اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مردی که تا آخر پای مقاومت ایستاد

مردی که کار مطبوعاتی را حدود ۷۳ سال پیش با ویراستاری در مجله «الحوادث» آغاز کرد و سپس مهم‌ترین روزنامه جهان عرب را در سال ۱۹۷۴ تأسیس کرد، سه روز پیش در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

فارس پلاس؛ تقی دژاکام در یادداشتی نوشت: اردیبهشت سال ۱۳۸۵ بود که به همراه جمعی از مدیران روزنامه‌های پرتیراژ کشور به لبنان رفته بودیم. یکی از برنامه‌های اصلی ما در بیروت، بازدید از روزنامه معتبر و تأثیرگذار «السفیر» بود. پس از بازدید از روزنامه و بخش‌های مختلف آن، به‌خصوص گفتگو با خبرنگاران پرانرژی و دبیران مسلط بخش‌های مختلف که برایمان بسیار جذاب بود، بالأخره نوبت به دیدار با مرد شماره یک این روزنامه مهم جهان عرب یعنی آقای «طلال سلمان» رسید. در این جلسه که مرحوم «ژوزف سماحه» سردبیر وقت السفیر هم حضور داشت، بحث و گفت‌وگوی مفصلی درباره موضوعات مختلف مطرح شد.

من که به نمایندگی از روزنامه کیهان در این سفر حضور داشتم نظر آقای سلمان را درباره درخواست‌های مکرر و جدی آن موقع اسرائیل برای خلع سلاح حزب‌الله پرسیدم. مؤسس السفیر کمی سکوت کرد. فکر کردم می‌خواهد پاسخی دیپلماتیک و ژورنالیستی بدهد و بگذرد. بقیه روزنامه‌نگاران ایرانی هم که در این جلسه نشسته بودند، مشتاقانه منتظر جواب بودند. پس از لحظاتی، سرش را بالا آورد و گفت: «می‌دانید که من سنّی هستم و حزب‌الله لبنان شیعه است.» دیگر مطمئن شدیم که چه می‌خواهد بگوید. ادامه داد: «همچنین می‌دانید که آقای سماحه مدیر مسئول روزنامه ما هم مسیحی هستند.» سکوت جلسه سنگین‌تر شد. بعد با لحنی محکم و صدایی رسا گفت: «اما ما معتقدیم اگر حزب‌الله نبود و اگر این مجاهدان نبودند، امروز لبنان این عزت و این سربلندی را نداشت و هنوز بیروت در اشغال اسرائیل بود.» نفس‌های ما از سینه ر‌ها شد. وی اضافه کرد: «خلع سلاح حزب‌الله یعنی آغاز تجاوزگری‌های مجدد اسرائیل به لبنان. ما از حزب‌الله حمایت می‌کنیم و بدانید که تمام مردم لبنان از مسلمان و مسیحی به حزب‌الله و به‌خصوص به شخص سید حسن نصرالله عشق می‌ورزند.»

اگر به تاریخ این دیدار دقت کنید، جنگ ۳۳ روزه هنوز اتفاق نیفتاده بود و این موضعگیری پیش از آن حماسه تاریخی حزب‌الله و شکست سنگین ارتش به‌اصطلاح اسطوره‌ای اسرائیل در یکی دو ماه بعد بوده است.

فکر کنم سردبیر روزنامه شرق بود که در ادامه از تیراژ «السفیر» سؤال کرد. طلال سلمان جواب داد: «تیراژ همه روزنامه‌های لبنان چیزی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار نسخه است.» سپس بلند شد و رفت و نسخه‌ای از روزنامه سه‌چهار روز قبل را که در همان اتاق نگه داشته بود، آورد و روی دست نشان داد و گفت: «اما تیراژ این شماره ما ۲۵ هزار نسخه نبود! به محض انتشار نایاب شد و ما به سرعت ۱۵ هزار شماره دیگر از آن را منتشر کردیم، اما باز هم پس از مدت کوتاهی از انتشار در کل بیروت نایاب شد.» به صفحه اول آن که نگاه کردیم تصویری از سید حسن نصرالله بود که در کنارش این تیتر کار شده بود: «مصاحبه اختصاصی السفیر با رهبر جنبش حزب‌الله».

بعد از جمال عبدالناصر و خاطراتش با او گفت. بعد‌ها هم از سفرش به نوفل لوشاتو و دیدار با امام خمینی شنیدیم و احترام ویژه‌ای که امام برای او قائل شده بود، و نیز سفرهایش به ایران در ابتدای انقلاب اسلامی و مصاحبه با ۴۰ شخصیت سیاسی مهم آن‌روز ایران.

طلال سلمان تا آخر در السفیر پای آرمان فلسطین ایستاد و برخی تلاطمات داخلی سیاسی و مطبوعاتی لبنان و سه بار ترور و انفجار در السفیر بر این عزم جزم او تأثیری نگذاشت.

مردی که کار مطبوعاتی را حدود ۷۳ سال پیش با ویراستاری در مجله «الحوادث» آغاز کرد و با خبرنگاری و معاونت سردبیری و سردبیری در مطبوعات مختلف ادامه داد و سپس مهم‌ترین روزنامه جهان عرب را در سال ۱۹۷۴ تأسیس کرد، سه روز پیش در سن ۸۵ سالگی درگذشت. او با رفتنش جهان مطبوعات آزاده و مستقل جهان را سوگوار کرد، هرچند بسیاری از اهالی مطبوعات در همین ایران کوچک‌ترین واکنشی در برابر این اتفاق مهم در عالم رسانه نداشتند!
روحش شاد و یادش ماندگار.

پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول