اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

طرح مزدوران اسرائیل در جنوب یمن چیست؟

رسانه‌های عبری گزارش دادند که شورای انتقالی جنوبی (STC) در یمن به رژیم صهیونیستی برای ائتلاف دریایی علیه دولت قانونی یمن در صنعا نزدیک شده است.

طرح مزدوران اسرائیل در جنوب یمن چیست؟

فارس پلاس؛ روایت روز - روزنامه «اسرائیل هیوم» تیرماه ۱۳۹۹ ارتباط مخفی رژیم صهیونیستی و مزدوران وابسته به امارات در جنوب یمن را فاش کرد.

این روزنامه از این طیف به عنوان «دوست مخفی جدید اسرائیل در جنوب یمن» نام برد و نوشت که در غرب آسیا «کشوری جدید» تشکیل شده و ریاست دولت آن بر عهده «عیدروس الزبیدی»  است. منظور این روزنامه از کشور جدید، موجودیت کذایی به نام شورای انتقالی جنوب (المجلس الانتقالی الجنوبی/STC) در یمن است.


تقسیم سه حوزه حکمرانی در یمن:

دولت قانونی نجات ملی یمن - قرمز
مزدوران وابسته به سعودی موسوم به شورای رهبری ریاست یمن (PLC) -سبز
مزدوران وابسته به امارات موسوم به شورای انتقالی جنوب (STC) -زرد

اکنون نیروهای دولت قانونی مستقر در صنعا به دلیل نسل کشی غزه وارد نبرد مستقیم با رژیم صهیونیستی شده است. در همین چارچوب، رسانه‌های عبری گزارش دادند که شورای انتقالی جنوبی (STC) در یمن به رژیم صهیونیستی برای ائتلاف دریایی علیه صنعا نزدیک شده است.


بیشتر بخوانید: تقسیم بندی نیروهای داخل یمن


این شورا در سال ۲۰۱۷ پس از اختلافات عمیق امارات و سعودی در جریان جنگ ایجاد شد. نیروهای این شورا در همین سال، بر «عدن» پایتخت خودخوانده نیروهای مستعفی عبدربه منصور هادی (مزدوران سعودی) مسلط شدند.

رئیس این شورا «عیدروس الزبیدی» به دنبال تجزیه یمن و تشکیل دولت یمن جنوبی است. اما این همه ماجرا نیست. این نهاد خودخوانده از بدو تاسیس به دلیل مزدوری برای امارات با رژیم صهیونیستی نیز مرتبط است. «بن بریک» نایب رئیس شورای انتقالی جنوب (STC) گفته بود که پس از  عادی سازی  امارات با رژیم صهیونیستی به تل‌آویو سفر خواهد کرد. او در همین رابطه گفت:  به بیت‌المقدس می روم و در مسجد الاقصی نماز خواهم خواند![1]

در جریان نبرد مستقیم انصارالله یمن با رژیم صهیونیستی،  «روی کایس» خبرنگار کانال ۱۱ اسرائیل، به نقل از یک منبع نزدیک به «عیدروس الزبیدی» مدعی شد که اگر اسرائیل خواسته‌های تجزیه طلبانه شورای انتقالی جنوبی (STC)  را به رسمیت بشناسد، دست شراکت برای مبارزه با انصارالله دراز خواهد کرد.

این خبرنگار صهیونیست به نقل از یک منبع ادعایی در شورای انتقالی جنوبی (STC) نوشت: «اگر اسرائیل حق تعیین سرنوشت ما را در جنوب یمن را به رسمیت بشناسد، متحد میدانی در برابر تهدید حوثی‌ها پیدا خواهید کرد».

الاخبار نیز روز هشتم دسامبر فاش کرد که واشنگتن به دنبال جذب مزدوران مورد حمایت امارات در یمن است تا حواس صنعا را از عملیات نظامی خود علیه اسرائیل منحرف کند.

طبق اخبار این رسانه لبنانی، الزبیدی با «تیم لندرکینگ» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن دیدار کرده است. محل این دیدار ابوظبی بود. در این دیدار، درباره بسیج گروه‌های مزدور مورد حمایت امارات و شبه‌نظامیان STC علیه مخالفان اسرائیل در یمن رایزنی شد.

وجه مشترک تل آویو و شورای انتقالی جنوب، امارات است. تل آویو و ابوظبی در چندسال گذشته در امور مربوط به جزیره راهبردی سقطری در یمن با یکدیگر هماهنگ هستند. «سقطری» منطقه‌ای بسیار مهم در دهانه ورود به خلیج عدن و تنگه باب‌المندب است.


موقعیت جغرافیایی جزیره سقطری در خلیج عدن

پایگاه خبری «جِی‌فروم» متعلق به جامعه یهودیان فرانسه در سال ۲۰۲۰ گزارش داد که امارات و اسرائیل در جزیره سقطری  پایگاه جاسوسی تاسیس کرده‌اند. این مراکز کنترل-پایش متعلق به اسرائیل در حال رصد فعالیت‌های انصارالله در یمن، ترافیک هوایی و دریاییِ جنوب دریای سرخ و نیز رفتار میدانی ایران در باب المندب است. [4]

«نیل پاتریک» در اندیشکده «Responsible Statecraft» پیرامون دست همکاری مزدوران جنوب یمن به اسرائیل نوشت که رقبای انصارلله در یمن می‌خواهند از بحران دریای سرخ سوء استفاده کنند. [5]

در این مقاله آمده است که شورای انتقالی جنوب امیدوار است که از منازعه دریای سرخ بهره برداری کند و نقش خود را در سطح بین‌الملل تثبیت کند. اما وجود قدرت نظامی لازم در شورای انتقالی جنوب برای ایجاد چالش اساسی علیه انصارلله محل تردید است.

مزدوران و شبه نظامیان جنوب تحت فرماندهی واحد یمنی قرار ندارند؛ شبه نظامیان موسوم به حزام الامنی (کمربند ایمنی) به عنوان پلیس تحت‌الحمایه امارات در عدن، تحت کنترل ژنرال «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب نیست. تیپ عمالقه (به معنای بزرگ و غول پیکر!) نیروی شبه نظامی دیگری است که توسط امارات پشتیبانی شده‌ اما ارتباط چندان محکمی با شورای انتقالی جنوب ندارند.

داغ کردن جبهه داخلی یمن بزرگترین اشتباه ممکن برای سران دو کشور سعودی و امارات است. عربستان به دنبال این موضوع نیست اما خبرهایی به نقل از منابع عبری وجود دارد مبنی بر اینکه امارات در صورتی به ائتلاف دریایی آمریکا می‌پیوندد که واشنگتن به دنبال حمله جدی به صنعا باشد.

افسار نیروهای جنوب در اختیار دلارهای اماراتی است. دور از عقل است که امارات خود را جان فدای رژیم صهیونیستی کند. انصارالله قدرتمندترین بازیگر در یمن است و اکثریت جمعیت یمن تحت لوای حکمرانی آن زندگی می‌کنند. انصارالله نیرویی نیست که در میدان عمل، لاف بزند. شیخ‌نشینان ابوظبی می‌دانند هرگونه تنش با دولت صنعا به پاسخ قطعی منجر خواهد شد. کاخ شیشه‌ای امارات قطعاً تحمل دریافت ضربه‌ای نظیر آنچه در شهریور ۱۳۹۸ بر سر آرامکو آمد را ندارد.


[1]:mehrnews.com/xSw4M

[2]:new.thecradle.co/articles-id/15308#

[3]:new.thecradle.co/articles-id/14878

[4]:trtworld.com/magazine/what-is-the-uae-doing-on-the-yemeni-island-of-socotra-39385

[5]:responsiblestatecraft.org/yemen-houthi-red-sea-2666794028/

[6]:iswnews.com/61195

[7]:www.mehrnews.com/news/5971475

[8]:new.thecradle.co/articles-id/916

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول