکن است مجددا حوادث آبان ماه ۱۳۹۸ رخ دهد.» در این گزاره دو نکته وجود دارد. نکته اول آنکه، یکی از دلایل اصلی حوادث آبان ۹۸، گرانی ناگهانی بنزین به طور شبانه و خنده تمسخرآمیز به مردم ایران توسط حسن روحانی، رئیس جمهور مطلوب اصلاح طلبان بود. نکته دوم این که این گزاره روزنامه اعتماد می‌تواند زمینه‌ساز آشوب باشد.
 

 

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «به همین دلیل مقامات امنیتی و نظامی با بهانه‌های مختلف سعی بر آن دارند تا ارتباطات اجتماعی مردم را کاهش دهند.» اینکه اعتماد با استناد به چه شواهدی این ادعا را مطرح می‌کند، جای سوال است. اما مسئله این است که در چند ماه اخیر، هیچ تغییری در ارتباط‌ها ایجاد نشده و این ادعا خلاف واقع است.

روزنامه اعتماد همچنین مدعی شد: «در عمل با کم کردن عرضه بنزین به بازار می‌بینیم که صف‌های کیلومتری در جایگاه‌های بنزین ایجاد شده است. این مساله نشان می‌دهد که بنزین هم مانند هر کالای دیگری که با افت عرضه روبه‌رو می‌شود رشد قیمتی پیدا می‌کند و برای این محصول هم همین اتفاق در حال رخ دادن است.» این درحالی است که عرضه بنزین کاهش نیافته و دلیل برخی صف‌ها، کاهش عرضه بنزین نبود. از طرفی دیگر، نرخ بنزین توسط دولت تعیین می‌شود و مثل سایر کالاها توسط بازار تعیین نمی‌شود که با کاهش عرضه، قیمت خودبه‌خود افزایش پیدا کند. این ادعای خلاف واقع، نشان دهنده عدم‌سواد و دانش کافی است.

ادعای دیگر روزنامه اعتماد این است: «آنچه اتفاق افتاده این است که مجلس یازدهم و دولت سیزدهم حکمرانی یک‌دستی به وجود آورده‌اند و قدرت اقتصادی مطلقی را هم دارند.» این درحالی است که بخش مهمی از اقتصاد کشور در دستان اتاق بازگانی است و این نهاد مهم، همواره دست جریان اصلاحات بوده و هست.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه گفت: «در بودجه سال ۱۳۹۷ دولت آقای روحانی از مجلس خواست تا بهای فرآورده‌های نفتی را با یک درصدی در سال افزایش دهند، چراکه پیش‌بینی می‌شد با این بحران امروز مواجه شویم اما باز هم مجلسی‌ها در آن هم زمان هم با این روند افزایشی مخالفت کردند. کاسبان تحریم‌ها که اغلب از قاچاقچیان بنزین هم هستند به موضوع قیمت بنزین در ایران اشراف دارند هر چند برخی درصدد افزایش قیمت بنزین هستند اما در این میان هم یک عده خاص از این موضوع سود می‌برند.» اما این دولت روحانی بود که بجای افزابش پلکانی قیمت بنزین، به یک باره و به طور شبانه آن را ۳ برابر افزایش داد. روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد درحالی از کاسبان تحریم و قاچاق نفت سخن می‌گوید که این جریان اصلاحات بود که تحریم‌های ایران را با برجام به بیش از ۱۵۰۰ تحریم رساند.

اعتماد مدعی شد: «مردم به خاطر تجربه تلخ از بورس، حاضر به سرمایه گذاری در این بازار نیستند.» این درحالی است که آدرس این بی‌اعتمادی را باید در دولت تدبیر و شخص روحانی جست‌وجو کرد. به عنوان مثال، دولت روحانی تبلیغات فراوانی برای فروش سهام «پالایشی یکم» داشتند. آن‌ها مدعی بودند به دلیل آنکه این سهم در ابتدا با تخفیف عرضه می‌شود، با خرید آن، بعد از مدتی قطعا سودده خواهد بود. اما بعد از خرید سهام توسط مردم، نه تنها این سهم به سود نرسید، بلکه با سقوط آزاد خود، منجر به ضرر جمعیت زیادی از مردم ایران شد.

اعتماد در تناقضی عجیب، با وجود آنکه از گرانی بنزین بد می‌گوید، نوشته است: «ما چاره‌ای نداریم جز اینکه قیمت فرآورده‌های نفتی را در ایران افزایش دهیم.»

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول