اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چرا آمریکای لاتین بی‌حد و حصر از فلسطین حمایت می‌کند؟

حمایت آمریکای لاتین از فلسطین اشغالی افکار عمومی جهان را غافلگیر کرده است و باید به بررسی علت حمایت بی‌حد و حصر آن‌ها از فلسطینیان پرداخت.

چرا آمریکای لاتین بی‌حد و حصر از فلسطین حمایت می‌کند؟

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - راهبرد معاصر نوشت: گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا به‌تازگی با متهم کردن اسرائیل به نسل کشی در غزه، دنیای دیپلماسی را شوکه کرد. البته وی در آمریکای لاتین تنها نیست. واکنش تند بیشتر کشورهای منطقه به حمله اسرائیل به غزه با واکنش کشورهای عربی و اسلامی برابری می‌کند. 

کارشناسان معتقدند، حمایت آمریکای لاتین از فلسطینیان به سه عامل بازمی‌گردد؛ استقلال فزاینده آمریکای لاتین از ایالات متحده، پیدایش جنبش های چپ و بومی و نیز وجود جوامع بزرگ عرب در بیشتر نقاط منطقه.

فشار آمریکا دیگر مانند گذشته نیست

رئیس جمهور برزیل بیشتر سال نخست پس از بازگشت به قدرت را صرف ترسیم مسیری مستقل برای سیاست خارجی کشورش کرد. این رئیس‌جمهور چپ‌گرا کمپینی برای گفت‌وگو در زمینه پایان دادن به جنگ اوکراین و در عین حال کمک به تقویت نفوذ گروه بریکس مدیریت کرده است. بنابراین وقتی دور جدیدی از درگیری ها میان اسرائیل و فلسطین آغاز شد، تردیدی وجود نداشت لولا داسیلوا مداخله کند.

به گفته گیلهرم کاساروس پژوهشگر ارشد مرکز روابط بین‌الملل برزیل، داسیلوا از موجودیت اسرائیل دفاع می‌کند، اما نه از حق اسرائیل برای کشتار فلسطینیان در غزه.

کارشناسان می گویند، حمایت آمریکا از جنگ فلسطین و اسرائیل بر شدت کاهش نفوذ آمریکا در آمریکای لاتین افزوده است. با وجود این، فشارهای آمریکا بر کشورهای آمریکای لاتین دیگر به اندازه قبل نیست. این منطقه از نظر وابستگی به ایالات متحده و سطح نفوذی که واشنگتن می تواند بر سیاست خارجی کشورها داشته باشد، به شدت تغییر کرده است.

«موج صورتی» ادامه دارد

مواضع بسیاری از رهبران آمریکای لاتین طرفدار فلسطین از «موج صورتی» فعالان چپ‌گرا و بومی که در سال‌های اخیر به قدرت رسیده‌اند، سرچشمه می‌گیرد. 

موج صورتی (چرخش به چپ) عباراتی هستند که در تحلیل سیاسی ظهور دولت‌های چپ در دموکراسی‌های آمریکای لاتین در قرن بیست و یکم و فاصله گرفتن از مدل اقتصادی نئولیبرال به کار می‌رود. 

سیاستمداران چپ میانه اکنون قدرت را در دو سوم کشورهای آمریکای لاتین کنترل می کنند که بیش از 90 درصد جمعیت و تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه را تشکیل می دهند.

این گروه‌ها مدت‌هاست در کمپین‌های همبستگی فلسطین و دیگر جنبش‌های حقوقی منطقه‌ای مشارکت داشته‌اند، به‌ویژه اینکه اسرائیل به تسلیح نیروها و کشتار بسیاری از انقلابیون به‌وسیله دولت‌های منطقه در قرن بیستم کمک کرده است.

درگیری اسرائیل و فلسطین اغلب در ذهن رهبران آمریکای لاتین به عنوان درگیری میان ظالم (اسرائیل) و مظلوم (فلسطینیان) به تصویر کشیده می شود.

روابط عمیق با جهان عرب

جوانان عرب آمریکای لاتین نیروی اصلی پشت‌پرده فعالیت های حمایتگرانه از فلسطین هستند. برزیل به تنهایی حدود 16 میلیون شهروند عرب الاصل و شیلی بیشترین جمعیت فلسطینیان را میان کشورهای خارج از خاورمیانه دارد.

جوانان عرب دارای نفوذ سیاسی قابل توجهی در سراسر منطقه هستند، به طوری که سیاستمداران عرب در بسیاری از دولت ها پست های ارشد می‌گیرند. طبق گزارش واشنگتن پست، 10 درصد اعضای پارلمان برزیل از سال 2016 اصالتا عرب هستند.

با وجود این، تحولات اخیر می تواند توازن سیاسی را در منطقه در سال های آینده بر هم بزند. در آمریکای لاتین جنبش مسیحی انجیلی به طور فزاینده ای وجود دارد که رهبران آن اسرائیل را بخش مهمی از الهیات آخر الزمانی خود می دانند.

تحقیقات پیمایشی نشان می دهد با افزایش جمعیت پیروان انجیل یک کشور، حمایت از اسرائیل نیز افزایش می یابد.

خشم اسرائیل از کشورهای آمریکای لاتین

اسرائیل از رهبران منتقد آمریکای لاتین خواست از همسویی با ونزوئلا در حمایت از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اجتناب نمایند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اسرائیل با انتقاد از کشورهای ونزوئلا، بولیوی، شیلی و کلمبیا به دلیل انتقاد از حمله به غزه و قطع و کاهش روابط با تل‌آویو، خواستار احترام کشورهای منتقد آمریکای لاتین به حمله اسرائیل علیه نوار غزه و اعمال فشار بر ایران  و متحدانش برای آزادی گروگان ها شد. 

هرتزوگ گفت، اسرائیل از حضور ایران در منطقه آمریکای لاتین و اتحاد آن با برخی کشورهای منطقه آگاه است و لذا همه بایستی با هم بجنگیم.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه اسرائیل نیز از کلمبیا و شیلی خواست، از آزادی فوری گروگان ها حمایت کنند و با ونزوئلا و ایران در حمایت از حماس همسو نشوند.

پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول