اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

۷ دلیل دروغگویی صهیونیست‌ها در جنایت المعمدانی

رژیم صهیونیستی بعد از حمله به بیمارستان المعمدانی عملاً خود را در برابر خشم جهانیان دید و با به راه انداختن جنگ رسانه‌ای تلاش کرد مقاومت را مقصر جلوه دهد.

۷ دلیل دروغگویی صهیونیست‌ها در جنایت المعمدانی

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - جوان نوشت: رژیم صهیونیستی بعد از حمله به بیمارستان المعمدانی غزه و به خاک و خون کشیدن غیرنظامیان، عملاً خود را در برابر خشم جهانیان دید و با به راه انداختن جنگ رسانه‌ای تلاش کرد مقاومت را مقصر جلوه دهد. این در شرایطی است که شواهد نشان می‌دهد، مشابه عملیات روانی دامن زدن به دروغ سر بریدن کودکان، صهیونیست‌ها نوعی فرار رو به جلو و نیز تلاش برای هموار کردن مسیر جنایات‌شان را در پیش گرفته‌اند. 

با گذشت ۱۳ روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی و واکنش‌های دیوانه‌وار صهیونیست‌ها با هدف قرار دادن زنان و کودکان، اشغالگران صهیونیست سه‌شنبه شب تصمیم گرفتند با حمله به یک بیمارستان، اندک تردید‌ها درباره میزان سبعیت خود را برطرف کنند. ۲۵ مهرماه (۱۷ اکتبر) ساعاتی از شب نگذشته بود که صهیونیست‌ها بیمارستان المعمدانی در غزه را بمباران کردند. در شرایطی که انتشار تصاویر دردناک از حجم فراوان آتش و دود و برگزاری کنفرانس خبری مدیر بیمارستان الشفاء در بین پیکر‌های شهدا، جهان را در شوک فرو برده بود که صهیونیست‌ها یک جنگ خبری تکراری را شروع کردند و به رغم انواع دست‌افشانی‌ها از کشتار فلسطینیان با اظهاراتی شبیه به ایتمار بن گویر، وزیر امور امنیت داخلی مبنی بر اینکه «تن‌ها چیزی که باید وارد غزه شود صد‌ها تن مواد منفجره است نه کمک‌های بشردوستانه.»، با انواع جریان‌سازی‌ها سعی کردند انگشت اتهام را به سمت مقاومت حماس بگیرند. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون این رژیم در شبکه ایکس نوشت: «پس از ارزیابی عملیاتی و بررسی ارتش اسرائیل، بیمارستان غزه مورد اصابت موشک جهاد اسلامی قرار گرفته است. آن‌ها نه تنها فرزندان ما را می‌کشند، بلکه فرزندان خود را نیز می‌کشند.» ارتش اشغالگر هم اذعان کرد که همان روز به افراد داخل بیمارستان هشدار داده بود که هرچه سریع‌تر آن را تخلیه کنند. 

 هانانیا نفتالی، خبرنگار مرتبط با نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم اقدام به انتشار پیامی با مضمون «نیروی هوایی اسرائیل، یک مقر از تروریست‌های حماس کنار بیمارستان را زد. تعدادی از تروریست‌ها کشته شدند» کرد. او که مدعی است حماس غیرنظامیان را سپر انسانی قرار می‌دهد، با انتقاد‌های شدید مخاطبان ناچار شد، مطلب را پاک کند. این پیام در شرایطی منتشر شد که شبکه خبری بی‌بی‌سی طی روز‌های گذشته بر این موضوع تمرکز کرده بود که آیا حماس دالان‌هایی را زیر مدارس و بیمارستان‌ها ساخته است. 

صهیونیست‌ها حتی برای اثبات ادعای خود، ویدئویی منتشر کردند که در آن یک شیء نورانی که گفته می‌شود راکت یا موشک حماس است، در آسمان شب دیده می‌شود که ناگهان ناپدید شده و پس از آن بیننده شاهد انفجار بیمارستان است، اما این ویدئو گویای آن است که شیء مزبور به بیمارستان نمی‌رسد و آنچه به بیمارستان برخورد می‌کند، شیء دیگری است. همه این‌ها در شرایطی است که اندکی بعد از انتشار همین ویدئو، مشخص شد که جعلی و مربوط به سال ۲۰۲۲ است. با تداوم عملیات روانی، صهیونیست‌ها فایل صوتی را در شبکه ایکس منتشر کردند و مدعی شدند که دو مقام حماس در حال گفتگو هستند و در این تماس یکی از آن‌ها به دیگری می‌گوید که موشک‌هایی که به بیمارستان برخورد کرده متعلق به جهاد اسلامی است، چون ترکش‌ها محلی است و مانند ترکش‌های اسرائیلی نیست. این در حالی است که مقاومت با تکذیب صحت این فایل صوتی، اعلام کرده است که لهجه این افراد به هیچ وجه به لهجه افراد بومی شباهت ندارد. 

 تغییر عناوین

علاوه بر این در پی انتشار خبر حمله به بیمارستان، موجی در رسانه‌های غربی به راه افتاد که تغییر و تبدیل عنوان‌های مطالب و حتی حذف آن‌ها را به دنبال داشت. فقط در یک مورد، روزنامه «نیویورک تایمز» نخست از عبارت «حمله اسرائیل به یک بیمارستان در غزه موجب کشته شدن صد‌ها تن شده است» استفاده کرده بود، دقایقی بعد کلمه «اسرائیل» را حذف و تنها «حمله» را باقی گذاشت و پس از آن، حمله را نیز حذف کرد. منابع به نقل از روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال امریکا نوشتند که بمبی که با آن بیمارستان معمدانی در غزه مورد حمله قرار گرفت، بمب امریکایی MK-۸۴ بود که حدود یک تن وزن داشته و قدرت تخریب بسیار بالایی دارد. صهیونیست‌ها در روز‌های آغازین نبرد اخیر هم اقدامات مشابهی را صورت دادند و با شایعه‌پراکنی درباره تعرض، شکنجه و سربریدن ۴۰ کودک به دست نیرو‌های مقاومت، جنگ روانی به راه انداختند. چهارشنبه هفته گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا ادعا کرده بود که تصاویری از خشونت وحشتناک دیده و آن‌ها را با اقدامات داعش مقایسه کرد. البته شواهدی در این زمینه پیدا نشد و به نظر می‌رسید که همه این هیاهو‌ها برای هموار کردن اقدام صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان صورت می‌گرفت. بایدن پس از کشتار اخیر هم ابراز خشم کرد و در دیدار با نتانیاهو تأکید کرد که این جنایت دردناک کار آن‌ها نیست. 

 بمب‌های سنگرشکن صهیونیست‌ها

یکی از کلیدی‌ترین مواردی که شک و شبهه‌ها درباره این اتهام را تقویت می‌کرد، پاسخ به این پرسش بود که اصولاً آیا حماس بمبی در اختیار دارد که چنین قدرت تخریب گسترده‌ای داشته باشد؟

 راف سانچز، خبرنگار حوزه غرب آسیا شبکه امریکایی «ان‌بی‌سی» گفته است: «باید بگوییم که این نوع تلفات چیزی نیست که معمولاً در پی برخورد راکت‌های فلسطین ایجاد شود. راکت‌های فلسطین برای کشتن صد‌ها نفر، آن‌طور که مواد منفجره قوی اسرائیل عمل می‌کند، نیستند. به‌ویژه این بمب‌های سنگرشکن که برای هدف قرار دادن تونل‌های حماس زیر شهر غزه استفاده می‌شود، پتانسیل کشتن صد‌ها نفر را دارد.» عبدالباری عطوان، نویسنده و روزنامه‌نگار جهان عرب هم معتقد است: «موشک‌هایی که دولت بایدن به دولت اشغالگر تحویل داد، همان موشک‌هایی بود که برای بمباران بیمارستان الاهلی غزه استفاده شد و حدود هزار نفر به شهادت رسید. صدای من را به تظاهرات‌کنندگان رام‌الله اضافه کنید که خواهان سرنگونی محمود عباس و اخراج بایدن هستند.» 

همچنین مرکز مبارزه با اطلاعات نادرست در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه با انتشار گزارشی در این‌باره نوشت: «هنگامی که فیلم بمباران بیمارستان بررسی می‌شود، آشکار شد که مهماتی که منجر به تخریب منطقه شد از نوع راکت‌هایی نبوده که حماس استفاده می‌کند.» هادی العامری، فرمانده سازمان بدر اظهارات جو بایدن را اعلام دشمنی با فلسطینیان قلمداد کرد و گفت که امریکا در جریان جنایت بیمارستان المعمدانی با اسرائیل همدست است. 
به دنبال جنایت سه‌شنبه شب، ظهر چهارشنبه، اطراف بیمارستان الشفاء هم بمباران شد و ۱۰ نفر شهید شدند. جنبش مقاومت اسلامی (حماس) دیروز در بیانیه‌ای به هجمه‌ها علیه خود واکنش نشان داد: «اشغالگران مسئول مستقیم جنایت بیمارستان المعمدانی هستند و دروغ‌های آشکارشان، دیگر هیچ‌کس را فریب نمی‌دهد.»

 جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: «تهمت زدن به ما، نافی مسئولیت دشمن صهیونیستی در جنایتش علیه مردم غزه و بمباران هوایی بیمارستان «المعمدانی» نیست. اتهامات دشمن دروغ است و مقاومت فلسطین از امکانات عمومی به عنوان مراکز نظامی استفاده نمی‌کند. دشمن می‌خواهد هدف قراردادن بیمارستان‌ها را برای فرار از مسئولیت جنایت خود با دروغ توجیه کند.» در ادامه این بیانیه به ترور شیرین ابوعاقله اشاره شده که صهیونیست‌ها پس از هدف قرار دادن وی سعی کردند از مسئولیت اقدام خود شانه خالی کنند: «روایات متناقض دشمن دروغ‌هایش را آشکار می‌کند و آنچه صهیونیست‌ها به رسانه‌ها می‌گویند ساختگی و تهمت محض است. تلاش دشمن برای فرار از مسئولیت جنایاتش مشهور است و اتهام‌پراکنی کنونی، مشابه ادعا‌های آن در مورد ترور «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار شهید فلسطینی است.»

انفجار «المعمدانی» کار مهمات D-JAM است که حماس در اختیار ندارد

دکتر سیدرضا میرطاهر، کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با «جوان» گفت به رغم همه ادعا‌های موجود، انفجار در بیمارستان المعمدانی کار اسرائیلی‌ها است. او به سه دسته از مستندات اشاره می‌کند: دسته اول مستندات نظامی است. میرطاهر نیز مانند بسیاری از کارشناسان نظامی معتقد است شدت انفجار، نشان‌دهنده به‌کارگیری تسلیحاتی است که اساساً گروه‌های مقاومت فلسطینی از این نوع تسلیحات برخوردار نیستند. به گفته میرطاهر، شدت انفجار، مربوط به تسلیحات موسوم به J-DAM (The Joint Direct Attack Munition (JDAM) است، که از حدود ۲۵۰ تا ۲۰۰۰ پوند (۹۷۰ کیلوگروم) وزن دارند. این نوع تسلیحات را هرچند می‌توان از فضای بالای محل هدف‌گیری شلیک کرد، ولی می‌توان آن‌ها را از حدود فاصله ۶۰ کیلومتری نیز شلیک کرد که با دقت چند متر به هدف اصابت می‌کنند. این نوع بمب‌ها، مجموعه‌هایی هدایت‌کننده دارند که بر یک سیستم کنترل دم و یک سیستم ناوبری اینرسی (INS) به کمک GPS متکی است و دارای بالک بوده و اصطلاحاً بمب‌هایی هوشمند هستند. با توجه به شدت انفجار و شمار قربانیان، به گفته میرطاهر، احتمال اینکه اسرائیلی‌ها از این نوع بمب، از فاصله دور استفاده کرده باشند زیاد است. 
این کارشناس مسائل استراتژیک، همچنین شواهد ادعایی درباره سقوط راکت‌های حماس را غیرقابل اتکا می‌داند. به گفته میرطاهر، وقتی که یک راکت اصطلاحا Fail می‌شود، که معمولاً یک مسیر قوسی را طی می‌کند و در حال زمین خوردن، آتش راکت نیز دیده می‌شود، در حالی که در تصاویر ادعایی منتشر شده، چنین جزئیاتی وجود ندارد. 
دسته دوم، مستندات نظامی با توجه به سوابق عملکرد اسرائیلی‌ها است. او معتقد است، وقتی اسرائیلی‌ها در همین جنگ، تمام اعضای ده‌ها خانواده را می‌کشند، با اینکه یک ساختمان را هدف قرار داده و به کلی نابود می‌کنند، با چنین سابقه‌ای در همین جنگ، به یک بیمارستان نیز حمله می‌کنند. او تأکید می‌کند که وقتی سوابق جنگی اسرائیل را در یک مجموعه قرار می‌دهیم، حمله به بیمارستان المعمدانی نباید عجیب به نظر برسد. 

دسته سوم مستندات که میرطاهر اشاره می‌کند، مستندات مربوط به رفتار‌های متناقض اسرائیلی‌ها ظرف کمتر از ۱۲ ساعت بعد از حمله به بیمارستان المعمدانی است. او به طور مثال، به توئیت نتانیاهو و توئیت مشاور نتانیاهو درباره حمله به یک بیمارستان اشاره می‌کند که بعداً حذف شده‌اند، استناداتی که نشان می‌دهند تل‌آویو، در واقعیت ماجرا پنهانکاری می‌کند. 

مایک میهایلوویچ، متخصص فناوری‌های دفاعی و افسر سابق نیرو‌های مسلح کانادا نیز در گفتگو با اوراسیا تایمز، دیدگاهی مشابه میرطاهر دارد. او با چند بار گوش دادن به صدا‌های مختلف و مقایسه کردن آن‌ها با صدایی که نشان‌دهنده ضربه D-JAM است، الگویی مشابه را استخراج کرده است: «صدای سطح ثابت پس زمینه و صدای بلند بمب مشخص است.» میهایلوویچ احتمال دیگری را نیز مطرح کرده است که یک موشک بالستیک مانند LORA می‌تواند منجر به انفجار در بیمارستان شده باشد. این موشک‌ها صدای بلند مشابهی تولید می‌کنند، اگرچه کلاهک‌های آن‌ها کوچک‌تر از بمب‌های D-JAM است، در حالی که به گفته او، به سختی می‌توان مظنون شد موشک‌های حماس چنین حادثه‌ای را به وجود آورده باشند.

پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول